سرخط خبرها
شهردار منطقه ۶ آخرین تصمیمات برای دیوار شهرک شهید بهشتی را تشریح کرد

خبر‌های خوب از دیوار نامهربان

  • کد خبر: ۳۱۳۲۱
  • ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
خبر‌های خوب از دیوار نامهربان

شهرکی - خوزستان کوچکی است در قلب مشهد که ساختمان‌های یک شکل رنگ و رو رفته‌اش آن را از بقیه خانه‌های هم‌جوار متمایز می‌کند. وقتی وارد محوطه شهرک شهید بهشتی می‌شوی و حرف زدن و ادا کردن واژه‌ها را از ته حلقشان می‌شنوی، احساس می‌کنی به جنوب ایران پا گذاشته‌ای. بازار ماهی‌فروش‌ها و فلافل و سمبوسه‌هایش که نه تنها اهالی شهرک که حتی مشهدی‌ها هم از مشتری‌های پر و پا قرص آن هستند. دشداشه‌هایشان که هنوز لباس رسمی تعدادی از اهالی است و در مراسم مختلف مذهبی به تن می‌کنند.
اما قصه اقامت این‌ها باز می‌گردد به دهه ۶۰ و جنگ تحمیلی که تعدادی از هم‌وطنان خوزستانی به مشهد مهاجرت می‌کنند. این شهرک از یک‌سو به سمت کمربندی است؛ از  سویی دیگر با محمدآباد و در بخش‌هایی نیز با شهرک پردیس همسایه است. مرزبندی بین محله‌ها با دیوار‌های محکم در ابتدای کار هیچ واکنشی از سوی اهالی در پی نداشت، اما رفته رفته دیوار به یکی از معضلات اصلی شهرک‌های شهید بهشتی و پردیس تبدیل شد. اهالی شهرک شهید بهشتی می‌گویند هردو عرب‌زبان هستند و هیچ فرقی ندارند و این دیوار نباید باشد و این طرف دیوار و آن طرف دیوار نداریم. در هر دو شهرک هم خانواده‌های شهدا و جانبازان هستند و از طرفی پنجره‌های ساکنان هر دو شهرک رو به همین دیوار سیمانی باز می‌شود.

• پاییز ۱۳۹۸
پاییز سال ۱۳۹۸ سرانجام بعد از کش‌وقوس فراوان و نشست‌های مردمی شهردار منطقه و مسئولان شهری با اهالی محله‌های هر دو شهرک، قرار بر این می‌شود که دیوار تخریب شود و به جای آن حائلی کوتاه قرار گیرد، اما کارشکنی تعدادی افراد ناشناس و خراب‌کردن حائل کوتاه و سنگ‌اندازی افرادی که به گفته اهالی پردیس، از خارج آن مجموعه است، باعث تعطیلی این پروژه شده و بار دیگر قضیه دیوار نامهربانی مسکوت گذاشته می‌شود.

• اواسط خرداد ۱۳۹۹
شیوع ویروس کرونا هم باعث نمی‌شود که اهالی شهرک شهید بهشتی خواسته خود را فراموش کنند و در نامه‌ای سرگشاده به مسئولان شهری و استانی، اهالی یک‌بار دیگر خواهان برداشته‌شدن دیوار بین این شهرک و پردیس می‌شوند.
در بخشی از این نامه آمده است: «ما اهالی شهرک شهید بهشتی که ۱۳۵۰واحد از کل ۱۸۹۰واحد موجود در شهرک شهید بهشتی و پردیس هستیم، اکنون به‌دلیل وجود دیوار غیرمجاز در داخل بولوار شهرک شهید بهشتی که در مشاعات احداث شده است، متأسفانه از بهره‌برداری نیمی از این بولوار محروم هستیم. در ضمن ما اهالی شهرک شهید بهشتی، دغدغه‌مندی خود را با قاطعیت اعلام می‌کنیم و قاطعانه مطالبه‌گریم. چرا تصمیم برداشتن دیوار غیرقانونی بین شهرک ما و پردیس این همه سال طول کشیده است؟ پشت داستان تخریب نکردن این دیوار چه کسانی هستند؟»
اهالی شهرک شهید بهشتی در بخش دیگری از این نامه سرگشاده از استاندار خراسان رضوی خواسته‌اند: «خواهشمندیم برای بازگرداندن دیوار اطراف شهرک و آب چاه مخصوص شهرک، همچنین تخریب دیوار بین شهرک شهید بهشتی و پردیس، برای بازگشت امنیت، نظم و رضایت خلق‌ا...، دستور پیگیری لازم را صادر بفرمایید.» شیخی، عضو شورای اجتماعی این محله، در این باره به شهرآرامحله گفت: دغدغه اصلی اهالی این شهرک بازگشت امنیت با دیوارکشی دوباره به شهرک است. پیش از این حکم تخریب این دیوار صادر شده، ولی به‌دلایل نامشخصی به سرانجام نرسیده است و ما یک‌بار برای همیشه خواستار رفع این مسئله هستیم.

• نشست اضطراری
اواخر خرداد ماه با حضور نماینده استانداری و شهردار مشهد و شهردار منطقه ۶ و نماینده‌های اهالی این شهرک نشستی برای تعیین تکلیف نهایی دیوار برگزار می‌شود.
حیدری، شهردار منطقه ۶، درباره این دیوار و تصمیم‌گیری برای دو شهرک شهید بهشتی و پردیس به شهرآرا محله می‌گوید: قرار شد، هم در شهرک پردیس و هم در شهرک شهید بهشتی به استناد مواردی که شهردار مشهد توضیح دادند خدمات ویژه در قالب تعامل و همکاری و اعتمادسازی داشته باشیم. بخشی از توقعات را برآورده کنیم. داریم بررسی می‌کنیم که اول برای شهرک پردیس خدماتی را ارائه بدهیم. در شهرک شهید بهشتی هم که از قبل این اقدامات را داشتیم.
وی ادامه می‌دهد: اقداماتی مثل سامان‌دهی نقاشی و بلوک‌های موجود هم داریم. یک سری موارد را شهرداری انجام می‌دهد و یک سری موارد را هم خودشان. طرح‌ها و پیشنهاد‌هایی هم بخش بازآفرینی داده و شهردار مشهد نظرشان مثبت بود. دیوار هم به استناد همین موضوع که نمی‌توانیم در مجتمع‌های خصوصی خدمات بدهیم برداشته می‌شود؛ بنابراین یا باید خدمات ندهیم یا اینکه خدمات بدهیم و این‌ها باید در فضای باز باشد. حیدری در ادامه توضیح می‌دهد: به نفع کل اهالی است که این دیوار نباشد و شهرداری خدمات بدهد و حوزه فضای سبز و... حتی آقای شهردار دستور دادند در محل بازی کودکان تغییراتی ایجاد کنیم. در معبر اصلی پشت دیوار ترمیم‌هایی ایجاد کنیم. فضای سبز را سامان‌دهی کنیم. پیگیر اجرای طرح اگو برای آن‌ها شویم. میدان و گذر میانی در شهرک شهید بهشتی جانمایی شود. بازار ماهی و دکه‌ها ساما‌ن‌دهی شود و...
وقتی از شهردار درباره زمان تحقق این وعده می‌پرسیم می‌گوید: به زودی و پس از اقدامات اولیه برای هر دو شهرک تکلیف دیوار مشخص می‌شود. پیش بینی من این است پس از ارائه خدمات، شهروندان خود مشتاق برداشتن دیوار می‌شوند. هرچند فضای ارزش افزوده املاک هم قطعا بالاتر می‌رود. از لحاظ ایمنی هم اعتقاد داریم نبود دیوار ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند و این مجموعه می‌تواند دسترسی شهری بیشتری داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->