معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

کاهش میزان صادرات کالا از خراسان رضوی طی چهار ماه ابتدای سال جاری

  • کد خبر: ۱۱۹۶۵۷
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
کاهش میزان صادرات کالا از خراسان رضوی طی چهار ماه ابتدای سال جاری
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: میانگین صادرات در چهار ماه ابتدای سال جاری در سطح کشور افزایش داشته، این درحالی است که آمار میانگین صادرات در خراسان رضوی روند کاهشی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدحسین روشنک، امروز ۱۰ مردادماه در وبینار تقویت همکاری‌های تجاری ایران و قرقیزستان که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از میان کشور‌های منطقه، قرقیزستان تنها کشوری است که عضو سازمان تجارت بین‌المللی محسوب می‌شود؛ لذا این کشور از منظر تجاری و اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین استقبال مطلوب مردم قرقیزستان از مردم ایران و فعالیت‌های ایرانیان نیز از دیگر مواردی است که نقش موثری در توسعه و بهبود روابط تجاری ما با این کشور دارد.

وی افزود: همدلی مردم قرقیزستان با مردم ایران زمینه‌ساز توسعه تجارت میان دو کشور محسوب می‌شود. تجربه نشان داده که تمام نمایشگاه‌هایی که در قرقیزستان برگزار شده است، نتیجه مطلوبی داشته و دستاورد‌های اقتصادی خوبی را برای ما به ارمغان آورده است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد عنوان کرد: بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی که در نمایشگاه‌های قرقیزستان در سال ۱۳۸۵ فعالیت کردند از خراسان رضوی بوده و از دستاورد‌های این نمایشگاه‌ها رضایت‌خاطر داشته‌اند. برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌ها، نقطه سرآغازی بر بازاریابی و مروادات تجاری ایران و قرقیزستان بوده است.

روشنک خاطرنشان کرد: بازرگانان ایرانی نسبت به فعالان اقتصادی قرقیزستان و بازار‌های گوناگون آن، تسلط و آشنایی کاملی دارند. فعالان اقتصادی خراسان در حوزه‌های مرتبط به تجارت، باتجربه و صاحب سبک محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: تسهیل در امور مربوط به رفت‌وآمد فعالان اقتصادی به کشور‌های مختلف، مقدمه فعالیت بازرگانی با کشور‌های خارجی محسوب می‌شود و نسبت به این مسئله باید اقدامات مهمی صورت بگیرد. بهبود وضعیت رفت‌وآمد بازرگانان به کشور‌های هدف، قطع به یقین موجب توسعه و بهبود روابط تجاری‌مان خواهد شد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد توضیح داد: دلیل رشد ۶۰۰ درصدی تعاملات تجاری ما با تاجیکستان نیز تسهیل و تسریع امور مربوط به رفت‌وآمد بازرگانان تجاری است. این امر اگر در ارتباط با سایر کشور‌ها نیز میسر شود، شاهد دستاورد‌های مطلوبی در زمینه تجارت خارجی خواهیم بود.

روشنک در ادامه گفت: آمار صادرات کالا از خراسان رضوی در چهار ماه ابتدای سال جاری کاهش داشته است. کالا‌هایی که از خراسان رضوی به کشور‌های هدف صادر می‌شوند، کالا‌هایی هستند از جانب بخش خصوصی و غیرنفتی که تولید و تامین می‌شوند.

وی تصریح کرد: کاهش صادرات در چهار ماه ابتدای سال جاری در خراسان رضوی از طرفی به دلیل رویداد‌های به وقوع پیوسته در افغانستان بوده و از طرف دیگر به دلیل نوع کالا‌هایی است که به کشور‌های هدف صادر می‌شود.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد بیان کرد: قیمت کالا‌های صادراتی خراسان رضوی در داخل استان به اندازه‌ای افزایش یافته که موجب از بین رفتن فضای رقابتی آن کالا‌ها در کشور‌های هدف شده است. زعفران نیز میانگین صادرات در چهار ماه ابتدای امسال در سطح کشور افزایش داشته، این درحالی است که آمار میانگین صادرات در خراسان رضوی روند کاهشی را پشت سر گذاشته است. بخشی از کالا‌های صادراتی خراسان رضوی بود که امروزه به دلیل عدم هماهنگی سازمان‌های مرکزی در رفع مشکلات و پیشنهادات ارائه شده، صادرات آن با اختلال مواجه شده است.

افزایش صادرات قاچاق زعفران از طریق افغانستان

روشنک همچنین افزود: پیشنهاد انتقال تصمیم گیری در خصوص زعفران به خراسان رضوی از جمله مسائل مهمی بود که توجه و اهمیتی به آن داده نشد؛ در نتیجه آمار‌های صادراتی ثبتی و رسمی این کالا کم شده است و شاهد افزایش صادرات قاچاق زعفران از طریق افغانستان هستیم. متاسفانه امروزه زعفران بدون تعرفه از افغانستان به کشور‌هایی همچون چین و... صادر می‌شود.

در ادامه ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: دولت سیزدهم برای توسعه روابط خود با کشور‌های همسایه و خصوصا کشور‌های عضو سی‌آی‌اس سیاست‌گذاری‌های اقتصادی تدوین کرده است که اقدام به چنین عملی طی سال‌های اخیر بی‌سابقه به شمار می‌رود. روابط تجاری ایران و قرقیزستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و برنامه‌های مهمی در این راستا در دست عمل داریم.

وی افزود: طی سفری که استاندار قرقیزستان به خراسان رضوی داشت، از واحد‌های صنعتی، کشاورزی و... بازدید شد و ظرفیت‌های تجاری ایران و خصوصا خراسان رضوی در راستای ارتقاء روابط اقتصادی دو طرف، تحت بررسی قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حوزه کشاورزی در قرقیزستان بخش مهمی از اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. ۷۰ الی ۷۵ درصد از مراودات تجاری ایران و قرقیزستان از طریق خراسان‌رضوی صورت می‌گیرد و این مهم ناشی از نقش پررنگ استان ما و فعالان اقتصادی و بازرگانان خراسان رضوی در روابط اقتصادی با قرقیزستان است.

چمندی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که تا دو سال آینده مراودات تجاری با قرقیزستان را از رقم سالانه ۷۰ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم. نمایشگاه بین‌المللی مشهد در ارتقاء مراودات تجاری‌مان با قرقیزستان نقش مهمی داشته و می‌تواند به خوبی در این حیطه نقش‌آفرینی کند.

وی اضافه کرد: دولت به تشویق فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران این حوزه در راستای توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه پرداخته و امید است موفق به توسعه مراودات خود با کشور‌هایی همچون قرقیزستان، روسیه و... بشویم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا از فعالان اقتصادی خراسان رضوی درخواست داریم شهریور ماه حضور پررنگی در نمایشگاه ایران در قرقیزستان داشته باشند تا شاهد اتفاقات مطلوبی در تجارت خارجی استان باشیم. رایزنی‌های متعددی در خصوص بهبود و توسعه روابط تجاری با کشور‌های همسایه صورت گرفته که امیدواریم با عملی شدن تفاهم‌نامه‌ها، موفق به دستاورد‌های اقتصادی مطلوبی بشویم.

 در ادامه سعید خرازی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان اظهار کرد: امید است نمایشگاه اختصاصی ایران در قرقیزستان گام موثر و مفیدی در توسعه روابط ایران و افزایش تجارت با قرقیزستان باشد.

وی افزود: در مدت برگزاری این نمایشگاه شاهد بازخورد بسیار خوبی از این سفر بودیم. این سفر زمینه‌ساز بسیار خوبی برای گسترش روابط در حوزه همکاری استانی ۲ کشور است. یکی از بخش‌هایی که دولت سیزدهم در کنار گسترش روابط پیرامونی با کشور‌های همسایه بر آن تمرکز دارد، موضوع گسترش روابط استانی با کشور‌های دیگر است و خراسان رضوی یکی از استان‌های مهم در این زمینه به حساب می‌آید.

خرازی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی به لحاظ جمعیت و مساحت با کشور قرقیزستان شباهت دارد و این موضوع نشان می‌دهد که این استان با کشور قرقیزستان می‌تواند روابط خوبی ایجاد کند.

وی ادامه داد: ایران جزو اولین کشور‌هایی است که قرقیزستان را به رسمیت شناخت و مراودات زیادی در سطوح مختلف بین ۲ کشور انجام شده است. همچنین هر ۲ کشور به لحاظ سیاسی اراده کافی برای گسترش مناسبات را دارند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر حضور تجار ایرانی و به خصوص تجار شهر مشهد در این کشور کمتر شده است که رشد افزایش این حضور نیازمند برخی اقدامات خواهد بود. برگزاری نمایشگاه اختصاصی یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت تجار ۲ کشور از هم برای برقراری روابط تجاری است. گرچه بین ۲ کشور آشنایی برقرار است، اما به دلیل تحولات سریع طی سال‌های گذشته نیاز است ۲ کشور و مردم آن بیشتر همدیگر را بشناسند. متاسفانه نبود پرواز مستقیم موجب شده خلا شناخت بین ۲ ملت ایجاد شود که امید است با برگزاری این نمایشگاه این خلا کاهش و فعالان و تجار ۲ کشور همدیگر را بهتر شناخته و از ظرفیت‌های‌شان مطلع شوند.

خرازی بیان کرد: قرقیزستان می‌تواند بسیاری از کالا‌های خود را از ایران تامین کند. باید سفر‌های تجار ما به این کشور بیشتر شود و مساله پرواز مستقیم نیز مرتفع شود. طی ۲ سال گذشته تلاش زیادی شد که این پرواز‌ها برقرار شود، اما متاسفانه این مساله با مشکل مواجه شد. این موضوع باید با همکاری نهاد‌ها و بخش‌های مختلف مرتفع شود و این پرواز‌ها به صورت مستقیم برقرار باشد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار‌های موجود مبادلات تجاری با قرقیزستان روند صعودی داشته است. امروز بستر‌های همواری برای گسترش تجارت و صادارت بین ۲ کشور وجود دارد. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ سند، تفاهمنامه و... با این کشور منعقد شده که نشان می‌دهد بستر لازم به لحاظ قانونی برای توسعه روابط فراهم است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان تصریح کرد: امروز یکی از تحولاتی که شاهد آن هستیم، این است که قرقیزستان تلاش می‌کند خود را به عنوان هاب منطقه تعریف و مواد خام را وارد و به کالا تبدیل کند و نهایتا بر اساس مزیت خود آن را با تعرفه‌های پایین صادر نماید. یکی از نکات مهم در این میان ایجاد و تقویت کریدور ریلی بین بندر عباس و استان اوش قرقیزستان است. اگر این کریدور در آینده نزدیک فعال شود، اولین قطار از ایران به این استان سفر خواهد کرد.

وی با اشاره به موضوع ایجاد ساز و کار‌های بانکی بین ۲ کشور نیز تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که پیگیر حل آن هستیم ایجاد ساز و کار‌های بانکی بین ۲ کشور است. البته با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته قرقیزستان نیز دنبال حل این مساله است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->