سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت حال کارگران خوب می‌شود، اگر «امنیت، معیشت و مسکن» کارگران را دریابید
سرخط خبرها

شناسایی ۷۸ میلیون تن ذخایر جدید معدنی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۵۷۴۶۹
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
شناسایی ۷۸ میلیون تن ذخایر جدید معدنی در خراسان رضوی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سال گذشته ۷۸ میلیون تن ذخایر جدید معدنی در استان شناسایی شده که فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است.  

به گزارش شهرآرانیوز؛ امیر رضا رجبی شامگاه ۱۶ فروردین ماه در آیین تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی که در هتل ثامن مشهد برگزار شد، درباره وضعیت سیمای صادارت خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: موضوع تامین واگن چند سال قبل به بخش خصوصی واگذار شد، اما مشکلاتی ایجاد شد و بخش خصوصی درخواست داد که بخش دولتی و نیمه دولتی به این موضوع ورود پیدا کند. برنامه ریزی شده که مشکل تامین واگن حل شود و در این زمینه پذیرای شرکت‌های بین المللی هستیم. یک شرکت در قالب کنسرسیوم بین المللی تشکل شده و برای حل مشکل تامین واگن  کمک کند.

وی با اشاره به صدور پروانه بهره برداری در استان در سال ۱۴۰۱ افزود: سهم خراسان رضوی ۸ درصد در کشور است و عمده پروانه‌های صادر شده در استان ما مربوط به صنایع کوچک و متوسط است. خراسان رضوی در زمینه صدور جواز تاسیس پس از یزد رتبه دوم را در کشور دارد که نشان می‌دهد در جذب سرمایه گذار، استان شرایط مناسبی دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: در سال قبل در بخش معدن اتفافات خوبی رخ داد و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در بخش معدن مهیا شد. در سال گذشته ۷۸ میلیون تن ذخایر جدید معدنی در استان شناسایی شده که فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است.  

رجبی درباره صادارت و حجم تجاری خارجی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: مهمترین کشور‌های هدف صادارتی استان در این سال افغانستان، عراق، ازبکستان، امارات، پاکستان و ... است. با توجه به سیاست دولت سیزدهم و بهبود ارتباطات جمهوری اسلامی با کشور‌های همسایه حجم تجارت خارجی استان رو به بهودی گذاشته و صادارت استان در سال قبل ۱۴۳۴ میلیون دلار شد. مجموع تجارت خارجی استان در این مدت ۴.۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته و صادارت بیش از ۱ درصد رشد داشته است.   تراز تجارت خارجی در سال ۱۴۰۱، ۷۸۲ میلیون دلار و مثبت بوده است. همچنین میزان واردات کالا ۳۵۲ میلیون دلار از گمرکات استان بوده است.

وی افزود: با توجه به تغییر حاکمیت در سال گذشته در  کشور افغانستان، افت صادارت از خراسان رضوی وجود داشت که با مذاکرات انجام شده، حضور هیات‌های تجاری از دو کشور و اجرای موافقت نامه‌ها این روند کاهشی متوقف و در انتهای سال  رقم منفی ۳۰ درصدی در ابتدای سال اکنون جبران و یک درصد افزایش را نشان داد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه پایه صادرت اصلی استان پتروشیمی و محصولات نفتی نیست، گفت: عمدتا صادارت استان محصولات حوزه کشاورزی، معدن و صنایع معدنی، صنعت و فرش و صنایع دستی است. این موضوع نشان می‌دهد ما به دنبال کالا‌هایی با ارزش افزوده بالاتر رفته‌ایم. در کل کشور سهم صادارت محصولات پتروشیمی و پایه نفتی ۵۸ درصد است، اما سهم استان ما از این محصولات ۶ درصد است. پایه سبد صادارتی استان ما تولیدات صنعتی و کشاورزی با ارزش افزوده بالا است.

رجبی تصریح کرد: در ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی رخ داده و مقاصد صادراتی جدید برای خراسان رضوی شناسایی شد. در این مدت مراودات سیاسی در سطح کلان و دیپلماسی دولت اثرگذار بوده است. همچنین صادارت از استان به قطر ۲۲۸ درصد رشد داشته است. همچنین صادرات به تاجیکستان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ برابر رشد داشته است. این مساله بحث تنوع مقاصد صادارتی و محصولات را نشان می‌دهد. میزان صادارت به کشور افعانستان در این مدت ۴۳۰ میلیون دلار بوده و افغانستان ۳۴ درصد ارزش کل صادارت استان را به خود اختصاص داده است. همچنین عملا صادارت سنگ آهن دیگر وجود نداشته و میله آهنی و فولادی از استان صادر می‌شود. صادارت مواد معدنی خام از خراسان رضوی صفر شده است و عمده مواد خام معدنی فراوری، تبدیل و سپس صادر می‌شود.  مجموع صادارت صادرکنندگان منتخب استان در سال گذشته ۳۷۹ میلیون دلار است.

وی درباره عمده کالا‌های وارداتی به خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۱ گفت: در این مدت صنعت عمده واردات کالا را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین در این مدت تلفن‌های هوشمند، پنبه، ماشین‌های نورد، قهوه و... به استان شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->