سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

کاهش ۲۶ درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۱۹۹۶۳
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
کاهش ۲۶ درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی
ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱، صادرات کالا از استان ۳۵۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد کاهش داشته است.

گروه اقتصاد | شهرآرانیوز؛ جواد جعفری، صبح امروز ۱۲ مرداد در جلسه کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی که درمحل سازمان صمت استان برگزار شد، اظهار کرد: در ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱، صادرات از استان ۳۵۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد کاهش داشته است. همچنین صادرات از نظر وزنی نیز به میزان ۶۵۵ هزار تن با ۳۷ درصد کاهش مواجه بوده است. در این مدت نیز واردات به خراسان رضوی با ۲۲۵ میلیون دلار، ۵۰ درصد مثبت بوده است.

کاهش ۵۵ درصدی صادرات به افغانستان نسبت به ماه گذشته

وی افزود: اقلام صادراتی از استان شامل زعفران، محصولات فلزی، سیب تازه، پسته، محصولات صنعتی و لبنی بوده که به افغانستان، ترکمنستان عراق، ازبکستان و تاجیکستان صادر و محصولات عمده وارداتی نیز پنبه، مواد اولیه واحد‌های تولیدی، گوشی تلفن همراه و ماشین‌آلات خط تولید بوده که از ترکمنستان، ازبکستان و چین به استان وارد شده است. به  طور کا براساس آمار‌های واردات و صادارت تراز تجاری استان در این مدت مثبت است. صادرات ما به افغانستان نیز نسبت به ماه قبل ۵۵ کاهش داشته شده است.

در ادامه علی غفوری مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد:  ۵ کشور اصلی از جمله افغانستان، تاجیکستان، عراق، ازبکستان  و ترکمنستان کشور‌های هدف صادارتی استان بوده در حالی که ۵ بازار اصلی هدف کشور امارات متحده عربی، تاجیکستان، ترکیه، چین و عمان است.

وی افزود: به لحاظ ارزشی بیش از ۷۰ دردصد صادرات استان به ۵ کشورافغانستان، تاجیکستان، عراق، ازبکستان و ترکمنستان بوده و بازا‌های مذکور شکننده و غیر همگن است. به دلیل اشتراکات فرهنگی و قرابت‍‌های مشابه استان سهم  مناسبی از بازار نداشته و سهم استان کاهش داشته است.  این مساله به دلیل تحولات منطقه و پاسخگو نبودن زیرساخت‌های ارتباطی به ویژه در حوزه ریلی است. بیبشترین کاهش صادارت استان به دلیل  تحولات افغانستان بوده که این  مساله موجب کاهش ۴۲ درصدی صادرات شده است. اولویت حمل کالا در کشور دریایی و زمینی است، در صورتی که عمده صادارت از استان به کشور‌های آسیای میانه به صورت ریلی است. متوسط قیمت هر تن کالای صادارتی استان۵۴۳ دلار بوده که این میزان در کشور ۴۷۰ دلار است.  

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: ایجاد و تقویت مسیر دریای خرز به آسیای میانه موجب تغییر مسیر ترانزیت و صادارت کالا از مسیر دریای خزر شده است. در صورت عدم تسهیلگری در تزانزیت ریلی و جاده‌ای بین ایران و ترکمنستان شاهد تغییر مسیر گمرکات خروجی کالا از کشور‌های موصوف از سمت باجگیران، سرخس و درگز به بنادر امیر آباد، نوشهر و آستار خواهیم بود. در حالیکه در ۴ ماه ابتدای سال جاری از استان با  کاهش صادرات رو به رو هستیم، استان‌های شمالی افزایش صادرت کالا را داشته‌اند و این به دلیل انتقال صادارت از بخشی ریلی به دریایی است. بخش عمده کالا‌های صادارتی میعانات گازی و ممحصولات پتروشیمی است، در حالیکه کالا‌های عمده در سبد صادارتی استان از بخش کشاورزی، صنعت و معدن بوده و میعانات گازی را شامل نمی‌شود.

غفوری مقدم با اشاره به پیشنهادات برای افزایش صادارت استان تصریح کرد: تقویت دیپلماسی اقتصادی با نگاه به تعامل سازی در شرق کشور به ویژه در بازار اوراسیا با رفع موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای در مورد ترکمنستان، رفع محدودیت‌های تناژی، احیای مشوق‌های خاص صادارتی برای برگزاری نمایشگاه‌ها در افغانستان،   افزایش یارانه تسهیلات پروژه‌های فنی و مهندسی و احیای مسیر کتای و توسعه خط ریلی خواف از جمله این پیشنهادات است.  کشور‌هایی همچون قرقیزستان و تاجیکستان که قبلا مصرف کننده صرف کالا بودند امروز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی و دانش فنی هستند.

وی افزود: کاهش ۳۷ درصدی صادارت به افغانستان در سه ماه ابتدای سال جاری به دلیل تغییر تحولات در افغانستان و کاهش قدرت خرید مردم افعانستان و کاهش درآمد‌های ارزی بوده است. تحریم‌های بین‌المللی علیه طالبان و محدودیت‌های اعمال شده توسط طالبان و ... نیز بر این مساله تاثیرگذار است. در این مدت شاهد کاهش ۲۳ درصدی صاردات با کشور ترکمنستان، ۲۹ درصدی قزاقزستان و کاهش ۶۷ درصدی به قرقیزستان  هستیم و دلیل آن هم تغییر مسیر ترانزیت از گمرکات استان به گمرکات شمالی کشور با استفاده از کشتی است.

درادامه سعید صیفی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد با اشاره به دستور کار مربوط به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران، اظهار کرد: نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در قرقیزستان در ۲۰ تا ۲۳ شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود، ولی برگزاری نمایشگاه در روسیه در ۱۶ شهریورماه بر جذب نمایشگاه بسیار موثر است و جذب نمایشگاه اختصاصی قرقیزستان را دچار مشکل کرده است.

وی درباره برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان افزود: جمهوری تاجیسکتان کشور کوهستانی و با شش میلیون جمعیت است و جزو کشور‌های هدف صادراتی برای خراسان رضوی بوده و اقلام صادراتی به این کشور از جمله شوینده‌ها، انواع رنگ و پروفیل، دارو مواد غذایی. است. ششمین نمایشگاه جمهوری اسلامی در تاجیکستان در اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد ادامه داد: برای سال جاری پیشنهاد این است که نمایشگاه آسیب شناسی شده و بنا بود که در آذر ماه برگزار شود، اما به دلیل اینکه ترکمنستان موافقت کرده زمان نمایشگاه اختصاصی  ترکمنستان در آذر ماه سال جاری برگزار شود بنابراین هنوز در حال رایزنی هستیم و نمایشگاه تاجیکستان دربهمن و اسفند برگزار خواهد شد.  البته پیشنهاد شده این نمایشگاه دراردیبهشت ماه برگزار شود. اگر در سال جاری این نمایشگاه برگزار نشود، احتمال دارد شرکت‌های دیگر از تهران برگزار کنند.

در ادامه علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد اظهار کرد: صادارات زعفران در ما‌های مختلف از ۴۷ تا ۵۰ درصد به دلایل مختلف کاهش داشته است. دو دلیل جدی از جمله قیمت پایه صادراتی و آب مجازی از جمله این دلایل است. قیمت پایه صادراتی به یکباره تغییر یافته و کمیته نرخگذاری گمرک با نرخ نیما این نرخ را محاسبه می‌کند. اگر دولت  بتواند از قیمت پایه صادراتی پشتیبانی کند، قیمت بازار مشخص می‌شود. قیمت پایه صادراتی ملاک خریدار نیست باید این قیمت را تقویت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->