سرخط خبرها

جولان موش‌ها

  • کد خبر: ۱۲۰۸۵
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
جولان موش‌ها
یک ماجرای مشترک در محلات مختلف منطقه ۷
جلائیان - این روز‌ها بسیاری از شهروندان محلات مختلف منطقه از وجود موش‌ها در معابر شهری، مغازه‌ها و منازل گلایه می‌کنند. وضعیت به گونه‌ای شده است که اگر در خیابان جمهوری اسلامی، قائم، خلج و ... قدم بزنید به احتمال زیاد با این حیوانات به‌ویژه در حاشیه کانال‌ها و باغچه‌ها روبه‌رو خواهید شد، نکته‌ای که این سؤال را در ذهن تداعی می‌کند؛ دلیل وجود این همه موش در محلات مختلف به یک‌باره چیست؟

این روز‌ها بیش از گذشته شاهد موش‌ها در معابر مختلف هستیم. سیدحسن محمدی، کارشناس فضای سبز منطقه، دلیل آن را نیاز این حیوان به کالری می‌داند و می‌گوید: موش‌ها حیوانات گیاه‌خواری هستند، اما در فصل پاییز و زمستان به کالری بیشتری نیاز دارند به همین دلیل تمایل به غذا‌های باقی‌مانده انسان‌ها پیدا می‌کنند و ما آن‌ها را بیش از گذشته می‌بینیم. البته بسیاری از موش‌هایی که در مجاورت انسان‌ها هستند همه چیزخوار هستند. به سراغ تعدادی از شهروندان در محلات مختلف می‌رویم و از تجربه آن‌ها از رویارویی با موش‌ها می‌پرسیم. محمد صادقی، از کسبه بولوار جمهوری اسلامی، می‌گوید: از وقتی که به یاد دارم در خیابان جمهوری موش‌ها جولان می‌دادند و کسی کاری به آن‌ها نداشته است. فقط گاهی خود ما در محل کارمان تله و چسب موش نصب می‌کنیم تا آن‌هایی که به محل کارمان می‌آیند، نابود کنیم. کسبه بولوار جمهوری ادامه می‌دهد: با وجودی که کار من روکش و لاستیک است، اما بازهم این حیوانات به مغازه من می‌آیند و اجناسم را می‌جوند. صادقی با انتقاد از شهروندانی که مواد خوراکی را درون خیابان یا باغچه‌ها رها می‌کنند، می‌افزاید: دلیل حضور موش‌ها در واقع فقط خود ما هستیم. آن‌قدر که مواد خوراکی بیرون می‌ریزیم این حیوانات اینجا جمع می‌شوند و هر روز به تعدادشان افزوده می‌شود. من خودم بار‌ها دیدم تکه نانی را که در خیابان افتاده است شهروندان به داخل باغچه‌ها می‌اندازند تا لگد نشود، اما همین نان خوراکی برای موش‌ها و علتی برای زندگی آن‌ها در اینجا می‌شود.

تغییر ذائقه موش‌ها
عباس رزمجو، یکی از شهروندان خیابان قائم هم از وجود موش‌ها بسیار گلایه‌مند است. او می‌گوید: وجود موش‌ها زمانی نگران‌کننده می‌شود که آن‌ها را در مغازه‌هایی نظیر نانوایی و سوپرمارکت‌ها ببینیم. من خودم چند باری آن‌ها را در مجاورت نانوایی دیدم که این یعنی داخل نانوایی هم می‌روند و این امر می‌تواند باعث بیماری‌های زیادی برای شهروندان و مشتریان آن‌ها شود. رزمجو ادامه می‌دهد: الان ۴ ماه است که من در اینجا کار می‌کنم و هیچ وقت ندیدم کسی کاری به موش‌ها داشته باشد یا برای آن‌ها تله‌ای قرار دهد و هر روز به تعداد موش‌ها اضافه می‌شود. بازار رضا و خیابان امام رضا به علت فراوانی خوراکی برای موش‌ها یکی از مکان‌های مورد علاقه برای این حیوانات است. در بسیاری از غرفه‌های بازار رضا خشکبار عرضه می‌شود که این برای موش‌ها فوق‌العاده است. علاوه بر بازار، بیرون بازار هم انبار‌های این مغازه‌ها قرار دارد که مورد توجه این حیوانات است و دیگر کسی از شرایط نگهداری مواد خوراکی در آن نیز با خبر نیست. ماشویی، از کسبه بازار رضا، درباره وجود موش‌ها در این بازار می‌گوید: موش‌های زیادی در بازار رضا زندگی می‌کنند و شب‌ها که در‌های بازار بسته می‌شود آن‌ها بیرون می‌آیند و از خود پذیرایی می‌کنند. فکر می‌کنم موش‌ها نخود را بیش از همه چیز دوست دارند یا شاید از بقیه دسترسی به آن ساده‌تر باشد چرا که موش‌ها برای خود انبار‌هایی در بازار درست کردند که مملو از نخود است من خودم چندین بار در مغازه‌ها که حتی در نزدیکی‌شان آجیل فروشی نیست با انبار‌های موش‌ها برخوردم که پر از نخود و آجیل بود.

سموم زیست محیطی
مرتضی طهماسبی، رئیس اداره خدمات شهری منطقه، درباره اقداماتی که برای نابودی موش‌ها از سوی این اداره انجام شده است، می‌گوید: مدیریت محیط زیست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد به ما سمومی زیست‌محیطی تحویل داده است که برای انسان خطری ندارد، اما موش‌ها را از بین می‌برد. خدمات شهری منطقه نیز در هر هفته ۳ نوبت به طعمه‌گذاری این سموم اقدام می‌کند. رئیس اداره خدمات شهری با نام بردن از محلاتی که سم‌گذاری در آن انجام شده است، ادامه می‌دهد: خیابان امام رضا، بازار رضا، بولوار جمهوری اسلامی، بولوار صبا، خیابان قائم، رباط طرق و کال اقبال از جمله مکان‌هایی هستند که در آن طعمه‌گذاری می‌شود.
طهماسبی در پاسخ به اینکه آیا موش‌ها از این سموم می‌خورند، می‌گوید: ما این سموم را در داخل پلاستیک می‌گذاریم و آثار جویده شده در این پلاستیک‌ها موجود است. دلیل اینکه شهروندان جسد موش‌ها را نمی‌بینند این است که این حیوان به کلونی خود می‌رود و در آنجا می‌میرد یا اینکه جسد آن‌ها از سوی همکاران من جمع‌آوری و معدوم می‌شود. طهماسبی حل معضل موش‌ها را مستلزم همکاری شهروندان می‌داند و می‌افزاید: برای رهایی از این مشکل نیازمند همکاری شهروندان هستیم، زیرا موش‌ها در مکان‌هایی رشد و تکثیر می‌شوند که برای آن‌ها بستری برای تغذیه فراهم باشد. متأسفانه شهروندان و کسبه ضایعات غذای خود را در باغچه‌ها و کانال‌ها رها می‌کنند و خوراک خوبی برای این حیوانات فراهم می‌کنند اگر بخواهیم این مشکل حل شود شهروندان باید با ما همکاری کنند و از ریختن مواد خوراکی در معابر و باغچه‌ها بپرهیزند و حتی مانع افرادی شوند که به این کار اقدام می‌کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->