به گزارش شهرآرانیوز؛ حملات دریایی اوکراین به روسیه بر حملونقل آبی در دریای سیاه اثر گذاشته است و هزینه بیمه کشتیرانی را افزوده است.
به گزارش رویترز در روز دوشنبه، دریای سیاه مسیر حیاتی صادرات غلات، نفت و فرآوردههای نفتی است و آبهای آن بین بلغارستان، گرجستان، رومانی، ترکیه، روسیه و اوکراین مشترک است.
به گفتهٔ منابع آگاه از کشتیرانی و بیمه، نرخ ریسک جنگ برای یک دورهٔ هفتروزه که توسط شرکتهای بیمه و بر اساس ارزش کشتی تعیین میشود، برای کشتیهایی که به بنادر اوکراین میروند بیست و پنج درصد افزایش یافته و از ۰.۴ درصد به ۰.۵ درصد افزایش یافت.
بیمهٔ ریسک جنگ برای بنادر روسیه در دریای سیاه نیز بین ۰.۶۵ تا ۰.۸ درصد اعلام شد، در حالی که هفته گذشته حدود ۰.۶ درصد بود.
یک مقام در سرویس امنیتی اوکراین به رویترز گفت که دو نفتکش مورد حمله در مسیر بندر نووروسیسک، یکی از اصلیترین پایانههای نفتی روسیه در دریای سیاه، هدف پهپادها قرار گرفتند، اگرچه خالی بودند.
رئیس عملیات شرکت تخصصی بیمهٔ ریسک جنگ دریایی «وسل پروتکت» در این باره اظهار داشت که این حوادث نشانهٔ تلاش اوکراین برای محدود کردن درآمد نفتی روسیه است و همین موضوع «ارزیابی بیمهگران از نیت و توانایی طرفین را شکل میدهد.»
او افزود: «نرخها بر همین اساس افزایش یافتهاند. برای سفر به بنادر روسی، بیمهگران اکنون دامنهٔ گستردهتری از مناطق محتمل برای هدف قرار گرفتن و احتمال تکرار حملات را در نظر میگیرند.»
وی در این باره شرح داد: «با افزایش فعالیت اوکراین، احتمال اقدام متقابل روسیه بیشتر میشود. این باعث میشود ریسک برای هر دو مسیر متوازنتر شود، چیزی که مدتی است مشابهش را ندیده بودیم.».
اما این حملات تنها بر روسیه و اوکراین تأثیر نمیگذارد. رئیسجمهور ترکیه رجب طیب اردوغان روز دوشنبه گفت که حمله به کشتیهای تجاری در دریای سیاه غیرقابل قبول است و به «تمام طرفهای درگیر» در این باره هشدار داد.
تحلیلگر دریایی و معاون سابق ستاد نیروی دریایی اوکراین آندری ریژنکو درباره این حادثه گفت که این اولین حملات به کشتیهای غیرنظامی و غیر روسی در آبهای بینالمللی بود.
ریژکو اظهار داشت: «آنها (روسیه) مدام در آبهای سرزمینی اوکراین به کشتیها حمله میکنند.» او شرح داد که بعید است روسیه به کشتیهای تجاری عازم اوکراین در آبهای سرزمینی ترکیه، بلغارستان یا رومانی حمله کند.
از دسامبر ۲۰۲۴ تاکنون دستکم هفت انفجار جداگانه در نفتکشهایی که به بنادر روسیه رفته بودند، از جمله در مدیترانه، رخ داده و اوکراین مظنون اصلی این حملات است.
یک نفتکش متعلق به ترکیه (نفتکش مرسین) که هفته گذشته در سواحل سنگال آسیب دید، هدف چهار انفجار خارجی قرار گرفت که البته تلفات جانی یا آلودگی زیستمحیطی نداشت. این کشتی پیشتر به بندر روسیه رفته بود و منابع مطلع میگویند ارزیابی اولیه نشان میدهد با مینهای چسبان (limpet mine) هدف قرار گرفته که مشابه چند مورد دیگر در سال جاری است، اما اوکراین رسماً آن را تأیید نکرده است.
سخنگوی بندر داکار در سنگال اعلام کرده که کشتی اکنون ایمنسازی شده و تحت کنترل شدید است و «حادثه جدی در اتاق موتور باعث ورود حجم زیادی آب شد.» جزئیات دقیق آن حادثه بهزودی اعلام خواهد شد.
منبع: فارس