واژگونی خودرو در بجستان خراسان رضوی یک کشته برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) دستگیری ۳۸۶ متهم به سرقت در اجرای طرح اقتدار امنیت اجتماعی در مشهد زمان برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد تلاش‌های ماندگار استاد باقرزاده در توسعه دانشگاه فردوسی و رفاه دانشجویان اختصاص ۲.۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سیستان و بلوچستان آخرین اخبار از تأثیر معدل در کنکور توصیه‌هایی برای محافظت در برابر آلودگی هوا واژگونی خودرو در بولوار وکیل‌آباد مشهد بدون مصدوم و محبوس تنها نشانه پوکی استخوان «شکستگی» است ستاد حقوق بشر به تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران اعتراض کرد اختلافات مالی بین ۳ دوست در تهران منجر به قتل شد شمارش معکوس برای روشن‌شدن تنور نانوایی در محله عمار یاسر مشهد اعترافات مردی که همسرش را با کلنگ در مشهد به قتل رساند + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، یکم آذر ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در غالب نقاط استان نگرانی وزیر بهداشت از روند نزولی زادوولد در کشور | ثبت کمتر از یک میلیون تولد در سال ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی فعلاً بیمه تکمیلی ندارند! (یکم آذر ۱۴۰۳) | لطفاً بیمار نشوید انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه لبنان در ایران تأکید معاون وزیر نیرو بر ضرورت اعمال مدیریت مصرف آب در مشهد افزایش مرگ‌ومیر ناشی از «هاری» در ایران کمبود برخی تجهیزات پزشکی در مشهد که حیات بیمار را به خطر می ‎اندازد ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان بالای ۶۵ سال نیستم رمزگشایی از صد‌ها پرونده سرقت در روزهای اخیر | دستگیری ۳۴۱ سارق، کلاهبردار و مالخر اهمیت سرمایه‌گذاری در تحقیقات و فناوری برای رشد علمی ایران| چرا جایگاه علمی‌مان را از دست دادیم؟ ثبت‌نام وام شهریه دانشجویان آغاز شد (یکم آذر ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: زیرساخت افزایش ظرفیت پزشکی مهیا نشده است | توضیحات آقای وزیر برای جلوگیری از مهاجرت واکنش کمیسیون اجتماعی مجلس به ابطال بخش غیرقانونی آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اشراف اطلاعاتی، زیرساخت فرایند موفقیت‌های عملیات انتظامی و توسعه امنیت اجتماعی است زمین لرزه نسبتا شدید در برازجان استان بوشهر (یکم آذر ۱۴۰۳) تأثیر قابل‌توجه ارتباط با دوستان بر بهبود سلامت روان ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه (۵ آذر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری

  • کد خبر: ۱۲۰۸۷
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
  • ۱
سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری
با وجود توسعه شبکه حمل و نقل عمومی در مشهد، هنوز درصد زیادی از مردم از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند
ملیحه ابراهیمی‌یزدی - در بیشتر کشور‌های دنیا به‌خصوص کشور‌هایی که مُهر «توسعه یافتگی» بر پیشانی آن‌ها خورده است، همان‌طور‌که جمعیت رشد می‌کند و به‌دنبال آن شهر‌ها نیز بزرگ می‌شوند، شهروندان خود را ملزم می‌دانند در‌راستای بهبود موقعیت اجتماعی‌شان با اهداف خرد و کلان مدیران شهری، همسو و هم‌جهت شوند. نمونه بارز این موضوع را می‌توانید در مترو شهر پکن جست‌وجو کنید؛ مترو این شهر پرکاربردترین مترو جهان شناخته می‌شود و آمار استفاده از آن، سالانه ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون‌نفر را نشان می‌دهد. مترو توکیو نیز از این قاعده مستثنا نیست. آمار‌ها گواهی بر این ادعاست که سالانه ۳‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون‌نفر ازطریق خطوط ریلی این شهر جابه‌جا می‌شوند.
این درحالی است که علاو‌ه‌بر سیستم ریلی می‌توان به تقویت خدمات راه‌آهن‌های ناحیه‌ای، اتوبوس‌های برقی، ترامواها، ترن‌های زیر‌زمینی، مونوریل‌های شهرهایی، چون برلین، پاریس یا توکیو اشاره کرد که نقش بسزایی در جابه‌جایی مسافر‌های درون‌شهری دارند. درست است که در کشور ما هنوز زیر‌ساخت و بستر خیلی از این وسایل حمل‌و‌نقل انبوه‌بر تعریف و فراهم نشده است، اما واقعیت این است که با همین امکانات موجود هم سیستم حمل‌و‌نقل عمومی ما در جایگاه دوم بعد‌از استفاده از خودرو‌های شخصی قرار گرفته است. روز حمل‌و‌نقل، بهانه خوبی است تا وضعیت حمل‌و‌نقلِ عمومی مشهد را بررسی کنیم. شهری که علاوه‌بر شهروندان، سالانه پذیرای بیش‌از ۳۰‌میلیون زائر و گردشگر است. شاید با کمی تأمل روی  نقشه پیش رو، دستگیرتان شود که شما نیز از همین امروز می‌توانید باتوجه‌به وضعیت آلودگی هوا و اتلاف وقت در ترافیک‌های گره‌خورده، از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید. لطفا بهانه‌های بنی‌اسراییلی مانند سخت‌بودن پایین‌رفتن از پله‌های قطار شهری، منتظر‌ماندن در ایستگاه‌های اتوبوس در فصل سرما، کمبود تاکسی در برخی مسیر‌ها را کنار بگذارید. کمی وضعیت موجود را سبک و سنگین کنید و حداقل برای سلامت ریه‌های شهر به نفع عموم بیندیشید و پیش‌قدم شوید.

نکته
بر‌اساس آمار رسمی ارائه‌شده هنوز ۵۶‌درصد مردم مشهد ترجیح می‌دهند با خودرو‌های شخصی‌شان سفر‌های درون‌شهری خود را انجام بدهند. این آمار نشان‌دهنده یک ضعف بزرگ فرهنگی درزمینه استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد است؛ ضعفی که وقتی آن را در‌کنار عوامل دیگری مثل ترافیک‌های اعصاب خردکن شهری و آلودگی وحشتناک هوا قرار می‌دهیم، بیش از پیش خود را نمایان و ضرورت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را روشن می‌کند.
 
سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رخشانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
گزارشگر محترم این حقیر چندین ده سنواتی در کشورهای مختلف تجربه جایگاه شبکه های حمل نقل عمومی را دارد. آنچه که در اتوبوسهای داخل شهر مشهد غیر قابل قبول است مربوط می شود به نظافت و عدم وجود استاندارد مشخصی در نماهای داخلی آنها.بطوری که به هیچ وجه شأن شهروندان در آنها دیده نمی شود. متشکرم
مدیر پایگاه مخاطب گرامی پیامتون در روزنامه شهرآرا مورخ 01 / 10 / 98 صفحه 2 (تریبون شهر) چاپ شده است روز خوش
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->