پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۳ دی ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح نارنجی در شهر‌های بزرگ و صنعتی مشهد، سکونتگاه یک میلیون و ۳۵۰ هزار حاشیه‌نشین | ۸۵ درصد اراضی بازآفرینی مشهد، موقوفه هستند کلاهبرداری با شگرد ارائه تسهیلات | شناسایی ۱۰۰ مال‌باخته تاکنون (۳ دی ۱۴۰۳) قتل زن هنرمند توسط راننده‌اش در مشهد + عکس معرفی ۲ ویتامین که به کاهش وزن کمک می‌کنند غذا‌های کنسروی در چه شرایطی کشنده هستند؟ حکم ریاست ۱۸ دانشگاه کشور تأیید شد افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۴ | نحوه اجرای متناسب‌سازی در سال آینده چگونه است؟ نفوذ سامانه بارشی از غرب کشور از جمعه | آلودگی شدید هوای مشهد و ۹ شهر دیگر (۳ دی ۱۴۰۳) وزارت بهداشت: مردم هنگام آلودگی هوا در فضای باز تردد نکنند یک سرماخوردگی ساده با درمان میلیونی! «جنین» غیر از خدا پناهی ندارد وضعیت ارز دارو در سال ۱۴۰۴ چگونه خواهد بود؟ هشدار هواشناسی درباره آلودگی هوای مشهد در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه (۳ و ۴ دی ۱۴۰۳) سهم مردم از هزینه‌های درمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است | بدهی ۹۴ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت زن معتاد مدعی شد: قابله نوزادم را بعد زایمان دزدید «فاطمه» و «زهرا» پرتعدادترین نام دختران در ایران در حادثه سقوط هواپیما گردشگری در برزیل ۹ نفر کشته شدند+تصویر نابینایی ۹ نفر در بیمارستان چشم‌پزشکی نگاه| سه نفر از کادر درمان تعلیق شدند نشست «نقش قانون عفاف و حجاب در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» در مشهد برگزار شد حجاب یک مسئله تمدنی و وجه تمایز ما با دنیای غرب است روماتیسم مفصلی ریسک بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد معاون دادستان مرکز خراسان رضوی: بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها ناشی از بی‌حجابی و بی‌بندوباری است ۱۵۰ دستگاه تلفن همراه سرقتی در مشهد کشف شد (۲ دی ۱۴۰۳) حق حبس در نکاح چیست و چه آثاری دارد؟ اصول رانندگی در زمان یخبندان و لغزندگی جاده | لغزندگی و رانندگی سقوط مرگبار بالگرد آمبولانس در ترکیه + فیلم عذرخواهی رئیس سازمان نظام پزشکی درخصوص حادثه نابیناشدن ۹ نفر در بیمارستانی در تهران تعداد پشت‌نوبتی‌های جهیزیه به صفر خواهد رسید مدارس کردستان فردا (۳ دی ۱۴۰۳) حضوری است آسیب‌دیدگان اجتماعی بیمه سلامت می‌شوند
سرخط خبرها

سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری

  • کد خبر: ۱۲۰۸۷
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
  • ۱
سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری
با وجود توسعه شبکه حمل و نقل عمومی در مشهد، هنوز درصد زیادی از مردم از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند
ملیحه ابراهیمی‌یزدی - در بیشتر کشور‌های دنیا به‌خصوص کشور‌هایی که مُهر «توسعه یافتگی» بر پیشانی آن‌ها خورده است، همان‌طور‌که جمعیت رشد می‌کند و به‌دنبال آن شهر‌ها نیز بزرگ می‌شوند، شهروندان خود را ملزم می‌دانند در‌راستای بهبود موقعیت اجتماعی‌شان با اهداف خرد و کلان مدیران شهری، همسو و هم‌جهت شوند. نمونه بارز این موضوع را می‌توانید در مترو شهر پکن جست‌وجو کنید؛ مترو این شهر پرکاربردترین مترو جهان شناخته می‌شود و آمار استفاده از آن، سالانه ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون‌نفر را نشان می‌دهد. مترو توکیو نیز از این قاعده مستثنا نیست. آمار‌ها گواهی بر این ادعاست که سالانه ۳‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون‌نفر ازطریق خطوط ریلی این شهر جابه‌جا می‌شوند.
این درحالی است که علاو‌ه‌بر سیستم ریلی می‌توان به تقویت خدمات راه‌آهن‌های ناحیه‌ای، اتوبوس‌های برقی، ترامواها، ترن‌های زیر‌زمینی، مونوریل‌های شهرهایی، چون برلین، پاریس یا توکیو اشاره کرد که نقش بسزایی در جابه‌جایی مسافر‌های درون‌شهری دارند. درست است که در کشور ما هنوز زیر‌ساخت و بستر خیلی از این وسایل حمل‌و‌نقل انبوه‌بر تعریف و فراهم نشده است، اما واقعیت این است که با همین امکانات موجود هم سیستم حمل‌و‌نقل عمومی ما در جایگاه دوم بعد‌از استفاده از خودرو‌های شخصی قرار گرفته است. روز حمل‌و‌نقل، بهانه خوبی است تا وضعیت حمل‌و‌نقلِ عمومی مشهد را بررسی کنیم. شهری که علاوه‌بر شهروندان، سالانه پذیرای بیش‌از ۳۰‌میلیون زائر و گردشگر است. شاید با کمی تأمل روی  نقشه پیش رو، دستگیرتان شود که شما نیز از همین امروز می‌توانید باتوجه‌به وضعیت آلودگی هوا و اتلاف وقت در ترافیک‌های گره‌خورده، از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید. لطفا بهانه‌های بنی‌اسراییلی مانند سخت‌بودن پایین‌رفتن از پله‌های قطار شهری، منتظر‌ماندن در ایستگاه‌های اتوبوس در فصل سرما، کمبود تاکسی در برخی مسیر‌ها را کنار بگذارید. کمی وضعیت موجود را سبک و سنگین کنید و حداقل برای سلامت ریه‌های شهر به نفع عموم بیندیشید و پیش‌قدم شوید.

نکته
بر‌اساس آمار رسمی ارائه‌شده هنوز ۵۶‌درصد مردم مشهد ترجیح می‌دهند با خودرو‌های شخصی‌شان سفر‌های درون‌شهری خود را انجام بدهند. این آمار نشان‌دهنده یک ضعف بزرگ فرهنگی درزمینه استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد است؛ ضعفی که وقتی آن را در‌کنار عوامل دیگری مثل ترافیک‌های اعصاب خردکن شهری و آلودگی وحشتناک هوا قرار می‌دهیم، بیش از پیش خود را نمایان و ضرورت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را روشن می‌کند.
 
سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رخشانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
گزارشگر محترم این حقیر چندین ده سنواتی در کشورهای مختلف تجربه جایگاه شبکه های حمل نقل عمومی را دارد. آنچه که در اتوبوسهای داخل شهر مشهد غیر قابل قبول است مربوط می شود به نظافت و عدم وجود استاندارد مشخصی در نماهای داخلی آنها.بطوری که به هیچ وجه شأن شهروندان در آنها دیده نمی شود. متشکرم
مدیر پایگاه مخاطب گرامی پیامتون در روزنامه شهرآرا مورخ 01 / 10 / 98 صفحه 2 (تریبون شهر) چاپ شده است روز خوش
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->