شهردار مشهد مقدس: سرویس مدارس برای دانش آموزان استثنایی رایگان می‌شود

  • کد خبر: ۱۲۲۰۲۹
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
شهردار مشهد مقدس: سرویس مدارس برای دانش آموزان استثنایی رایگان می‌شود
سید عبدالله ارجائی از تقبل هزینه‌های مربوط به سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی توسط شهرداری مشهد خبر داد و خاطرنشان کرد: مصمم هستیم تا خدمات‌رسانی سرویس دانش آموزان در آموزش و پرورش استثنایی بر عهده خادمان مردم در شهرداری باشد تا والدین این دانش آموزان نگرانی خاصی در این باره نداشته باشند.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ نشست نقش‌آفرینی تشکل‌های اجتماعی در تصمیم‎ سازی شهری دسترس‌پذیر، عصر امروز با حضور عبدالله ارجائی شهردار مشهد، علیرضا رادان معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور، سیدحسین علوی مقدم رئیس کمیسیون ورزش و جوانان، ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک، مجید دبیریان رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد، شیما خوش نسب سرپرست اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی و جمعی از مدیران تشکل‌های معلولان مشهد برگزار شد.

سرویس مدارس برای دانش آموزان استثنایی رایگان می‌شود

عبدالله ارجائی، شهردار مشهد با اشاره به اینکه ۱۰ الی ۱۵ درصد از جمعیت شهر‌ها مربوط به اقشار دارای معلولیت است، اظهار کرد: بخش جدایی‌ناپذیری از ظرفیت شهری برپایه توانمندی‌های قشر معلولان شهر بنا شده و بر این اساس، اگر شهری نتواند به همه اقشار جامعه شهری خدمات ارائه کند، مشکل از مردم نیست و این شهر است که معلول به حساب می‌آید.

وی افزود: باید همه امکانات جامعه از تابلو‌های تبلیغاتی گرفته تا امکانات رفاهی شهر، همواره آماده پاسخگویی به نیاز‌های معلولان باشد. بر این اساس، اینکه مشاهده می‌کنید که اتوبوس‌های دارای ویژگی خدمت‌رسانی به معلولین عزیز خریداری می‌شود، شهر به خاطر بیماران اوتیسمی به رنگ آبی درمی‌آید و از پیاده‌رو‌ها مانع زدایی می‌شود، به این خاطر است که مدیریت شهری همواره در حال رصد، پایش و سنجش امکانات شهری متناسب با خواسته‌های عزیزان معلول است.

شهردار مشهد از تقبل هزینه‌های مربوط به سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی توسط شهرداری مشهد خبر داد و خاطرنشان کرد: اصرار داریم که خدمات‌رسانی سرویس دانش آموزان در آموزش و پرورش استثنایی بر عهده خادمان مردم در شهرداری باشد تا والدین این دانش آموزان نگرانی خاصی در این باره نداشته باشند. علاوه بر این، مدیریت شهری در دوره جدید مصمم است تا از ورزش جانبازان و معلولان با تمام توان حمایت می‌کنیم و خصوصاً این حمایت‌ها متوجه بانوان خواهد بود تا مبادا زنان و دختران معلول ما در مواجه با رنج ناشی از معلولیت خود تنها بمانند.

وی ادامه داد: مناسب‌سازی میدان شهدا، در نظر گرفتن شروط مرتبط با مناسب‌سازی ساختمان‌های عمومی در جریان صدور پروانه و پایان کار، ایجاد دهکده پاراالمپیک در مشهد و سایر پیشنهاداتی که شما به نمایندگی از جامعه معلولان مشهدالرضا (ع) مطرح کرده‌اید، موردتوجه و پیگیری مدیریت شهری قرار خواهد گرفت، زیرا مبنای مدیریت شهری این نیست که به‌صورت غیابی برای اقشار مختلف جامعه تصمیم‌گیری شود بلکه در تلاش هستیم تا با مشارکت هر قشر، گره‌ای از مشکلات آنان باز کنیم.

ارجائی سازمان‌های مردم‌نهاد را باله‌ای توانمند شهرداری مشهد در عرصه خدمت‌رسانی خواند و گفت: در پروژه تأسیس دهکده پاراالمپیک در مشهد، در صورتی که تشکل مردم‌نهاد مرتبط با این پروژه بتواند نیمی از بودجه ساخت آن را فراهم کند، شهرداری مشهد نیمه دیگر به همراه همه هماهنگی‌های لازم برای صدور پروانه و پایان کار را متقبل خواهد شد. علاوه بر این، برنامه ویژه‌ای تدارک دیده خواهد شد تا هنرمندان معلول بتوانند محصولات هنری خود را در قالب یک نمایشگاه ارائه کنند و به این ترتیب، از مشاغل خرد معلولان حمایت شود.

مناسب‌سازی شهر برای معلولان، راهبرد مدیریت شهری

در ابتدای این نشست، جواد شکوری مشاور شهردار مشهد در امور معلولین با تأکید بر ضرورت توجه مدیریت شهری به ظرفیت‌های معلولان اظهار کرد: اقتضای جهان‌شهری این است که فضای شهر برای استفاده همه اقشار و آحاد مردم مناسب‌سازی شده باشد که در این باره اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته و به‌طور مثال، در حوزه‌های مختلف همچون حمل و نقل، در شرایطی که از سال گذشته تاکنون، بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شده، اما خوشبختانه همه این دستگاه‌ها بدون استثنا به اعلان صوتی ایستگاه‌ها ویژه معلولان نابینا و کم‌بینا و نیز رمپ‌های سیار ویژه کالسکه و ویلچر مجهز شده‌اند که این عمل، نشان از توجه مدیریت شهری به نیاز‌های معلولان دارد.

وی افزود: مناسب‌سازی فضا‌های بازی، یکی دیگر از راهبرد‌های مدیریت شهری در دوره جدید است تا بر مبنای آن، وسایل بازی در بوستان‌ها نیز برای استفاده کودکان معلول بهینه‌سازی شود. در این راستا، ۸ بوستان به تجهیزات بازی ویژه کودکان با نیاز‌های ویژه مجهز شده‌اند که این موضوع به‌موازات آماده‌سازی ۲ هزار قرآن، زیارت‌نامه و کتب ادعیه به خط بریل مخصوص شهروندان نابینا، تنها بخشی از اقدامات مدیریت شهری ویژه شهروندان با نیاز‌های ویژه در عرصه مسائل فرهنگی است.

مشهدالرضا (ع)، الگوی کلان‌شهر‌های بهینه برای معلولان

علیرضا رادان معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور در ادامه این مراسم با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد در هر عرصه‌ای که واردعمل شده‌اند، خیرات و برکات فراوانی را برای جامعه هدف خود به همراه آورده‌اند، خاطرنشان کرد: تقاضای ما از شهردار مشهد این است که اقدامات انجام‌شده در راستای مناسب‌سازی تجهیزات شهری را به‌صورت یک نامه رسمی به دبیرخانه معاونت مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور ارسال کنند تا ضمن ارجاع به مقام عالی وزارت، به‌عنوان یک دستورالعمل اجرایی به سایر کلان‌شهر‌های کشور نیز ابلاغ شود.

وی ادامه داد: مدیران دولتی مسئولیت دارند که نیاز‌های معلولان جامعه را در نظر بگیرند، اما متأسفانه در این باره دیدگاه‌های سلیقه‌ای وجود دارد و اگرچه سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه معلولان حدود دو دهه است که در کشور فعالیت دارند، اما برخلاف مدیریت شهری در مشهد که به‌طور متمرکز بر مناسب‌سازی شهر برای معلولان توجه دارد، اما تاکنون مدیران بسیاری در سایر کلان‌شهر‌های کشور، توجه محدودی به این عرصه داشته‌اند.

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور تصریح کرد: در صورت تصویب قانون سازمان‌های مردم‌نهاد، مسئولان تشکل‌ها به حدی دارای اختیارات قانونی خواهند شد که حتی می‌توانند از مدیران کشوری شکایت کنند، اما حتی این دامنه اختیارات هم در صورت استمرار اختلاف‌نظر‌های بهزیستی و وزارت کشور نمی‌تواند زمینه‌ساز بروز برکات و دستاورد‌های شاخص باشد و باید مسئولان هم اختلافات خود را کنار بگذارند و با قدرت به میدان بیایند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد سند تحول دولت با رویکرد فرصت‌آفرینی برای سازمان‌های مردم‌نهاد تنظیم شده است، تأکید کرد: مطالبه گری نباید رویکرد تخریبی داشته باشد بلکه می‌توان با ارائه راهکار‌های مناسب، فضا را به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کرد که شیوه‌های مدیریتی در راستای نیاز‌های معلولان قرار بگیرد.

در این نشست، جمعی از فعالان تشکل‌های مردم‌نهاد به بیان انتقادات، پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->