فاطمه غلامی | شهرآرانیوز؛ حمید رفیعی مسئول اجرایی دوره رهیاران تحول در گفتگو با شهرآرا گفت: این دوره با هدف آشنایی معلمان با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط قرارگاه اجرایی سازی سند و با همکاری سازمان بسیج دانشجویی و دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
وی گفت: در این دوره معلمان در طی ۱۰ روز با ۳۵ استاد از سرارس کشور ضمن آشنایی با مبانی تحول بنیادین به دنبال اجرایی سازی راهکارها و رساندن سند تحول به مدارس و کیفیت بخشی به مدارس دولتی است.
مراسم افتتاحیه دوره آموزشی «رهیاران تحول» با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، رضامراد صحرائی، رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور و ۱۵۰۰ تن از معلمان برگزیده از سراسر کشور شامگاه اول شهریور در محل مجتمع آیهها در مشهد برگزار شد.
حمید رفیعی، دبیر اجرایی این مراسم گفت: دوره رهیاران تحول برای معلمانی طراحی شده که به صورت رسمی در وزارت آموزش و پرورش مشغول هستند، در سه مرحله مبانی تحول، مبانی تعلیم و تربیت اسلام، و الگوها و ایدههای تحول آفرین طراحی شده است.
وی تشریح کرد: در راستای اجرایی شدن مرحله نخست دوره، سه بخش مجازی، حضوری (۱۰ روزه) و تداوم مطالعاتی پیش بینی شده است.
دبیر اجرایی این دوره بیان کرد: این دوره ۱۰ روزه با حضور اساتید برجسته کشوری و با استفاده از چرخه فرآیندهای ارائه، مطالعه، مباحثه و ارائه کارخواست برگزار میشود و در تمامی مراحل، تحلیل و بررسی عملکرد شرکتکنندگان مد نظر است. ادامه فرایند دوره با توجه به نتایج آزمون و تحلیل عملکرد فرآیندی شرکت کنندگان خواهد بود و کیفیت حضور و همراهی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
رفیعی خاطرنشان کرد: هدف دوره، آمادهسازی رهیاران تحول در مناطق آموزشی مختلف برای راهبری مدارس تحولی در هر منطقه است و قرار است در هر منطقه آموزشی، تعدادی مدرسه انتخاب خواهد شد که به عنوان «نمونه» بر اساس سند تحول بنیادین و مبانی آن با تأکید بر تربیت شش ساحتی اداره خواهند شد.
وی ادامه داد: انتخاب این مدارس و راهبری و مشاوره مستمر به آنها و نظارت بر آنها از سوی رهیاران تحول انجام خواهد شد، رهیاران تحول از میان افرادی که هر سه مرحله آموزش شامل آشنایی با مبانی تحول، آشنایی با مبانی تربیت اسلامی و در نهایت آشنایی با الگوهای عملی مدیریت و تربیت در مدرسه (مدیریت آموزشگاهی و برنامه درسی تحولگرا) را سپری نمایند، انتخاب میشوند، ره یاران میتوانند از میان معلمان، مدیران و کارمندان برجسته با رویکردهای تربیتی و تحولی باشد.