فاطمه غلامی | شهرآرانیوز؛ وارد مسجد جوادالائمه(ع) که میشوم، همه چیز رنگ وبوی مردمی به خود گرفته است؛ نه صفهای طولانی برای ملاقات یک مسئول دیده میشود و نه خبری از سیستم و ساز وکار پیچیده اداری است. این بار نوبت مسئولان است که پا روی هرگونه تبصره و قانون و بروکراسی اداری بگذارند و بدون هیچ واسطهای پای درد دل مردم بنشینند.
در ادامه سلسله نشستهای «میز خدمت» که به مناسبت هفته دولت در مساجد شهر مشهد برپاست، این بار مسجد جوادالائمه (ع) واقع در توس ۸۱ میزبان ادارات جهاد کشاورزی، شهرداری منطقه ۲، کمیته امداد، اداره غله، تعزیرات و پشتیبانی دام است تا شهروندان از نزدیک بتوانند خواستههای خود را مطرح کنند و بدون هیچ اتلاف وقتی، همین جا و پشت میزهای بدون ضابطه، جواب خود را دریافت کنند.
بیشتر درخواستهای اهالی توس هم حول موضوعاتی از جمله اعطای وام کشاورزی، کمبود آب در بخش کشاورزی، کمک و اعطای کار، نظافت و رفت وروب خیابان ها، مشکلات توزیع زعفران، افزایش سهمیه نان، نصب پل هوایی، شکایت از نانوایی، درخواست مجوز کسب و کار خانگی و صنعتی، سهمیه آرد دولتی موج میزند.
اکبرپور، یکی از شهروندان حاضر در نشست که برگه ثبت درخواست در دستانش است، میگوید: ۱۵ سال است که در این منطقه نانوا هستم. تراکم جمعیتی در این منطقه بسیار زیاد است، اما سهمیهای که به من تعلق گرفته، از ۱۰ سال پیش تا الان بدون تغییر مانده است. هر روز ساعت ۶ صبح نان پخت میکنم، ولی تا قبل از ساعت ۸ آرد تمام میشود و افراد بسیار زیادی که در صف منتظر میمانند، بدون خرید نان به خانه برمی گردند. درخواستی دارم و آن اینکه سهمیه آرد من را بیشتر کنند.
فرهاد جمالی، کارشناس بازرسی جهاد کشاورزی مشهد، در این باره میگوید: شهروندان متقاضی باید مدارک خود را به اداره جهاد کشاورزی بیاورند تا بعد از ۴۸ ساعت برای هر اضافه پختی که دارند، سهمیه اضافه آرد به آنها تعلق بگیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز درباره مشکلات کسب وکارهای خانگی اهالی بولوار توس میگوید: مشاغل خانگی و نیمه صنعتی که در اطراف مشهد مشغول فعالیت هستند، مشکلاتی از قبیل تأمین برق یا تغییرکاربری زمین دارند که از مسیر استانداری در حال پیگیری و رفع این مشکلات هستیم.
غلامرضا قنبری با بیان اینکه امشب بیشتر درخواست شهروندان حول موضوع کسب و کار است، ادامه میدهد: طی بررسیهایی که انجام شده مقرر است پس از معرفی شهروندان به جهاد، حداقل سرمایه تسهیلاتی به آنها تعلق بگیرد تا مشغول کار شوند.
او بیان میکند: نتیجه پیگیریها مستقیم به بنده اعلام میشود؛ مردم در صورتی که به نتیجه نرسیدند، خودم شخصا موضوع را پیگیری میکنم.
شهسواری، یکی از شهروندان حاضر در مسجد، میگوید: نان این منطقه کیفیت ندارد؛ یا سوخته است یا خام. چرا هم باید پول دهیم و هم نانی را مصرف کنیم که هیچ کیفیتی ندارد؟ لطفا مسئولان سری به نانواییها بزنند و این مشکل را پیگیری کنند.
سید مرتضی مدنی، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، درباره درخواست این شهروند میگوید: بعد از بیان مشکل مردم درخصوص کیفیت نان در دیگر نواحی حاشیه شهر، سه تیم بازرسی به نانواییهای مفتح، گلشهر مهرآباد و... اعزام و به متخلفان تذکر داده شد و برخورد قانونی صورت گرفت. برای این محله نیز همین کار انجام خواهد شد.
خانم نیکویی که گرد پیری به چهره اش نشسته است، عصا به دست به طرف میز خدمت شهرداری میرود و میگوید: این منطقه خط مستقیم به حرم ندارد و برای زیارت امام رضا (ع) مجبورم مسافت زیادی را طی کنم تا به ایستگاه اتوبوس برسم، بعد دو خط اتوبوس عوض کنم تا بتوانم به زیارت بروم. از مسئولان تقاضا دارم یک خط مستقیم به حرم راه اندازی کنند.
رئیس ناحیه ۳ منطقه ۲ در این باره میگوید: درخواست این شهروند را به سازمان اتوبوس رانی ارجاع میدهیم و موضوع راه اندازی خط مستقیم تا حرم مطهر را پیگیری میکنیم. سید حامد گنجی زاده درباره عمده مشکلات مطرح شده میگوید: موضوعات فنی عمران، ترافیک و خدمات شهری، نیاز به آسفالت و رفت و روب خارج از محدوده، جمع آوری آب در جوی ها، از دیگر درخواستهای مطرح شده در میز خدمت در حوزه شهرداری است. با توجه به اعتبار خوبی که به ناحیه ۳ منطقه ۲ اختصاص داده شده است، به زودی همه این اقدامات انجام خواهد شد.