اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

جزئیات طرح هوشمندسازی نانوایی‌های مشهد

  • کد خبر: ۱۱۳۶۷۳
  • ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
جزئیات طرح هوشمندسازی نانوایی‌های مشهد
طرح «هوشمندسازی یارانه آرد و نان» به‌صورت رسمی در مشهد آغاز شد.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ سیاست‌های اقتصادی همواره از جمله حساس‌ترین بزنگاه‌هایی است که دولت در آن تصمیم‌گیری می‌کند، زیرا در اوضاع کنونی جامعه هر طرح اقتصادی ممکن است در صورت اجرای نادرست به بروز نتایج مهلک معیشتی بینجامد و سفره خانواده‌ها را کوچک‌تر کند.

ازاین‌رو، اجرای مرحله نخست طرح هدفمندسازی یارانه‌ها حساسیتی دوچندان دارد و در این عرصه، بازار نان ازجمله محور‌هایی است که دولت سیزدهم با رعایت جزئی‌ترین جوانب فنی در آن، برای کوتاه‌کردن دست سودجویان احتکارگر از سفره مردم تلاش می‌کند.

براین‌اساس، آیین آغاز اجرای طرح «هوشمندسازی یارانه آرد و نان» و نصب هم‌زمان ۱۲۰ دستگاه کارت‌خوان در نانوایی‌های مشهد با حضور محسن داوری فرماندار مشهد، وحیدرضا فریدونی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان، امیر دلداری مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان‌رضوی، مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد و جمعی از مسئولان و مدیران سازمان‌های مرتبط در نانوایی کوثر محله قاسم‌آباد مشهد برگزار شد.

نانوایی‌ها در مسیر هوشمندسازی

یکی از اقدامات ویژه دولت در اصلاح نظام اقتصادی کشور و اجرای گام نخست طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، هوشمندسازی عرضه نان است که با آزادسازی قیمت آرد و اجرای آزمایشی طرح نصب کارت‌خوان‌های هوشمند در نانوایی‌های برخی استان‌ها مانند زنجان و قزوین، شکل اجرایی به خود گرفت. طرحی که از بعدازظهر دیروز در مشهدالرضا (ع) نیز آغاز شده است و طبق آن، بدون اینکه کوچک‌ترین تفاوتی در خرید نان برای مردم ایجاد شود، فروش نان نانوایی‌ها تغییراتی راهبردی تجربه خواهد کرد.

فرماندار مشهد در جمع خبرنگاران درباره جزئیات این طرح گفت: طبق طرح هوشمندسازی عرضه نان، دستگاه‌های کارت‌خوان مخصوصی که از طرف بانک سپه پشتیبانی فنی می‌شوند، به‌صورت فراگیر در ۲۳۱۹ نانوایی شهر نصب خواهند شد تا همشهریان به‌ازای هر قرص نان که خریدند، وجه آن را به‌وسیله این دستگاه‌ها پرداخت کنند.

محسن داوری با بیان اینکه اجرای این طرح چند مزیت عمده دارد، افزود: نخست اینکه طبق برآورد‌های کارشناسان با اجرای هوشمندسازی یارانه آرد و نان تا ۳۰ درصد از اسراف و هدررفت این محصولات جلوگیری خواهد شد.

علاوه بر این، در پایان هرماه به‌ازای ۱۵ درصد از مجموع مقداری که نانوایی نان به مردم فروخته باشد، به صاحب آن واحد یارانه تشویقی اختصاص می‌یابد و البته مهم‌تر از همه، برخلاف وضعیت گذشته که هر نانوایی سهمیه ثابتی داشت، از امروز به بعد، نانوایی‌ها براساس مقدار فروش خود سهمیه دریافت می‌کنند.

این مقدار هم برمبنای داده‌های ثبت‌شده در دستگاه‌های کارت‌خوان خواهد بود. سهمیه آرد نانوایی‌ها از این به بعد به‌اندازه نانی است که به مردم تحویل بدهند. فرماندار مشهد ابراز امیدواری کرد که تا ۱۵ تیر، همه ۲۳۱۹ نانوایی شهر و کرانه‌های حاشیه‌ای به این دستگاه‌های کارت‌خوان هوشمند مجهز شوند.

خداحافظی نانوایان با پول نقد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌رضوی نیز در حاشیه این برنامه در پاسخ به سؤال خبرنگار شهرآرا درباره سرنوشت خرید نقدی نان و دریافت اسکناس در نانوایی به‌ازای فروش هر قرص نان، گفت: آثار اجرای این طرح همگی به پشت باجه نانوایی‌ها مربوط می‌شود و در جلو باجه که مردم ایستاده‌اند، هیچ تفاوتی به وجود نخواهد آمد.

مردم طبق روال قبل، با مراجعه به نانوایی نان خواهند خرید و بدون هیچ‌گونه محدودیت، می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی معمول نان بخرند.

وحیدرضا فریدونی افزود: هوشمندسازی عرضه نان فقط یک تفاوت برای مردم ایجاد می‌کند و آن، هدایت بازار به‌سمت معامله دیجیتال است؛ به این معنا که به‌دلیل یارانه تشویقی ۱۵ درصدی نانوایی‌ها، نانوایان خودشان به عامل تشویق مردم برای استفاده از کارت بانکی تبدیل می‌شوند و از این حیث، به‌تدریج شاهد منسوخ‌شدن خرید نان با وجه نقدخواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->