تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

درباره انواع گواهی‌نامه رانندگی، شیوه صدور و تخلفات مربوط به آن

  • کد خبر: ۱۲۴۲۵۲
  • ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
درباره انواع گواهی‌نامه رانندگی، شیوه صدور و تخلفات مربوط به آن
دارنده گواهی‌نامه موظف است یک ماه پیش از مهلت مقرر برای تمدید اعتبار یا تعویض آن با گواهی‌نامه معادل اقدام کند.

ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز؛ اگر هنوز گواهی نامه ندارید و عشق راندن هستید، کافی است کمی اخبار و حوادث رسانه‌ها را دنبال کنید. آمار آن‌هایی که بدون گواهی‌نامه وسیله نقلیه به فوت یا جراحت شدید عابران پیاده، موتورسیکلت‌سواران و حتی سرنشینان دیگر وسایل نقلیه و ازبین‌رفتن خود و همراهیانشان منجر شده‌اند، یکی‌دو تا نیست. یک لحظه غفلت در زمان رانندگی عواقبی جبران‌ناپذیر به‌دنبال دارد.

فراموش نکنیم که مقدمات گرفتن گواهی‌نامه باعث می‌شود موشکافانه‌تر با قوانین راهنمایی‌ورانندگی آشنا شویم و با دید بازتر و قانونمندتر پشت فرمان بنشینیم. اگر جزو آن‌دسته افراد هستید که از دست‌فرمان خود حسابی مطمئن هستید و بر این باورید که گواهی‌نامه صرفا یک کارت خشک‌وخالی است، بهتر است چند خطی همراه کارشناس این شماره، سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترفیک پلیس راهور خراسان رضوی، باشید.

گام اول: آشنایی با انواع گواهی‌نامه رانندگی

۱. در گواهی‌نامه ۳۲۱ یا «سه‌دویک» که به آن «مکانیزه» هم می‌گویند، همه گواهی‌نامه‌های مکانیزه و غیرمکانیزه در یک گواهی‌نامه تجمیع شده است. به‌عنوان نمونه پایه‌یکم، انواع ویژه و موتورسیکلت.

۲. گواهی‌نامه موتورسیکلت: فقط برای مردانی صادر می‌شود که هجده سال تمام دارند.

۳. گواهی‌نامه پایه سوم: برای وسیله نقلیه تا سه‌ونیم تن ظرفیت بار یا حمل ۹ سرنشین با احتساب راننده (سن متقاضی هجده سال تمام).

۴. گواهی‌نامه پایه دوم: برای وسیله نقلیه با حداکثر وزن و بار ۶ تن یا حمل حداکثر ۲۶ سرنشین با احتساب راننده (سن متقاضی ۲۳ سال تمام و گذشت دو سال از تاریخ اخذ گواهی‌نامه پایه سوم).

۵. گواهی‌نامه پایه یکم: برای وسیله نقلیه با حداکثر وزن و بار بیش از شش تن یا حمل بیش از ۲۶ سرنشین با احتساب راننده (سن متقاضی ۲۵ سال تمام و گذشت دو سال از تاریخ اخذ گواهی‌نامه پایه دوم).

۶. گواهی‌نامه ویژه: برای رانندگی با انواع خودرو عمرانی، کشاورزی، صنعتی و کارگاهی صادر می‌شود. این نوع گواهی‌نامه بدون پیش‌نیاز، برای همه افرادی که بیست سال تمام دارند، صادر می‌شود. البته به‌جز جرثقیل که مستلزم دارابودن گواهی‌نامه متناسب با نوع کاربری وسیله نقلیه است.

۷. گواهی‌نامه المثنی: شامل متقاضیانی می‌شود که گواهی‌نامه‌شان گم، ضایع یا مخدوش شده است که با مراجعه به پلیس+۱۰ در چارچوب مقررات صادر می‌شود.

۸. گواهی‌نامه جدیدالصدور: در صورت گم‌شدن گواهی‌نامه، بعد از گذشت دو ماه از صدور گواهی‌نامه برای درخواست المثنی باید اقدام شود.

۹. گواهی‌نامه بین‌المللی: سند یا مدرکی است به‌شکل کارت یا دفترچه که از طریق مراجع ذی‌صلاح برای رانندگی خارج از کشور در محل اقامت به‌طور موقت برای مدتی مشخص صادر می‌شود. اعتبار این نوع گواهی‌نامه یک یا سه سال است و به هفت زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی، فرانسه، عربی، آلمانی، اسپانیایی، روسی و ژاپنی ترجمه می‌شود که می‌توان در کشور‌های پذیرنده گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی کرد.

توجه:

  • گواهی‌نامه بین‌المللی قابل تمدید نیست.
  • برای سفر به کشور‌های اروپایی، آمریکا، کانادا، امارات عربی و استرالیا همراه‌داشتن اصل گواهی‌نامه رانندگی ملی همراه با گواهی‌نامه بین‌المللی تاریخ‌دار الزامی است.
  • گواهی‌نامه بین‌المللی از طریق سازمان ایران‌گردی و جهانگردی و به‌وسیله برخی آژانس‌ها صادر می‌شود.
  • دارندگان گواهی‌نامه‌های معتبر خارجی از جمله ایرانیان یا غیرایرانیان می‌توانند تا شش ماه از تاریخ ورود به کشور با داشتن ترجمه آن و اخذ گواهی‌نامه در ایران رانندگی کنند. در صورت تمایل به رانندگی در ایران، باید گواهی‌نامه خارجی خود را به گواهی‌نامه ایرانی تبدیل کنند.
  • گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی صادرشده از کشور افغانستان به‌دلیل عضونبودن این کشور در کنوانسیون‌های بین‌المللی برای رانندگی در ایران معتبر نیست. اتباع خارجی فقط مجازند گواهی‌نامه پایه سوم و موتورسیکلت با مدت اعتبار یک‌سال دریافت کنند.
  • همه این اقدامات برای ایرانیان دارای گواهی‌نامه خارجی که قابل تبدیل باشد و صدور گواهی‌نامه اتباع خارجی در واحد صدور گواهی‌نامه مرکز استان واقع در انتهای بولوار سرافرازان انجام می‌شود.

پلیس ۱۰+
تعویض، تجمیع، المثنی و تمدید گواهی‌نامه اتباع خارجی در دفتر‌های خدمات الکترونیکی انتظامی پلیس+۱۰ انجام می‌شود.

۱۹۴۴۸ مورد
صدور گواهی‌نامه در پنج ماه نخست سال۱۴۰۰ در مشهد

۲۵۵۳۰ مورد
صدور گواهی‌نامه در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ در مشهد

درباره انواع گواهی‌نامه، شیوه صدور و تخلفات مربوط به آن

فوری‌فوتی

دارنده گواهی‌نامه موظف است یک ماه پیش از مهلت مقرر برای تمدید اعتبار یا تعویض آن با گواهی‌نامه معادل اقدام کند.
درصورتی‌که تراشه گواهی‌نامه (قطعه الکترونیکی زردرنگ روی کارت) به هر دلیلی جدا شده باشد، گواهی‌نامه باید تعویض شود.
صدور گواهی‌نامه برای کسانی که گواهی‌نامه‌شان توقیف شده است، امکان‌پذیر نیست و در صورت صادرشدن و تحویل، از درجه اعتبار ساقط است. شرایط توقیف گواهی‌نامه عبارت است از:

  • زمانی که وضع جسمی فرد با گواهی‌نامه مطابقت نداشته باشد؛ به‌عنوان نمونه ضعف بینایی، نقص جسمانی و...
  • رانندگی در حال مستی یا استفاده از موادمخدر یا روان‌گردان
  • دستور مقام قضایی
  • رسیدن نمرات منفی به حدنصاب سی در مرحله اول، ۲۵ در مرحله دوم و بیست در مرحله سوم

عاقبت گواهی‌نامه نداشتن

هر وقت قرار است رانندگی بدون گواهی‌نامه را تجربه کنید، اول با خودتان دودوتاچهارتا کنید که اگر اتفاقی ناخواسته رخ دهد، چه بلایی سر خودتان و موقعیتتان و همچنین طرف مقابل و خانواده‌اش که با او برخورد کرده‌اید، می‌آید. شاید از مرز خطر مرگ نگذرد، اما ممکن است یک عمر خانه‌نشین شود.

از آنجا که جریمه گواهی‌نامه‌نداشتن از مرز تخلف خارج است، جرم محسوب می‌شود. برابر قانون فرد کمتر از هجده سال به دادسرا و بیش از هجده سال به شورا‌های حل اختلاف برای اعمال قانون و تعیین تکلیف معرفی می‌شود. مجازات فرد خاطی را نیز قاضی پرونده مشخص می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->