بهترین هتل های استانبول برای سفرهای خانوادگی؛ تجربه اقامتی راحت و امن نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح به شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟
سرخط خبرها

درباره ضرورت توجه به خط‌کشی معابر و رانندگی بین خطوط

  • کد خبر: ۱۲۲۲۳۳
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
درباره ضرورت توجه به خط‌کشی معابر و رانندگی بین خطوط
افرادی که اعتقادی به رانندگی در بین خطوط ندارند، متهمان ردیف اول ترافیک و تصادف‌ها در شهر هستند. هنوز خیلی از رانندگان از این موضوع بی اطلاع اند که تغییر مسیر ناگهانی، انحراف به طرفین و حرکات نمایشی آفت ترافیک شهر است.

ملیحه ابراهیمی یزدی | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها به لطف فضای مجازی عکس‌ها و فیلم‌های زیادی با موضوع‌های مختلف بین کاربران شبکه‌های اجتماعی رد‌وبدل می‌شود. تحلیل کاربران اینترنتی از یک تصویر به عنوان نمونه طولانی‌ترین ترافیک جهان در چین به طول ۲۴۰ کیلومتر که ۱۱ روز طول کشیده است تا باز شود تنها یک جمله است که عجب فرهنگی این چشم بادامی‌ها دارند. همه پشت سر هم بین خطوط حرکت می‌کنند.

در حالی که این اتفاق در همین شهر در ساعت‌هایی که ترافیک به اوج خود می‌رسد به شکل ناهماهنگ و نامنظمی مشاهده می‌شود. بسیاری از رانندگان وسایط نقلیه بر این باور هستند که اگر سه‌لاین خیابان را به پنج‌لاین تبدیل کنند ترافیک روان‌تر و زودتر به مقصد می‌رسند، اما به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس پلیس اداره فرهنگ و آموزش ترافیک پلیس راهور استان، این گروه افراد که اعتقادی به رانندگی در بین خطوط ندارند، متهمان ردیف اول ترافیک و تصادف‌ها در شهر هستند. هنوز خیلی از رانندگان از این موضوع بی اطلاع اند که تغییر مسیر ناگهانی، انحراف به طرفین و حرکات نمایشی آفت ترافیک شهر است که تاثیرات سوئی از جمله افزایش حوادث ترافیکی و تصادف‌ها را برای راننده و دیگر کاربران ترافیکی به بار می‌آورد.

از علامت‌های ترافیکی چه می‌دانید؟

برابر قانون دو نوع علامت ترافیکی برای کاربران ترافیکی تعریف شده است:
عمودی که شامل تابلو‌ها و چراغ‌های راهنمایی‌و‌رانندگی است.
افقی که بیشتر در قالب خط‌کشی در معابر و راه‌ها رؤیت می‌شود، مثل خط کشی‌های عابر پیاده، خط کشی‌های پارک حاشیه ای، خط‌کشی‌های پارکینگ‌های مورب، خط‌کشی بین خطوط و...

لطفا بین خطوط برانید

رانندگی بین خطوط علاوه بر ایجاد نظم ترافیکی، باعث کاهش تصادف و حوادث ترافیکی می‌شود.
کارشناسان حوزه ترافیک شهری بر این باور هستند که رانندگی بین خطوط، کاهش زمان سفر و کاهش مصرف سوخت را به همراه دارد و اگر رانندگان خود را ملزم بدانند که بین خطوط حرکت کنند باعث افزایش سلامت روانی دیگر کاربران ترافیکی می‌شوند.
نتایج تحقیق‌های زیادی در این‌باره گواهی می‌دهد که رانندگی بین خطوط خط‌کشی شده در شهر، سطح سرویس‌دهی خیابان‌ها و قابلیت تردد بیشتر خودرو‌ها را افزایش می‌دهد و گسترش فرهنگ ترافیکی و حس رضایت‌مندی دیگر کاربران ترافیکی را به همراه دارد.

چرا بین خطوط نمی‌رانیم؟

از عمده عواملی که باعث شده است تا در برخی معابر شاهد بی‌توجهی رانندگان به خطوط خط‌کشی کف معبر باشیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی توجهی رانندگان وسایل نقلیه به خط‌کشی‌های طول مسیر
  • عجله و شتاب بی مورد حین رانندگی
  • تغییر ناگهانی مسیر مثل انحراف به چپ، حرکات نمایشی و مارپیچ
  • توقف‌های دوبله

۶۰۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۵۰ تخلفات رانندگی حرکت نکردن وسایل نقلیه بین ۲ خط یا تغییر خط حرکت بدون رعایت مقررات مربوط در معابر خط‌کشی شده ۶۰ هزارتومان جریمه به دنبال دارد.

۴ ماه نخست سال ۱۴۰۰
۹۶۶۶ فقره تعداد اعمال قانون‌های انجام شده برای حرکت نکردن بین خطوط در مشهد

۴ ماه نخست سال ۱۴۰۱
۹۴۰۱ فقره تعداد اعمال قانون‌های انجام شده برای حرکت نکردن بین خطوط در مشهد

۴ ماه نخست سال ۱۴۰۰
۳۲۳۱ فقره تعداد اعمال قانون‌های انجام شده برای تغییر مسیر ناگهانی در مشهد

۴ ماه نخست سال ۱۴۰۱
۴۵۴۳ فقره تعداد اعمال قانون‌های انجام شده برای تغییر مسیر ناگهانی در مشهد

۶۰۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۳۹ تخلفات رانندگی، تصادف‌های ناشی از بی‌توجهی به جلو یا رعایت نکردن فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی یا جانبی ۶۰ هزار تومان جریمه به همراه دارد.

ماده ۱۱۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی

در راه‌هایی که خط‌کشی شده است، وسایل نقلیه باید در مسیر بین خطوط حرکت کنند و از آن خارج نشوند و در صورت نیاز به خروج و تغییر خط حرکت، کاملا احتیاط کنند و ابتدا با استفاده از چراغ راهنما یا با دادن علامت، رانندگان وسایل نقلیه دیگر را از قصد خود آگاه سازند. سپس با رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه‌ای که در خطوط کناری در حرکت  هستند، وارد خط‌های عبور دیگر شوند. در راه‌هایی که خط کشی ندارند، هرگونه تغییر مسیرحرکت به چپ و راست ممنوع است، مگر با رعایت احتیاط و دادن علامت و رعایت حق‌تقدم عبور وسایل نقلیه هم‌مسیر و مجاور، همچنین انحراف و تجاوز وسایل نقلیه به مسیر مقابل (مخالف) ممنوع است، مگر در موارد سبقت مجاز و با رعایت ضوابط سبقت.

۹۰۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۱۰ تخلفات رانندگی تجاوز به چپ از محور راه‌ها ۹۰ هزار تومان جریمه به همراه دارد.

۵ نمره منفی
برای وسایل نقلیه شخصی

۹ نمره منفی
برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین

۲۰۱ فقره

علت ۶ درصد از کل تصادف‌ها در مشهد نمونه آشکار حرکت نکردن بین خطوط (تغییر ناگهانی مسیر، حرکات مارپیچ و انحراف به چپ یا همان نقض ماده قانونی ۱۱۹ آیین‌نامه راهور) با ۲۰۱ فقره تصادف گزارش شده است.

برایند پژوهشی که در دانشگاه تورنتو انجام شده است نشان می‌دهد تغییر متناوب خطوط در حین رانندگی و جلو و عقب رفتن‌های متعدد نه تنها شما را سریع‌تر به مقصد نمی‌رساند، بلکه می‌تواند جان شما و دیگر سرنشینان خودرو را نیز به خطر بیندازد.

یکی از رایج‌ترین تخلفات استفاده نکردن از راهنما هنگام تغییرلاین در بزرگراه هاست. رانندگان موظف هستند، دست‌کم ۵ ثانیه قبل از اقدام و ۵ ثانیه پس از پایان تغییر لاین راهنمای خودرو را استفاده کنند.

کم خطر تغییر لاین بدهید

  1. تنظیم کردن آینه‌ها
  2. خاموش و روشن‌کردن به موقع راهنما
  3. تنظیم سرعت
  4. توجه به نقاط کور خودرو

نکته: حتی در استانداردترین طراحی خودرو‌های مختلف ممکن است نقاطی در پشت سر یا کناره‌ها باشد که در آینه‌ها مشاهده می‌شود، بنابراین پس از بررسی آینه‌ها حتما از روی شانه سمت راست، نگاهی با دقت داشته باشید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->