حریق گسترده دو کارگاه مبل سازی در حاشیه شهر مشهد قربانی بر جای گذاشت (۶ تیر ۱۴۰۳) اعضای بیمار مرگ مغزی ساکن نیشابور به سه بیمار زندگی بخشید واژگونی خودرو در گناباد ۲ کشته برجا گذاشت (۶ تیر ۱۴۰۳) یک توصیه پزشکی؛ هنگام گزش حیوانات خوددرمانی نکنید رجا درباره توقف چهارساعته قطار تهران-مشهد توضیحاتی داد (۶ تیر ۱۴۰۳) نتایج امتحانات نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ صدور دستور توزیع ۶۵۰ هزار قوطی شیرخشک توسط اداره پایش زنجیره تامین شیرخشک همه چیز درباره تعداد انسان‌هایی که تاکنون روی زمین زندگی کرده‌اند هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: در حج تمتع امسال، ۲۲ زائر ایرانی در عربستان فوت شدند برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگ‌سال خود، با این ۶ رفتار خداحافظی کنید حمایت بیمه از انسولین‌های نسل جدید؛ دوسر برد برای بیمار و بیمه‌گر امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و تأمین معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه هزینه داروی بیماران خاص کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی است سخنگوی قوه‌قضائیه: تضمین سلامت انتخابات از سوی مجریان باید به‌خوبی صورت گیرد | آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال شناسایی ۱۲۲ مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال در کشور | تب دنگی در چهار استان شیوع دارد معجزه آناناس برای کاهش وزن و لاغری این خوراکی محبوب کبد کودکان را تهدید می‌کند
سرخط خبرها

درباره ضرورت توجه به خط‌کشی معابر و رانندگی بین خطوط

  • کد خبر: ۱۲۲۲۳۳
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
درباره ضرورت توجه به خط‌کشی معابر و رانندگی بین خطوط
افرادی که اعتقادی به رانندگی در بین خطوط ندارند، متهمان ردیف اول ترافیک و تصادف‌ها در شهر هستند. هنوز خیلی از رانندگان از این موضوع بی اطلاع اند که تغییر مسیر ناگهانی، انحراف به طرفین و حرکات نمایشی آفت ترافیک شهر است.

ملیحه ابراهیمی یزدی | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها به لطف فضای مجازی عکس‌ها و فیلم‌های زیادی با موضوع‌های مختلف بین کاربران شبکه‌های اجتماعی رد‌وبدل می‌شود. تحلیل کاربران اینترنتی از یک تصویر به عنوان نمونه طولانی‌ترین ترافیک جهان در چین به طول ۲۴۰ کیلومتر که ۱۱ روز طول کشیده است تا باز شود تنها یک جمله است که عجب فرهنگی این چشم بادامی‌ها دارند. همه پشت سر هم بین خطوط حرکت می‌کنند.

در حالی که این اتفاق در همین شهر در ساعت‌هایی که ترافیک به اوج خود می‌رسد به شکل ناهماهنگ و نامنظمی مشاهده می‌شود. بسیاری از رانندگان وسایط نقلیه بر این باور هستند که اگر سه‌لاین خیابان را به پنج‌لاین تبدیل کنند ترافیک روان‌تر و زودتر به مقصد می‌رسند، اما به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس پلیس اداره فرهنگ و آموزش ترافیک پلیس راهور استان، این گروه افراد که اعتقادی به رانندگی در بین خطوط ندارند، متهمان ردیف اول ترافیک و تصادف‌ها در شهر هستند. هنوز خیلی از رانندگان از این موضوع بی اطلاع اند که تغییر مسیر ناگهانی، انحراف به طرفین و حرکات نمایشی آفت ترافیک شهر است که تاثیرات سوئی از جمله افزایش حوادث ترافیکی و تصادف‌ها را برای راننده و دیگر کاربران ترافیکی به بار می‌آورد.

از علامت‌های ترافیکی چه می‌دانید؟

برابر قانون دو نوع علامت ترافیکی برای کاربران ترافیکی تعریف شده است:
عمودی که شامل تابلو‌ها و چراغ‌های راهنمایی‌و‌رانندگی است.
افقی که بیشتر در قالب خط‌کشی در معابر و راه‌ها رؤیت می‌شود، مثل خط کشی‌های عابر پیاده، خط کشی‌های پارک حاشیه ای، خط‌کشی‌های پارکینگ‌های مورب، خط‌کشی بین خطوط و...

لطفا بین خطوط برانید

رانندگی بین خطوط علاوه بر ایجاد نظم ترافیکی، باعث کاهش تصادف و حوادث ترافیکی می‌شود.
کارشناسان حوزه ترافیک شهری بر این باور هستند که رانندگی بین خطوط، کاهش زمان سفر و کاهش مصرف سوخت را به همراه دارد و اگر رانندگان خود را ملزم بدانند که بین خطوط حرکت کنند باعث افزایش سلامت روانی دیگر کاربران ترافیکی می‌شوند.
نتایج تحقیق‌های زیادی در این‌باره گواهی می‌دهد که رانندگی بین خطوط خط‌کشی شده در شهر، سطح سرویس‌دهی خیابان‌ها و قابلیت تردد بیشتر خودرو‌ها را افزایش می‌دهد و گسترش فرهنگ ترافیکی و حس رضایت‌مندی دیگر کاربران ترافیکی را به همراه دارد.

چرا بین خطوط نمی‌رانیم؟

از عمده عواملی که باعث شده است تا در برخی معابر شاهد بی‌توجهی رانندگان به خطوط خط‌کشی کف معبر باشیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی توجهی رانندگان وسایل نقلیه به خط‌کشی‌های طول مسیر
  • عجله و شتاب بی مورد حین رانندگی
  • تغییر ناگهانی مسیر مثل انحراف به چپ، حرکات نمایشی و مارپیچ
  • توقف‌های دوبله

۶۰۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۵۰ تخلفات رانندگی حرکت نکردن وسایل نقلیه بین ۲ خط یا تغییر خط حرکت بدون رعایت مقررات مربوط در معابر خط‌کشی شده ۶۰ هزارتومان جریمه به دنبال دارد.

۴ ماه نخست سال ۱۴۰۰
۹۶۶۶ فقره تعداد اعمال قانون‌های انجام شده برای حرکت نکردن بین خطوط در مشهد

۴ ماه نخست سال ۱۴۰۱
۹۴۰۱ فقره تعداد اعمال قانون‌های انجام شده برای حرکت نکردن بین خطوط در مشهد

۴ ماه نخست سال ۱۴۰۰
۳۲۳۱ فقره تعداد اعمال قانون‌های انجام شده برای تغییر مسیر ناگهانی در مشهد

۴ ماه نخست سال ۱۴۰۱
۴۵۴۳ فقره تعداد اعمال قانون‌های انجام شده برای تغییر مسیر ناگهانی در مشهد

۶۰۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۳۹ تخلفات رانندگی، تصادف‌های ناشی از بی‌توجهی به جلو یا رعایت نکردن فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی یا جانبی ۶۰ هزار تومان جریمه به همراه دارد.

ماده ۱۱۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی

در راه‌هایی که خط‌کشی شده است، وسایل نقلیه باید در مسیر بین خطوط حرکت کنند و از آن خارج نشوند و در صورت نیاز به خروج و تغییر خط حرکت، کاملا احتیاط کنند و ابتدا با استفاده از چراغ راهنما یا با دادن علامت، رانندگان وسایل نقلیه دیگر را از قصد خود آگاه سازند. سپس با رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه‌ای که در خطوط کناری در حرکت  هستند، وارد خط‌های عبور دیگر شوند. در راه‌هایی که خط کشی ندارند، هرگونه تغییر مسیرحرکت به چپ و راست ممنوع است، مگر با رعایت احتیاط و دادن علامت و رعایت حق‌تقدم عبور وسایل نقلیه هم‌مسیر و مجاور، همچنین انحراف و تجاوز وسایل نقلیه به مسیر مقابل (مخالف) ممنوع است، مگر در موارد سبقت مجاز و با رعایت ضوابط سبقت.

۹۰۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۱۰ تخلفات رانندگی تجاوز به چپ از محور راه‌ها ۹۰ هزار تومان جریمه به همراه دارد.

۵ نمره منفی
برای وسایل نقلیه شخصی

۹ نمره منفی
برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین

۲۰۱ فقره

علت ۶ درصد از کل تصادف‌ها در مشهد نمونه آشکار حرکت نکردن بین خطوط (تغییر ناگهانی مسیر، حرکات مارپیچ و انحراف به چپ یا همان نقض ماده قانونی ۱۱۹ آیین‌نامه راهور) با ۲۰۱ فقره تصادف گزارش شده است.

برایند پژوهشی که در دانشگاه تورنتو انجام شده است نشان می‌دهد تغییر متناوب خطوط در حین رانندگی و جلو و عقب رفتن‌های متعدد نه تنها شما را سریع‌تر به مقصد نمی‌رساند، بلکه می‌تواند جان شما و دیگر سرنشینان خودرو را نیز به خطر بیندازد.

یکی از رایج‌ترین تخلفات استفاده نکردن از راهنما هنگام تغییرلاین در بزرگراه هاست. رانندگان موظف هستند، دست‌کم ۵ ثانیه قبل از اقدام و ۵ ثانیه پس از پایان تغییر لاین راهنمای خودرو را استفاده کنند.

کم خطر تغییر لاین بدهید

  1. تنظیم کردن آینه‌ها
  2. خاموش و روشن‌کردن به موقع راهنما
  3. تنظیم سرعت
  4. توجه به نقاط کور خودرو

نکته: حتی در استانداردترین طراحی خودرو‌های مختلف ممکن است نقاطی در پشت سر یا کناره‌ها باشد که در آینه‌ها مشاهده می‌شود، بنابراین پس از بررسی آینه‌ها حتما از روی شانه سمت راست، نگاهی با دقت داشته باشید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->