افت ۳۰ درصدی ماندگاری زائران در مشهد | مسئله خاموشی برق، چالش‌هایی جدی برای هتل داران خراسان رضوی رقم زده است خدمت به زائران اربعین افتخار ماست درباره میرمرتضی روئین‌تن پدر مطبوعات و چاپخانه‌های خراسان کاروان خودرویی خدمت‌رسانی شهرداری مشهد عازم عتبات عالیات شد+فیلم خدمت رسانی مدیریت شهری مشهد به زائران حسینی با شعار «مشهد برای حسین (ع)» شهردار مشهد مقدس: خدمت به زائران حسینی، افتخار مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد است آب برخی محلات قاسم‌آباد مشهد فردا سه شنبه (۷ مرداد ۱۴۰۴) قطع خواهد شد وزیر خارجه روسیه: غرب پس از مداخله در ایران برای عملیات در آسیا برنامه‌ریزی می‌کند رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد: هم‌افزایی نوآوری و مدیریت شهری در قالب «چالش معکوس» مشهد اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی مشهد گلایه های بی پایان اهالی فارمد مشهد از آزار بوی کشتارگاه مرغ | دو دهه بوی نامطبوع هم‌نشینی با گل‌های تابستانه در فضای سبز مشهد ورود ون‌های جدید به خیابان‌های مشهد ناصحی: اعزام کاروان خدام‌الحسین(ع)، رزق معنوی مدیریت شهری مشهد است قلندر شریف: اربعین، یک کنگره عظیم فرهنگی در سطح جهانی است | خدمت به دلدادگان اهل‌بیت (ع)، رسالت خادمان مشهد است + فیلم هوای کلانشهر مشهد همچنان ناسالم است (۶ مرداد ۱۴۰۴) سخنگوی سپاه: حتی یک لحظه از آمادگی دفاعی غافل نشدیم خدام‌الرضا (ع) در مسیر نجف اشرف | خادمان شهر مشهد برای خدمت به زائران اربعین اذن خدمت گرفتند + فیلم چهار میلیون مترمربع آسفالت در یک سال رکورد شورای شهر مشهد است رویداد هنری «مرز پرگهر»؛ تجربه‌ای موفق از حضور متعهدانه هنرمندان نوجوان مشهد
سرخط خبرها

خدمت رسانی محسوس و منطقی

  • کد خبر: ۱۲۴۵۳۸
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
خدمت رسانی محسوس و منطقی
دکتر مهدی یاراحمدی - روزنامه نگار و مدرس دانشگاه

«خدمت رسانی محسوس و منطقی به جای انجام امور نمایشی و تزیینی» بند هشتم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت است. امروزه گرایش به کار‌های زودبازده و سطحی که بیشتر جنبه نمایشی دارد، به آفتی بزرگ برای برخی دستگاه‌ها و مدیران تبدیل شده است.

این مهم در بی ثباتی مدیریتی و تغییرات مکرر ریشه دارد و بر اساس مناسبات و رویکرد‌های سیاسی است. پرهیز از انجام اقدامات نمایشی و تزیینی لازمه مدیریت کارآمد و اثربخش و اقدامی مهم برای افزایش بهره وری سازمانی است. بر این اساس، مدیریت شهری در دوره ششم با پیش بینی این امر در سند چشم انداز، خودش را در معرض ارائه خدمات ارزیابی شونده و دقیق و به دور از کار‌های هیجانی و نمایشی قرار داده است.

مدیران شهری برای توسعه حداکثری شهر و رضایتمندی شهروندان باید به سمت طراحی و اجرای پروژه‌های کلان و زیرساختی حرکت کنند و با بهره گیری از دانش روز، خدمات نوین و متفاوتی را به مردم ارائه کنند. اگر مسیر خدمت رسانی خالصانه به سمت کار‌های روزمره، سنتی و نمایشی منحرف شود، بی شک خروجی و دستاورد‌های لازم را به همراه نخواهد داشت. از ابزار‌ها و لازمه‌های مهم برای پیشرفت سازمان و تحقق خدمت رسانی صادقانه و محسوس، ارتباط نزدیک مسئولان شهری با شهروندان است.

اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهری و دیگر مسئولان مربوط باید همواره در دسترس مردم باشند و در راستای اقناع سازی جامعه و تکریم شهروندان به عنوان مهم‌ترین رویکرد، کوشش کنند. شایسته سالاری و انتخاب مدیران توانمند از اصول مهم دیگر برای تحقق این امر به شمار می‌رود.

در این راستا، داشتن نگاه عالمانه و منطقی به مسائل، بهره گیری از خلاقیت و نوآوری، طراحی سازوکار‌های تحقق شهر هوشمند، پژوهش محوری، اهل تعامل و مشورت بودن و پرهیز از شعارگرایی نیز از پیش نیاز‌های مهم است.

برخی مدیران با ایجاد هیجانات کاذب در حوزه جغرافیایی فعالیت و حوزه مدیریتی شان به دنبال سرپوش گذاشتن بر کاستی‌های عملکرد خویش و گروه تحت هدایتشان هستند؛ امری که شاید در کوتاه مدت ضعف‌های مدیریتی را پنهان کند، اما در بازه زمانی بلند مدت بیشتر سبب ایجاد هزینه‌های فراوان برای سازمان و همچنین بروز ناکارآمدی می‌شود.

پاسخگویی پیش نیاز نظم اجتماعی است. بر این اساس، زمانی که یک نهاد عمومی مانند شهرداری که با مشارکت مردم اداره می‌شود، می‌خواهد فعالیت اجتماعی کند، ضروری است که خدمات، نتایج و پیامد‌های عملکردش شفاف، محسوس و قابل اندازه گیری و ارزیابی باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->