تأکید شهردار مشهد بر تسریع بر اجرای مصوبات مرتبط با خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران تداوم همکاری‌های بانک شهر و شهرداری مشهد در توسعه پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقل شهری یعقوبی: مشهد به‌زودی در تمام مناطق خود بوستان بانوان خواهد داشت پرستاران، فرشتگان ایثار | اکران تصاویر شهدای پرستار در مشهد شهردار مشهد مقدس: بوستان «شهربانوی بسیج» فردا (۶ آبان ۱۴۰۴) افتتاح می‌شود ارتباط مستقیم با مردم، کلید تصمیم‌گیری دقیق در مدیریت شهری مشهد ارمنستان محدودیت‌های ترانزیتی با آذربایجان را لغو کرد پرستاران، جلوه‌ی عینی مهربانی و ایثار زمین های رها شده محله پورسینای مشهد و تردد دانش آموزان در اراضی خاکی | ۱۰۰  متر خاکی تا مدرسه! سازوکار خرید تضمینی زعفران در خراسان رضوی اجرا می‌شود | اعطای ۸ همت تسهیلات ویژه دولتی به زعفران‌کاران استان ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل مشهد بقائی: سازمان ملل نماد و نشانه‌ای از عبرت‌آموزی بشر از درد‌ها و رنج‌های گذشته است سلیمی: بوستان «شهربانوی بسیج» در مشهد به‌زودی افتتاح می‌شود جاده سیمان مشهد به طبرسی شمالی متصل شد هوای مشهد برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام شد (۵ آبان ۱۴۰۴) مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» در مشهد برگزار شد + فیلم (۴ آبان ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: رصدخانه شهری مشهد، کامل‌ترین مجموعه کشور است بانویی که باغش را به بیمارستان بخشید | روایتی از بی‌بی اشرف و عمارت هشت‌آباد مشهد نام‌گذاری «بولوار مشهد» در شهر رفسنجان معاون حقوقی وزیر خارجه به کابل سفر کرد
سرخط خبرها

خدمت رسانی محسوس و منطقی

  • کد خبر: ۱۲۴۵۳۸
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
خدمت رسانی محسوس و منطقی
دکتر مهدی یاراحمدی - روزنامه نگار و مدرس دانشگاه

«خدمت رسانی محسوس و منطقی به جای انجام امور نمایشی و تزیینی» بند هشتم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت است. امروزه گرایش به کار‌های زودبازده و سطحی که بیشتر جنبه نمایشی دارد، به آفتی بزرگ برای برخی دستگاه‌ها و مدیران تبدیل شده است.

این مهم در بی ثباتی مدیریتی و تغییرات مکرر ریشه دارد و بر اساس مناسبات و رویکرد‌های سیاسی است. پرهیز از انجام اقدامات نمایشی و تزیینی لازمه مدیریت کارآمد و اثربخش و اقدامی مهم برای افزایش بهره وری سازمانی است. بر این اساس، مدیریت شهری در دوره ششم با پیش بینی این امر در سند چشم انداز، خودش را در معرض ارائه خدمات ارزیابی شونده و دقیق و به دور از کار‌های هیجانی و نمایشی قرار داده است.

مدیران شهری برای توسعه حداکثری شهر و رضایتمندی شهروندان باید به سمت طراحی و اجرای پروژه‌های کلان و زیرساختی حرکت کنند و با بهره گیری از دانش روز، خدمات نوین و متفاوتی را به مردم ارائه کنند. اگر مسیر خدمت رسانی خالصانه به سمت کار‌های روزمره، سنتی و نمایشی منحرف شود، بی شک خروجی و دستاورد‌های لازم را به همراه نخواهد داشت. از ابزار‌ها و لازمه‌های مهم برای پیشرفت سازمان و تحقق خدمت رسانی صادقانه و محسوس، ارتباط نزدیک مسئولان شهری با شهروندان است.

اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهری و دیگر مسئولان مربوط باید همواره در دسترس مردم باشند و در راستای اقناع سازی جامعه و تکریم شهروندان به عنوان مهم‌ترین رویکرد، کوشش کنند. شایسته سالاری و انتخاب مدیران توانمند از اصول مهم دیگر برای تحقق این امر به شمار می‌رود.

در این راستا، داشتن نگاه عالمانه و منطقی به مسائل، بهره گیری از خلاقیت و نوآوری، طراحی سازوکار‌های تحقق شهر هوشمند، پژوهش محوری، اهل تعامل و مشورت بودن و پرهیز از شعارگرایی نیز از پیش نیاز‌های مهم است.

برخی مدیران با ایجاد هیجانات کاذب در حوزه جغرافیایی فعالیت و حوزه مدیریتی شان به دنبال سرپوش گذاشتن بر کاستی‌های عملکرد خویش و گروه تحت هدایتشان هستند؛ امری که شاید در کوتاه مدت ضعف‌های مدیریتی را پنهان کند، اما در بازه زمانی بلند مدت بیشتر سبب ایجاد هزینه‌های فراوان برای سازمان و همچنین بروز ناکارآمدی می‌شود.

پاسخگویی پیش نیاز نظم اجتماعی است. بر این اساس، زمانی که یک نهاد عمومی مانند شهرداری که با مشارکت مردم اداره می‌شود، می‌خواهد فعالیت اجتماعی کند، ضروری است که خدمات، نتایج و پیامد‌های عملکردش شفاف، محسوس و قابل اندازه گیری و ارزیابی باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->