میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم آیت‌الله نوری همدانی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرد پذیرایی از ۱۴هزار روزه اولی پای سفره افطار امام رضا(ع)
سرخط خبرها

میزبانی «شوق زیارت» از زیارت‌اولی‌ها در مشهد

  • کد خبر: ۱۲۵۲۳۵
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
میزبانی «شوق زیارت» از زیارت‌اولی‌ها در مشهد
طرح «شوق زیارت» از طرح‌های کشوری است که برای مردم نیازمند و افرادی به راه افتاده است که با وجود اشتیاق برای سفر زیارتی، توان مالی پرداخت هزینه آن را ندارند.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ هربار که از چارچوب تلویزیون چشمش به گنبد طلایی حرم ضامن آهو می‌افتاد، رو به قبله دست بر سینه می‌گذاشت و صلوات خاصه را زیر لب زمزمه می‌کرد. تصاویر صحن‌های حرم را که می‌دید، با خودش می‌گفت حالا که دیگر آفتاب لب بام شده ام، اما به کجای این زندگی برمی خورد اگر چرخ‌های زندگی ام پنچر نبود و می‌شد به زیارت مانند آرزویی محال فکر نکنم! با این حال می‌دانست که در‌های آسمان همیشه رو به دعای دل شکستگان باز است و از امام رضا (ع) می‌خواست که او را بطلبد.

«شوق زیارت» انگار که حرف دل افراد نیازمند را شنیده است و به برکت این طرح که به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) و با مشارکت خیران اجرا می‌شود، بسیاری از زیارت اولی‌ها چشمشان به صحن و سرای رضوی روشن شده است. به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی، قرار است در قالب این طرح، در دهه آخر صفر نیز در مشهد میزبان زیارت اولی‌ها باشیم.

رضا سلم آبادی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا درباره این طرح می‌گوید: طرح «شوق زیارت» از طرح‌های کشوری است که برای مردم نیازمند و افرادی به راه افتاده است که با وجود اشتیاق برای سفر زیارتی، توان مالی پرداخت هزینه آن را ندارند. اکنون این طرح قوت گرفته است و با همکاری شمار زیادی از خیران طرح موفقی به شمار می‌رود. در چند روز آینده نیز شماره حسابی منتشر می‌شود که خیران می‌توانند مبالغ اهدایی خود را برای تحقق آرزوی زیارت مددجویان به آن واریز کنند.

وی با اشاره به اینکه در دو سال شیوع کرونا اجرای این طرح تعطیل شده بود، اظهار می‌کند: در ابتدای سال زائرانی به واسطه این طرح به مشهد آمده اند، اما شمار آن‌ها با توجه به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی محدود بوده است. به طور عادی این طرح در چهار فصل سال در حال انجام است و برای مثال در تابستان دانش آموزان، برخی اوقات سالمندان، دختران بازمانده از تحصیل و در زمستان، کشاورزان با توجه به اینکه کشت ندارند، گروه هدف مدنظر ما هستند.

اسکان و اقامت رایگان

سلم آبادی تأمین بیشتر هزینه این طرح را از سوی خیران می‌داند و بیان می‌کند: رقمی که کمیته امداد در این زمینه پرداخت می‌کند، بسیار جزئی است. تاکنون از همه نقاط کشور، حتی دورافتاده‌ترین نقاط، مسافران زیارت اولی از این طریق به مشهد آمده اند و هزینه اسکان، اقامت، رفت وآمد و خوردوخوراک آن‌ها پرداخت می‌شود. مدت اقامت آن‌ها نیز بین سه تا چهار روز است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) میانگین شمار زائرانی را که هرسال با کمک این طرح به مشهد می‌آیند، بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار نفر اعلام و اظهار می‌کند: برای اسکان زائران طرح «شوق زیارت»، اردوگاه ثامن الائمه (ع) در بولوار شاهد و زائرسرای کرامت در خیابان نواب در نظر گرفته شده است، اما درصورتی که شمار زائران بیش از پیش بینی ما باشد، از ستاد اسکان استان استفاده می‌کنیم.

اعزام ۳۵۰۰ نفر به زیارت اربعین

سلم آبادی درباره زیارت اربعین و کمک‌های کمیته امداد به افراد زیرپوشش در این زمینه، اظهار می‌کند: برای اعزام ۳ هزارو ۵۰۰ زائر از مددجویان کمیته امداد در استان برنامه ریزی شده که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان را کمیته امداد و یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان را خیران برای پرداخت هزینه به آن‌ها برعهده گرفته اند. درواقع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ممکن است برخی خانواده‌های نیازمند با این مبلغ نتوانند به سفر کربلا بروند؛ بنابراین تا سقف ۱۰ میلیون تومان پس از برگشت کربلا به صورت قرض الحسنه به آن‌ها پرداخت می‌شود. با کمک خیران شمار زائران اربعینی که مددجوی کمیته امداد هستند، بیش از این می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->