محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ براساس برآوردهای صورت گرفته و باتوجه به کنترل بیماری کرونا، پیش بینی میشود که امسال در دهه آخر صفر، مشهد پذیرای بیش از ۸ میلیون زائر امام رضا (ع) باشد. ازآنجاکه اسکان، بیشترین سهم در هزینه سفر زائران به مشهد را دارد، مسئولان مربوط علاوه بر تلاش برای افزایش ظرفیتهای اقامتی، نظارت بر واحدهای اقامتی را نیز در دستور کار خود قرار داده اند. در همین راستا دیروز تیم رسانهای شهرآرا با بازرسان صمت و محمد نیکو، نایب رئیس جامعه هتل آپارتمانهای مشهد، همراه شد و از برخی واحدهای اقامتی اطراف حرم بازدید کرد.
یکی از هتل آپارتمانهایی که توسط مالک آن اجاره داده شده، اولین مقصدمان است. هنگام ورود، دونرخی بودن نرخ نامه هتل موردتوجه بازرسان قرار میگیرد. در گذشته، هتل آپارتمانها نرخ نامههای خود را به صورت فصل پیک و غیرپیک تنظیم میکردند و در دید عموم قرار میدادند، اما چندی است که با در نظرگرفتن یک نرخ میانگین، همگی موظف به ارائه خدمات به صورت تک نرخی شده اند.
با این حال هنوز برخی هتل آپارتمانهای مشهد از ارائه نرخ نامه جدید خودداری میکنند و نرخ نامههای قدیمی را که دونرخی هستند، پوششی برای افزایش قیمت خود قرار میدهند. ازآنجاکه دونرخی بودن هتل مذکور محرز میشود، محمد نیکو، نایب رئیس جامعه هتل آپارتمانهای مشهد، به مسئول هتل اخطار میدهد که اگر در بازرسی بعدی، تک نرخی بودن خدمات رعایت نشده باشد، هتل پلمب خواهد شد.
حین گفت وگوی بازرسان با مالک هتل آپارتمان، دو خانواده زائر با لهجه یزدی نزد بازرسان میآیند، از نرخ هتل آپارتمان شکایت میکنند. این خانواده میگویند همین چندلحظه پیش تسویه حساب کرده اند، اما مبلغی که از آنها گرفته شده، بیشتر از قیمتی بوده که در ابتدا به آنها اعلام شده است. به گفته این زائران، مالک هتل، دلیل این موضوع را گرانتر شدن هزینه غذا بیان کرده است؛ زیرا غذای هتل از بیرون تأمین میشود.
به دنبال طرح این شکایت، بازرسان فاکتورهایی را که برای این زائران صادر شده است، بررسی میکنند و مشخص میشود برای سه شب اقامت یک خانواده، یک میلیون تومان و برای خانواده دیگر، ۸۰۰ هزار تومان گران فروشی صورت گرفته است. بازرسان بلافاصله مدیر هتل را ملزم میکنند که پول اضافه اخذ شده از زائران را برگرداند.
این اقدام با واکنش مثبت زائران روبه رو میشود و از اینکه با ذهنیت خوبی، مشهد را ترک میکنند، ابراز رضایت میکنند. از زمان پرداخت مبلغ توسط زائران به هتل آپارتمان تا رسیدگی به شکایت آنها یک ربع طول میکشد و در این بازه زمانی پول به حساب آنها برگشت داده شود و البته برای این هتل نیز پرونده تعزیراتی تشکیل میشود.
برخی زائران به سازمان صمت اطلاع داده اند که تعدادی از هتل آپارتمانها در زمان مراجعه، مبلغی بیشتر از نرخ نامه اعلامی در زمان رزو هتل را از آنها میگیرند. طرح این موضوع سبب میشود بازرسی از یکی از همین هتل آپارتمانها در دستور کار قرار بگیرد. در بازرسی از این هتل آپارتمان مشخص میشود برای زائرانی که در آنجا اقامت داشته اند، فاکتور صادر نشده است.
حمزه بزرگمهر، بازرس سازمان صمت، با بیان اینکه صادرنکردن فاکتور، از تخلفهای صنفی است، میافزاید: صدور فاکتور از الزامات قانونی برای فروشندگان واحدهای صنفی و بخش خدمات است و هر فروشندهای که فاکتور صادر نکند، تخلف کرده است و با او برخورد میشود؛ از این رو برای این واحد صنفی، پرونده تخلف تشکیل میشود. همچنین او با استناد به شکایتهای دریافتی از زائران مبنی بر گران فروشی، برای این واحد پرونده تشکیل میدهد.
هتل آپارتمان دیگری که به آن مراجعه میکنیم، همه موارد قانونی را رعایت کرده است. اما مالک این واحد از وضعیت توزیع نان بین هتل آپارتمانها گلایه دارد و میگوید: مجبوریم نان موردنیاز هتل را به صورت آزاد و با قیمت بسیار زیاد خریداری کنیم. برای نمونه نان هزارتومانی را ۳ هزار تومان به ما میفروشند.
انتظار داریم که برای تأمین نان هتل آپارتمانها در دهه آخر صفر فکری شود. او همچنین با اشاره به افزایش هزینههای هتلداری میگوید: به تازگی شرکت آب، قبضهای خود را چندبرابر کرده است، به طوری که برای یک ماه باید ۴۰ میلیون تومان پول آب پرداخت کنم. این کار شرکت آب سبب زیان هتلداران مشهدی شده است.
نایب رئیس جامعه هتل آپارتمانهای مشهد در پایان این بازرسی میگوید: در مشهد ۳۰۸ واحد هتل آپارتمان با ظرفیت شبی ۱۳ هزار تخت فعالیت میکنند. این واحدها با همه ظرفیت، آمادگی لازم برای پذیرایی از زائران امام رضا (ع) در دهه آخر صفر را دارند. محمد نیکو میافزاید: نرخ نامههای مصوب برای شش ماه اول امسال صادر شده، اما به دلیل قرار داشتن در ایام آخر صفر، این نرخ نامهها یک ماه دیگر تمدید شده است.
نرخ نامهها باید در بخش پذیرش هتل آپارتمانها به گونهای نصب شود که زائران بتوانند به راحتی قیمتها را مشاهده کنند. وی با بیان اینکه افزایش قیمت بیشتر از نرخ نامه، تخلف است، میگوید: تیمهای نظارت و بازرسی به صورت محسوس و نامحسوس از همه هتل آپارتمانها بازدید میکنند و درصورت مشاهده هرگونه تخلف، طبق قانون، برای پلمب واحد متخلف اقدام خواهد شد.
وی درباره تأمین نان نیز میگوید: درحال گفتگو با مسئولان مربوط هستیم تا نان موردنیاز هتل آپارتمانها در دهه آخر صفر تأمین شود و خدمات دهی به زائران دچار اختلال نشود.
بازرس سازمان صمت هم از تشدید نظارت بر اماکن اقامتی مشهد در دهه آخر صفر خبر میدهد و میافزاید: باتوجه به فرارسیدن ایام پایانی ماه صفر و نیاز به کنترل و نظارت بیشتر بر مراکز اقامتی در مشهد، بازرسی ویژه از مراکز اقامتی تا اواسط مهر ادامه مییابد.
بزرگمهر ادامه میدهد: در بازرسیهایی که در روزهای اخیر از هتل آپارتمانهای اطراف حرم مطهر صورت گرفت، مشخص شد که بیشترین تخلفها ازسوی واحدهای اجارهای است و هتلهایی که توسط مالکان اداره میشوند، کمتر تخلف میکنند.