اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

بازدید بازرسان وزارت صمت از واحد‌های اقامتی اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۱۲۵۳۷۸
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
بازدید بازرسان وزارت صمت از واحد‌های اقامتی اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)
گزارش‌های شهرآرا پای بازرسان صمت را به سمت برخورد با واحد‌های اقامتی متخلف در مشهد باز کرد.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ براساس برآورد‌های صورت گرفته و باتوجه به کنترل بیماری کرونا، پیش بینی می‌شود که امسال در دهه آخر صفر، مشهد پذیرای بیش از ۸ میلیون زائر امام رضا (ع) باشد. ازآنجاکه اسکان، بیشترین سهم در هزینه سفر زائران به مشهد را دارد، مسئولان مربوط علاوه بر تلاش برای افزایش ظرفیت‌های اقامتی، نظارت بر واحد‌های اقامتی را نیز در دستور کار خود قرار داده اند. در همین راستا دیروز تیم رسانه‌ای شهرآرا با بازرسان صمت و محمد نیکو، نایب رئیس جامعه هتل آپارتمان‌های مشهد، همراه شد و از برخی واحد‌های اقامتی اطراف حرم بازدید کرد.

یکی از هتل آپارتمان‌هایی که توسط مالک آن اجاره داده شده، اولین مقصدمان است. هنگام ورود، دونرخی بودن نرخ نامه هتل موردتوجه بازرسان قرار می‌گیرد. در گذشته، هتل آپارتمان‌ها نرخ نامه‌های خود را به صورت فصل پیک و غیرپیک تنظیم می‌کردند و در دید عموم قرار می‌دادند، اما چندی است که با در نظرگرفتن یک نرخ میانگین، همگی موظف به ارائه خدمات به صورت تک نرخی شده اند.

با  این حال هنوز برخی هتل آپارتمان‌های مشهد از ارائه نرخ نامه جدید خودداری می‌کنند و نرخ نامه‌های قدیمی را که دونرخی هستند، پوششی برای افزایش قیمت خود قرار می‌دهند. ازآنجاکه دونرخی بودن هتل مذکور محرز می‌شود، محمد نیکو، نایب رئیس جامعه هتل آپارتمان‌های مشهد، به مسئول هتل اخطار می‌دهد که اگر در بازرسی بعدی، تک نرخی بودن خدمات رعایت نشده باشد، هتل پلمب خواهد شد.

برگرداندن پول زائران

حین گفت وگوی بازرسان با مالک هتل آپارتمان، دو خانواده زائر با لهجه یزدی نزد بازرسان می‌آیند، از نرخ هتل آپارتمان شکایت می‌کنند. این خانواده می‌گویند همین چندلحظه پیش تسویه حساب کرده اند، اما مبلغی که از آن‌ها گرفته شده، بیشتر از قیمتی بوده که در ابتدا به آن‌ها اعلام شده است. به گفته این زائران، مالک هتل، دلیل این موضوع را گران‌تر شدن هزینه غذا بیان کرده است؛ زیرا غذای هتل از بیرون تأمین می‌شود.

به دنبال طرح این شکایت، بازرسان فاکتور‌هایی را که برای این زائران صادر شده است، بررسی می‌کنند و مشخص می‌شود برای سه شب اقامت یک خانواده، یک میلیون تومان و برای خانواده دیگر، ۸۰۰ هزار تومان گران فروشی صورت گرفته است. بازرسان بلافاصله مدیر هتل را ملزم می‌کنند که پول اضافه اخذ شده از زائران را برگرداند.

این اقدام با واکنش مثبت زائران روبه رو می‌شود و از اینکه با ذهنیت خوبی، مشهد را ترک می‌کنند، ابراز رضایت می‌کنند. از زمان پرداخت مبلغ توسط زائران به هتل آپارتمان تا رسیدگی به شکایت آن‌ها یک ربع طول می‌کشد و در این بازه زمانی پول به حساب آن‌ها برگشت داده شود و البته برای این هتل نیز پرونده تعزیراتی تشکیل می‌شود.

صادرنکردن فاکتور

برخی زائران به سازمان صمت اطلاع داده اند که تعدادی از هتل آپارتمان‌ها در زمان مراجعه، مبلغی بیشتر از نرخ نامه اعلامی در زمان رزو هتل را از آن‌ها می‌گیرند. طرح این موضوع سبب می‌شود بازرسی از یکی از همین هتل آپارتمان‌ها در دستور کار قرار بگیرد. در بازرسی از این هتل آپارتمان مشخص می‌شود برای زائرانی که در آنجا اقامت داشته اند، فاکتور صادر نشده است.

حمزه بزرگمهر، بازرس سازمان صمت، با بیان اینکه صادرنکردن فاکتور، از تخلف‌های صنفی است، می‌افزاید: صدور فاکتور از الزامات قانونی برای فروشندگان واحد‌های صنفی و بخش خدمات است و هر فروشنده‌ای که فاکتور صادر نکند، تخلف کرده است و با او برخورد می‌شود؛ از این رو برای این واحد صنفی، پرونده تخلف تشکیل می‌شود. همچنین او با استناد به شکایت‌های دریافتی از زائران مبنی بر گران فروشی، برای این واحد پرونده تشکیل می‌دهد.

دغدغه تأمین نان

هتل آپارتمان دیگری که به آن مراجعه می‌کنیم، همه موارد قانونی را رعایت کرده است. اما مالک این واحد از وضعیت توزیع نان بین هتل آپارتمان‌ها گلایه دارد و می‌گوید: مجبوریم نان موردنیاز هتل را به صورت آزاد و با قیمت بسیار زیاد خریداری کنیم. برای نمونه نان هزارتومانی را ۳ هزار تومان به ما می‌فروشند.

انتظار داریم که برای تأمین نان هتل آپارتمان‌ها در دهه آخر صفر فکری شود. او همچنین با اشاره به افزایش هزینه‌های هتلداری می‌گوید: به تازگی شرکت آب، قبض‌های خود را چندبرابر کرده است، به طوری که برای یک ماه باید ۴۰ میلیون تومان پول آب پرداخت کنم. این کار شرکت آب سبب زیان هتلداران مشهدی شده است.

تشدید بازرسی‌ها

نایب رئیس جامعه هتل آپارتمان‌های مشهد در پایان این بازرسی می‌گوید: در مشهد ۳۰۸ واحد هتل آپارتمان با ظرفیت شبی ۱۳ هزار تخت فعالیت می‌کنند. این واحد‌ها با همه ظرفیت، آمادگی لازم برای پذیرایی از زائران امام رضا (ع) در دهه آخر صفر را دارند. محمد نیکو می‌افزاید: نرخ نامه‌های مصوب برای شش ماه اول امسال صادر شده، اما به دلیل قرار داشتن در ایام آخر صفر، این نرخ نامه‌ها یک ماه دیگر تمدید شده است.

نرخ نامه‌ها باید در بخش پذیرش هتل آپارتمان‌ها به گونه‌ای نصب شود که زائران بتوانند به راحتی قیمت‌ها را مشاهده کنند. وی با بیان اینکه افزایش قیمت بیشتر از نرخ نامه، تخلف است، می‌گوید: تیم‌های نظارت و بازرسی به صورت محسوس و نامحسوس از همه هتل آپارتمان‌ها بازدید می‌کنند و درصورت مشاهده هرگونه تخلف، طبق قانون، برای پلمب واحد متخلف اقدام خواهد شد.

وی درباره تأمین نان نیز می‌گوید: درحال گفتگو با مسئولان مربوط هستیم تا نان موردنیاز هتل آپارتمان‌ها در دهه آخر صفر تأمین شود و خدمات دهی به زائران دچار اختلال نشود.

بازرس سازمان صمت هم از تشدید نظارت بر اماکن اقامتی مشهد در دهه آخر صفر خبر می‌دهد و می‌افزاید: باتوجه به فرارسیدن ایام پایانی ماه صفر و نیاز به کنترل و نظارت بیشتر بر مراکز اقامتی در مشهد، بازرسی ویژه از مراکز اقامتی تا اواسط مهر ادامه می‌یابد.

بزرگمهر ادامه می‌دهد: در بازرسی‌هایی که در روز‌های اخیر از هتل آپارتمان‌های اطراف حرم مطهر صورت گرفت، مشخص شد که بیشترین تخلف‌ها ازسوی واحد‌های اجاره‌ای است و هتل‌هایی که توسط مالکان اداره می‌شوند، کمتر تخلف می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->