اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

مراکز اقامتی غیر رسمی بلای جان مسافران در بحران کرونا!

  • کد خبر: ۷۷۶۴۸
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
مراکز اقامتی غیر رسمی بلای جان مسافران در بحران کرونا!
خانه‌های اجاره ای، خانه مسافرها، منزل اقوام، زائرسرا‌های غیررسمی، حسینیه‌ها و تکایا از اماکنی است که مسافران مشهد درآن‌ها اقامت دارند و هیچ استانداردی را هم رعایت نمی‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آجیلیان، مسئول سابق اتحادیه هتل آپارتمان داران و مهمان پذیران مشهد که دو ماهی است مسئولیت خودش را واگذار کرده است، می‌گوید: در ۵۰ درصد واحد‌های اقامتی که اکنون فعالیت دارند، درصد اشغال مسافر نزدیک به ۲۰ درصد ظرفیت است.

 

او به شرط بازگشایی واحد‌های اقامتی که از سوی ستاد مبارزه با کرونا به آن‌ها ابلاغ شده است، اشاره می‌کند: یکی از بند‌های ابلاغی این است که واحد‌ها نمی‌توانند از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود استفاده کنند که البته در این مدت وضعیت به گونه‌ای بوده که هیچ وقت حتی در دوران اوج سفر‌ها در دهه کرامت درصد اشغال تخت‌ها به بیش از ۷۰ درصد نرسیده است.


حدود ۴۰۰ مهمان پذیر و ۳۰۰ هتل آپارتمان رسمی در مشهد فعالیت می‌کند که در شرایط کنونی میزان آن به نصف کاهش یافته است. آجیلیان درباره میزان ورشکستگی واحد‌های اقامتی در این مدت می‌گوید: ۷۰ درصد واحد‌هایی که از حرم فاصله دارند پیش از کرونا هم نتوانسته بودند از عهده شرایط بر بیایند و به مرز ورشکستگی رسیده بودند. کرونا تیر خلاص به این صنعت بود و بسیاری از واحد‌ها را با تعطیلی روبه رو کرد.


آجیلیان به عنوان یک مطلع ادامه می‌دهد: در مشهد واحد‌های رسمی حدود ۶۰ درصد مسافر ورودی به شهر را پذیرش می‌کنند. بخشی از مسافران در واحد‌های اقامتی غیررسمی ساکن می‌شوند که نظارتی روی آن نیست. خانه‌های اجاره ای، خانه مسافرها، منزل اقوام، زائرسرا‌های غیررسمی، حسینیه‌ها و تکایا از اماکنی است که مسافران مشهد درآن‌ها اقامت دارند و هیچ استانداردی را هم رعایت نمی‌کنند.

 

اگر کرونا بخواهد جایی نگران کننده باشد در این اماکن است. این معضلی است که سالیان سال در مشهد وجود داشته و با بروز کرونا خودش را بیشتر نشان داده است. اگر جایی بخواهد با بیمارستان رقابت کند واحد‌های غیررسمی است که هیچ چیز در آن کنترل نمی‌شود.

درصد اشغال هتل‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد است

امیر سزاوار، رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی، درباره اظهار نظر سخنگوی ستاد ملی کرونا می‌گوید: آمار باید از سوی یک سازمان رسمی اعلام شود. نمی‌شود یک مقام رسمی بدون اطلاع مسئله‌ای را مطرح کند که افکار عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار بدهد. ما سامانه آمار داریم که روزانه میزان اشغال هتل‌ها بررسی می‌شود.

 

هتل‌های ما الان خالی است و در بهترین حالت درصد اشغال تخت کمتر از ۲۰ درصد است. اگر میان هتل‌های مختلف میانگین بگیریم این درصد اشغال به حدود ۱۰ درصد می‌رسد. این ۱۰ درصد مربوط به ۶۰ درصد هتل‌های در حال کار است. اکنون بیش از ۴۰ درصد هتل هایمان تعطیل است. چطور وقتی فقط ۶۰ درصد واحد‌ها فعال هستند ۷۰ درصد هتل‌ها پر می‌شود؟ این یک حساب ریاضی است!


سزاوار ادامه می‌دهد: در اظهار نظر غیرکارشناسانه دیگری می‌گویند که هتل‌ها میهمان خارجی دارند. آیا می‌خواهند هتل‌ها را مقصر جلوه بدهند؟ مگر آن‌ها را ما می‌آوریم؟ اگر نباید مسافر از خارج بیاید وزارت خارجه برایش ویزا صادر نکند. در این شرایط بحرانی این صحبت‌ها فقط افکار عمومی را منحرف می‌کند.

 

رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی در پایان اشاره‌ای به نبود نظارت بر واحد‌های غیر رسمی می‌کند و درباره وضعیت اقتصادی هتل‌ها اظهار می‌دارد: مشهد با شهر‌های دیگر فرق دارد. شش ماهه اول سال فصل کار هتل‌ها است و شش ماهه دوم از ذخیره آن بهره می‌برند. امسال پیک پنجم که وسط تابستان و فصل کار هتل‌ها رخ داد کمر اقتصادشان را شکست. مسئولان نیز با اظهارنظر‌های غیر کارشناسی آن را تشدید می‌کنند. مردم این اظهار نظر‌ها را از زبان مقام رسمی می‌شنوند و می‌پذیرند و اثرش را ما باید تحمل کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->