شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد
سرخط خبرها

۶۰۰هزار زائر پیاده در دهه آخر ماه صفر به سوی مشهدالرضا (ع) رهسپار می‌شوند

  • کد خبر: ۱۲۵۳۸۸
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
۶۰۰هزار زائر پیاده در دهه آخر ماه صفر به سوی مشهدالرضا (ع) رهسپار می‌شوند
پیش‌بینی می‌شود امسال بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار زائر پیاده در دهه آخر صفر به مشهد مشرف شوند، که معمولا در طول مسیر حرکت کاروان‌ها به جمعیت آن‌ها افزوده می‌شود و علاقه‌مندان به زیارت در راه به آن‌ها می‌پیوندند.

فاطمه رافع | شهرآرانیوز؛ شوق زیارت حریم یار است که هرسال خیل عظیم زائران بارگاه منور رضوی را از راه‌های دور و نزدیک در روز‌های پایانی ماه صفر با پای پیاده به آستان مقدسش می‌کشاند تا در سالروز شهادت شمس‌الشموس مهمان سرزمین خورشید شوند و در صحن و سرای آن حضرت سوگوارش باشند. در مسیر‌های منتهی به مشهد نیز همه دست‌به‌دست می‌دهند تا میزبانان شایسته‌ای باشند برای زائرانی که همه سختی‌های راه عشق را به جان می‌خرند و مهمان امام رئوف هستند. جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) نیز با همین نگاه حدود دو دهه است که پای کار خدمت‌رسانی آمده‌اند و به گفته سخنگوی این جمعیت امسال هم مهیای میزبانی از ۱۱۰ هزار زائر پیاده امام رضا (ع) هستند که البته پیش‌بینی‌ها از افزوده‌شدن ۱۰ هزار زائر دیگر نیز به این آمار حکایت دارد.

۵۰ هزار زائر پیاده در صف انتظار

حسین رضایی در گفتگو با شهرآرا و با بیان اینکه خدمات اسکان جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت رضا (ع) فقط به آن دسته از زائرانی ارائه می‌شود که در سامانه www.zaerin۸.ir نام‌نویسی کرده‌اند، اظهار می‌کند: اکنون حدود ۵۰ هزار زائر پیاده نیز در نوبت ثبت‌نام هستند.

او با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار زائر پیاده در دهه آخر صفر به مشهد مشرف شوند، می‌گوید: معمولا در طول مسیر حرکت کاروان‌ها به جمعیت آن‌ها افزوده می‌شود و علاقه‌مندان به زیارت در راه به آن‌ها می‌پیوندند و ما نیز وظیفه داریم از همه آن‌ها پذیرایی کنیم.

۳۲۰ ایستگاه صلواتی

رضایی شمار ایستگاه‌های صلواتی امسال را در مسیر زائران پیاده ۳۲۰‌ایستگاه اعلام و بیان می‌کند: این ایستگاه‌ها در ۹ مسیر ورودی به خراسان‌رضوی تا مشهد مستقر هستند. علاوه بر این‌‎ها، در مسیر شمال و سمنان هم ایستگاه‌های صلواتی سیار داریم.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) با بیان اینکه امسال با کمک خیران ۲۰ هزار ظرفیت خواب شبانه در ایستگاه‌های نزدیک مشهد فراهم شده است، بیان می‌کند: زائران در ایستگاه‌های نزدیک به ورودی مشهد مستقر می‌شوند تا در سه روز پایانی ماه صفر به سوی شهر راهی شوند.

رضایی درباره اقدامات جمعیت در زمینه اسکان زائران در داخل شهر مشهد نیز می‌گوید: تاکنون ۲۶۶ محل اسکان برای ثبت‌نام‌کنندگان فراهم کرده‌ایم که با همکاری شهرداری و مردم احتمال افزایش آن‌ها به ۳۰۰ محل نیز وجود دارد.

اسکان مردمی

او با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای اسکان زائران پیاده، اظهار می‌کند: از مردمی که ظرفیت اسکان با ظرفیت بیش از پنجاه نفر دارند، دعوت می‌کنیم برای پذیرایی از زائران به واحد اسکان جمعیت مراجعه کنند.
به گفته رضایی، همشهریان مشهدی می‌توانند با مراجعه به واحد مشارکت‌های جمعیت در خیابان فدائیان اسلام ۸، نذوراتشان را در ایستگاه‌های صلواتی جمعیت توزیع کنند. همچنین شماره حساب ۶۱۰۴۳۳۷۹۸۱۰۸۲۱۲۴ بانک ملت به نام جمعیت آماده دریافت کمک‌های نقدی نیکوکاران است. سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) ادامه می‌دهد: علاوه بر خیران و مجاوران مشهدی، کمک‌هایی نیز از استان‌های اصفهان، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، گلستان، مازندران، تهران، مرکزی، آذربایجان‌شرقی، فارس و سیستان‌وبلوچستان دریافت می‌کنیم که این‌ها خدمت‌رسانی جاده‌ای هم به زائران پیاده انجام می‌دهند.

نیاز‌ها و چالش‌ها

آب، سوخت، آرد و... از مایحتاج ایستگاه‌های صلواتی است که به گفته رضایی با همراهی سازمان صمت استان در اختیار ایستگاه‌ها قرار می‌گیرد.
کمبود سرویس بهداشتی نیز از دیگر چالش‌های این ایستگاه‌هاست که او درباره‌اش می‌گوید: تلاش کرده‌ایم در حد امکان در ایستگاه‌های ثابت دسترسی به سرویس بهداشتی را برای زائران پیاده فراهم کنیم.
رضایی ناهمواری حاشیه جاده‌ها را یکی از مشکلات زائران پیاده برمی‌شمرد و تأکید می‌کند که رفع این مشکل باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.

او ادامه می‌دهد: جاده‌های قوچان به مشهد، چناران به مشهد، تربت‌جام و فریمان به مشهد، قسمتی از جاده سرخس به مشهد و جاده کلات به مشهد از مسیر‌های پررفت‌وآمد زائران پیاده است که انتظار می‌رود اداره‌کل راهداری به تسطیح حاشیه آن‌ها اقدام کند.

رضایی با اشاره به همکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی منطقه ۹، جمعیت هلال‌احمر، پزشکان بدون مرز، بسیج جامعه پزشکی و... برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران پیاده بیان می‌کند: تاکنون ۱۲۳ پایگاه درمانی در مسیر زائران برپا شده است. کمی نیاز دارویی داریم که برای رفع آن در تلاشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->