ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اداره کل غله، صمت و جهاد کشاورزی مسئول تأمین ارزاق زائران دهه آخر ماه صفر شدند

  • کد خبر: ۱۲۵۲۳۲
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
اداره کل غله، صمت و جهاد کشاورزی مسئول تأمین ارزاق زائران دهه آخر ماه صفر شدند
هر ساله در دهه آخر صفر، میزان ورود زائران به مشهد افزایش یافته؛ همین موضوع سبب می‌شود تقاضا برای کالا‌های اساسی و خدمات در شهر بیشتر شود.

امین عظیمی زاده | شهرآرانیوز؛ در همین راستا حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری استان خراسان رضوی، از پیش بینی حضور ۸ میلیون زائر در دهه آخر صفر در مشهد مقدس خبر داده است. با توجه به اینکه خدمات رسانی مناسب به زائران امام رضا (ع)، نیازمند هماهنگی و افزایش خدمات نهاد‌های مختلف است، این موضوع را با متولیان بازار و حوزه اقتصادی شهرمان درمیان گذاشتیم و از آن‌ها سؤال کردیم برای ایجاد آرامش در بازار مشهد در دهه آخر صفر چه اقداماتی را در دستور کار دارند.

تأمین ارزان ۱۵ قلم کالای اساسی

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان‌رضوی گفت: اداره کل غله، صمت و جهادکشاورزی مسئول تأمین ارزاق زائران دهه آخر ماه صفر شدند.
حجت الاسلام‌والمسلمین حجت گنابادی نژاد افزود: طبق دستور ویژه استاندار به معاونت اقتصادی و فرمانداری برای تأمین ارزاق عمومی، ادارات کل غله، صمت و جهاد کشاورزی تأمین ارزان پانزده قلم عمده کالایی را در این روز‌ها انجام می‌دهند. وی ادامه داد: شبکه توزیع مناسب و در دسترس برای زائران پیش‌بینی شده و نظارت مؤثر و قوی نیز برقرار است. ضمن اینکه توزیع کالا با محوریت توجه به کیفیت، کمیت، فراوانی و قیمت مناسب در دستور کار است که در قالب پایگاه‌های توزیع ارزاق پیش‌بینی شده است.

وضعیت اقلام اساسی مشهد در دهه آخر صفر

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد در گفتگو با شهرآرا بیان کرد: برای نیازسنجی اقلام اساسی در دهه پایانی صفر، حدود ۳.۵ میلیون نفر جمعیت مشهد و حدود ۷ میلیون زائر را پیش بینی کرده ایم. بر همین اساس، میزان مصرف مرغ ۶ هزار تن، گوشت ۷ هزار تن، تخم مرغ ۳ هزار تن، برنج ۱۰ هزار تن، سیب زمینی ۱۳ هزار تن، پیاز ۱۳ هزار تن، گوجه فرنگی ۸ هزار و ۳۰۰ تن، نان لواش ۸۴ میلیون قرص، روغن ۵ هزار تن و لبنیات ۵۶ تن برآورد شده است.

دراین راستا جلسات متعددی برگزار و برای بررسی وضعیت کالا و اقلام اساسی در این بازار‌ها از میادین بازرسی شده است و برابر استعلام انجام گرفته، هیچ گونه کمبودی در اقلام اساسی مشهد وجود ندارد. در منطقه حرم مطهر نیز حدود ۱۰۸ واحد نانوایی داریم و برنامه ریزی‌هایی به منظور تأمین این واحد‌ها انجام شده است؛ همچنین با هماهنگی میان نانوایی‌های مستقر در بزرگراه پیامبر‌اعظم (ص) و بولوار آزادی، ظرفیت ۵۰ کیسه آرد آن‌ها را به ۱۰۰ کیسه افزایش داده ایم.

سید علی اکبر نصری سرآسیا افزود: نان بسته‌ای نیز در ۱۹ کیوسک نان رضوی و ۲۴ واحد تعبیه شده ازسوی شهرداری توزیع می‌شود. علاوه بر این کانکس‌های سیار نانوایی ازسوی هیئت‌های مذهبی استقرار می‌یابند. ۱۵۰ بانوی کرمانی با تنور در منطقه محمدآباد مستقر می‌شوند و دو دستگاه نانوایی ماشینی نیز در منطقه حرم مطهر ازسوی خیران راه اندازی خواهد شد که پس از اربعین فعالیت خود را آغاز می‌کنند. وی همچنین بیان کرد: حدود هزارو ۸۰۰ کیسه آرد را برای مواکب مستقر در مشهد به شورای هیئت‌های مذهبی اختصاص داده ایم که منابع تغذیه نان هیئت‌ها و زائران پیاده محسوب می‌شوند. اختصاص سهمیه آرد صنف و صنعت تولیدی نان تمام اتوماتیک طرح سنگک را نیز در منطقه پیامبر اعظم (ص)  ۷۷ در نظر گرفته ایم که روزانه ۲۰ هزار قرص نان را بسته بندی و به ۵۰۰ واحد پیش بینی شده و منتخب در شهر ارسال می‌کند.

نصری سرآسیا افزود: از سوی شورای هیئت‌های مذهبی نیز ۴۰ نفر نیروی نانوایی که برای خدمت رسانی به کربلا رفته اند، پس از بازگشت، به مشهد می‌آیند و کمک حال زائران حریم رضوی خواهند بود. فراخوان طرح جدیدی را تحت عنوان «ناظران شهر خورشید» با همکاری شهرداری مشهد، اداره گردشگری و خدمات زائر و همچنین مجمع تشکل‌های مهدوی منتشر کرده ایم که پس از اربعین اجرایی خواهد شد. شهروندان می‌توانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با ارسال عدد یک به شماره ۸۰۰۰۳۳۸۸۸ برای خدمت به زائران اقدام کنند. علاوه بر این مانند سال‌های گذشته، کانکس‌هایی برای راهنمای زائران و دریافت شکایت‌های آنان پیش بینی شده است.

چگونگی بازرسی و نظارت بر بازار در دهه آخر صفر

کارشناس مسئول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز از اجرای طرح تشدید بازرسی و نظارت بر بازار ویژه دهه آخر صفر در استان از ۱۵ شهریور خبر داد.
بخشعلی بیاتی قله زو گفت: این طرح با حضور بیش از ۱۰۰ اکیپ و با همکاری بازرسان سازمان صمت، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی و ... به صورت یکپارچه در استان از ۱۵ شهریور آغاز شده است و تا ۱۵ مهر ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: با توجه به افزایش تشرف زائران به شهر مقدس مشهد در دهه پایانی صفر، پنج پایگاه ثابت در چهار محور اصلی منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع) و یک پایگاه در پایانه مسافربری و ۴۰ اکیپ برای بازرسی در شهر، برنامه ریزی و به کارگیری شده است تا زائران بتوانند به صورت مستقیم به بازرسان دسترسی داشته باشند و شکایت‌ها در اسرع وقت رسیدگی شود.

کارشناس مسئول بازرسی و نظارت سازمان صمت خراسان رضوی ادامه داد: در طرح نظارتی امسال، بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف در دو شیفت صبح و عصر از واحد‌های صنفی و مراکز خدماتی بازدید خواهند کرد و در صورت مشاهده تخلفات احتمالی با واحد متخلف برخورد می‌کنند. بیاتی افزود: در این طرح، کالا‌هایی نظیر نان، گوشت، مرغ، تخم مرغ، صیفی جات که بیشترین نیاز زائران و مجاوران را به خود اختصاص می‌دهد، در اولویت نظارت قرار دارد. رصد از انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا‌ها نیز در دستور کار گشت‌های نظارتی قرار دارد؛ شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند. وی تأکید کرد: با توجه به بازدارنده نبودن جرایم نقدی، با اصلاح قانون تعزیرات حکومتی و تشدید مجازات‌هایی که برای متخلفان مصوب و ابلاغ شد، صرفا جریمه نقدی لحاظ نمی‌شود؛ بلکه پلمب و نصب پرده در محل واحد صنفی هم اضافه شده است.

تأمین مناسب ارزاق عمومی

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز در گفتگو با شهرآرا از آمادگی برای توزیع مناسب ارزاق عمومی در مشهد در دهه آخر صفر خبر داد و گفت: تدابیری اندیشیده شده است تا با افزایش تقاضا برای نان در روز‌های آخر ماه صفر، آرد به میزان مناسب در مشهد توزیع شود.

وحید رضا‌فریدونی از انجام اقدامات لازم به منظور تأمین بخشی از برنج و شکر مورد استفاده در هیئت‌های مذهبی در ایام آخر صفر با قیمت مصوب خبر داد و تأکید کرد: برنج و شکر به میزان مورد نیاز در مشهد توزیع می‌شود و در این زمینه هیچ کمبودی نخواهیم داشت.

تأمین نان

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد هم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه مقرر شده است در رینگ‌های اطراف حرم، ۵۰ نانوایی به پخت نان در ایام آخر صفر بپردازند، گفت: همچنین با ۱۵۰ نانوایی فعال در اطراف مشهد، هماهنگ شده است تا نان زائرانی را که پیاده به مشهد می‌آیند، تأمین کنند.

احمد رضا کشتگر افزود: تدابیر لازم برای تأمین نان موکب‌هایی که قرار است از زائران امام رضا (ع) پذیرایی کنند، اندیشیده شده است.

توزیع ارزاق عمومی در ۵۰۰ واحد صنفی اطراف حرم

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد هم از توزیع ارزاق عمومی در ۵۰۰ واحد صنفی اطراف حرم مطهر رضوی در ایام آخر صفر خبر داد و به شهرآرا گفت: به این واحد‌های صنفی اعلام کرده ایم که هرچه ارزاق عمومی نیاز داشته باشند، در اختیارشان قرار می‌گیرد.

امیر دلداری افزود: بازخورد‌هایی که از واحد‌های صنفی اطراف حرم مطهر گرفته ایم، این بوده است که کالا‌های اساسی به میزان دو ماه فقط در همین ۵۰۰ واحد موجود است. این نشان می‌دهد که مشهد آمادگی لازم را برای پذیرایی از زائران در دهه آخر صفر دارد.

دلداری با اعلام اینکه کالا‌های اساسی مورد نیاز زائران و مجاوران به وفور در بازار مشهد وجود دارد، گفت: برنج، روغن، شکر و سایر کالا‌ها به وفور تأمین شده و قیمت‌های توزیع نیز همان قیمت‌های مصوب است.
وی تأکید کرد: در حوزه نان نیز با تدابیر اندیشیده شده مشکلی نخواهیم داشت و نان به صورت مناسبی در مشهد توزیع خواهد شد.

دلداری بیان کرد: در ایام آخر صفر، برقراری گشت مشترک با همکاری اتحادیه‌های صنفی از جمله اتحادیه‌های فعال در حوزه کالا‌های اساسی مانند گوشت، مرغ، برنج، روغن و شکر و همچنین نانوایی‌ها در دستور کار قرار گرفته است. او با بیان اینکه تقریبا ۲۰ قلم کالا در اولویت برای نظارت قرار دارد، گفت: از آنجا که نان، مرغ، تخم مرغ، صیفی جات معمولا بیشترین نیاز زائران و مجاوران را به خود اختصاص می‌دهد، بیشترین نظارت‌ها را به این کالا‌ها معطوف خواهیم کرد.

اداره کل غله، صمت و جهاد کشاورزی مسئول تأمین ارزاق زائران دهه آخر ماه صفر شدند

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->