سرخط خبرها

نقش شهروندان در فرهنگ شهرنشینی

  • کد خبر: ۱۲۵۴۷
  • ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۱
نقش شهروندان در فرهنگ شهرنشینی
یگانه شکیبی شهروند محله طبرسی شمالی
امروزه فرهنگ شهرنشینی بخش مهمی از فرهنگ عمومی هر جامعه را تشکیل می‌دهد که کیفیت آن نقش اساسی در فرایند توسعه پایدار، کیفیت زندگی، سلامت و شادابی عامه مردم دارد. از طرف دیگر تبدیل ساکنان شهر به شهروندان تمام‌عیار، مستلزم ایجاد و گسترش فرهنگ شهرنشینی است. احترام به محیط‌زیست، رعایت حق تقدم، احترام به دیگران و مانند این‌ها پیوند چندانی با بنیاد‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ندارد، بلکه بیشتر به آگاهی و احساس مسئولیت و تعریف روابط اجتماعی نیاز دارد. برای ایجاد این شرایط نیز جامعه به آموزش نیاز دارد و مسئولیت این مهم، بر عهده نهاد‌های جدید آموزش، مدیریت شهری و شوراها، روشنگران افکار عمومی، رسانه‌های جمعی، هنرمندان و تشکل‌های مردمی است.
شهر به‌مثابه موجود زنده‌ای است که شهروندان آن در حکم سلول در حال تکاپو هستند، بنابراین برای حفظ شهر و توسعه آن لازم است به شهروندان توجه ویژه‌ای شود و باید شهر در خدمت شهروندان قرار گیرد تا امنیت، آسایش و آرامش بر ساکنان شهر حاکم شود. بر این اساس باید به سبک زندگی شهری در شرایط کنونی و مشکلات موجود اهتمام داشت و با تغییر و تحول در شیوه زندگی بر کارآمدی اقدامات انجام شده، افزود.
با نگاهی به روند توسعه و ارتقای زندگی شهری مشخص می‌شود کالبد فیزیکی شهر دائم در حال تغییر است، سیما و چهره شهر با تغییرات بسیاری در حال تحول است، هرروز بر جمعیت شهری افزوده می‌شود و مشکلات شهری به اشکال مختلف خودنمایی می‌کند، بنابراین لازم است شهروندان با مسائل شهری خود را وفق دهند و خود عاملی اساسی باشند برای جهت‌دهی به اقدامات انجام شده در شهرها. برای دستیابی به توسعه شهری بر اساس دانایی‌محوری تا آن زمان که رفتار و کردار شهروندان دچار تغییر و تحول نشود هرگز اقدامات انجام شده به نتیجه نخواهد رسید.
از زیبایی شهری گرفته تا همراهی و تعامل با مسئولان برای رفع مشکلات، نیازمند حضور چشمگیر شهروندان است. پیکره شهر بدون در نظر گرفتن شهروندان، موجودی بی‌روح و باری به هر جهت خواهد بود.
همواره مسئولان به بحث فرهنگ و ارتقای فرهنگ شهروندی تأکید فراوانی می‌کنند و ریشه حل بسیاری از مسائل و مشکلات شهری را در تغییر نگاه تک‌تک شهروندان و در مجموع در حرکت جمعی و جهت‌دار شهروندان جست‌وجو می‌کنند، بنابراین ضروری به نظر می‌رسد شهروندان نیز با رفتار‌های هوشمندانه و تغییر سبک زندگی، شهر را خانه خود بدانند و برای رفع مسائل و مشکلات آن گام بردارند و این‌گونه نباشد که به‌جای همراهی از جایگاه شهروندی و مسئولیت آن شانه خالی کنند و بر دامنه مشکلات و مسائل شهر بیفزایند.
به‌واقع شهروندان سرمایه‌های ارزشمند شهر محسوب می‌شوند و هرگونه تغییر و تحول در سبک زندگی شهری می‌تواند بر سایه سبک زندگی تأثیر خوبی داشته باشد. آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که هر یک از ما چه نقش و مسئولیتی در ارتقای زندگی شهری عهد‌ه‌دار هستیم و تا چه میزان توانسته‌ایم به‌عنوان یک شهروند در شهر نقش‌آفرین باشیم؟ نباید فراموش کرد که زمانی می‌توانیم از مسئولان انتظار داشته باشیم که خود به وظایف شهروندی آگاه باشیم و به آن عمل کنیم، در این صورت است که جایگاه خود را به‌عنوان یک شهروند مسئولیت‌پذیر و نقش‌آفرین ارتقا می‌دهیم. به واقع این اقدام، اولین گام برای ارتقای سبک زندگی شهری محسوب می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->