کوه اسناد «بی بی سی» درباره نیکا شاکرمی، موش زایید + تصویر جمعی از معلمان با رهبر انقلاب فردا چهارشنبه دیدار می‌کنند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) موافقت ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه سوناک: حجم کمک‌های امدادی به غزه باید بیشتر شود واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه در قدس اشغالی + فیلم قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند پیشرفت ملموس در سازش ریاض - تل‌آویو صنعا: عربستان تمایل به تکمیل مذاکرات با یمن دارد نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم لاپید: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌ رضوی از نظر تعداد مراکز شبه‌خانواده، رتبه اول کشور را دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس
سرخط خبرها

ایجاد مسیر جدید ترانزیتی میان ایران و افغانستان

  • کد خبر: ۱۲۶۰۷۷
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
ایجاد مسیر جدید ترانزیتی میان ایران و افغانستان
مقامات طالبان اعلام کردند که مسیر جدید ترانزیتی برای افزایش مناسبات تجاری میان ایران و افغانستان ایجاد خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مقامات طالبان اعلام کردند که ایران و افغانستان مسیر جدید ترانزیتی را برای افزایش تجارت میان دو کشور ایجاد خواهند کرد.

براساس گزارش رسانه‌های افغانستان، دولت موقت طالبان در صدد گشایش یک راه جدید تجاری با ایران است و قرار است این راه در کنار راه پل ابریشم در ولایت نیمروز ساخته شود.

به گفتۀ مولوی فاضل محمد فضلی رئیس ادارۀ صنعت و تجارت طالبان در نیمروز، با ساخت این راه جدید، روند داد و ستد بین ایران و افغانستان سرعت می یابد.

در حال حاضر، راهپل ابریشم که روزانه صدها کامیون حامل محصولات تجارتی از آن می گذرد، به دلیل کم عرض بودن، باعث ازدحام و دردسر برای کاروان های تجارتی، است.

بازرگانان افغانستان نیز ضمن استقبال از این راه ترانزیتی جدید اعلام کردند که این اقدام مناسبات تجاری میان دو کشور همسایه را افزایش خواهد داد.

نجیب الله خاشرودی، رئیس اتاق تجارت افغانستان نیز در این باره گفت: با بازگشایی مسیر جدید درآمد دولت موقت طالبان نیز از این طریق افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که در خرداد سال جاری هیاتی به‌ریاست ملا بخت‌الرحمن شرافت،رئیس اداره‌ خط آهن طالبان به ایران سفر کرده بود تا زمینه همکاری ریلی میان دو کشور را بررسی کند.

بر اساس اعلام اداره راه آهن طالبان، این هیأت درباره‌ آغاز انتقالات و تنظیم برنامه‌های آموزشی برای پرسنل اداره خط آهن افغانستان نیز با مسئولان ایرانی گفت‌وگو کرده است.

همچنین هیأت طالبان درباره‌ پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ایران درباره‌ سرمایه‌گذاری در خط آهن افغانستان نیز بحث خواهد کرد.

تکمیل قطعه سوم خط آهن خواف ـ هرات نیز از جمله موضوعات این سفر بوده است.

خط آهن هرات – خواف در چهار قطعه تعریف شده است. دو قطعه این خط آهن در داخل ایران و دو قطعه در داخل افغانستان است. دولت ایران سه قطعه از این خط آهن را ساخته است. قطعه چهارم در داخل افغانستان به دو بخش تقسیم و عملیات اجرایی قسمت اول آن آغاز شده بود؛ اما گفته می‌شود پس از تحولات اخیر متوقف شده است.

این خط آهن در آذر ماه سال ۱۳۹۹ توسط روسای جمهور پیشین ایران و افغانستان افتتاح شده بود.

حجم تجارت ایران و افغانستان ۱.۸ میلیارد دلار طی سال گذشته بوده است که به دنبال تحولات سیاسی اخیر در این کشور ۲۰ درصد کاهش یافته است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->