قالیباف: جداول بودجه ۱۴۰۱ به تصویب مجلس رسیده است

  • کد خبر: ۱۲۶۴۹۴
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
قالیباف: جداول بودجه ۱۴۰۱ به تصویب مجلس رسیده است
رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درخصوص در دستور کار قرار گرفتن پیشنهاد بررسی جداگانه تبصره ها، ارقام و جداول بودجه سنواتی گفت: امسال اولین سالی است که بعد از ۴۰ سال، جداول بودجه با همه مشکلاتی که داشت، در مجلس تنظیم شد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدمهدی مفتح در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۳۰ شهریورماه) مجلس در تذکری آیین نامه‌ای با استناد به ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی مجلس گفت: هیات رئیسه مجلس در مقابل قرآن مجید سوگند یاد کرده که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین نامه داخلی مجلس با مراعات کامل انجام دهد که در این خصوص پیشنهادی را که مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه بوده و دارای ۶۷ امضا است، به هیات رئیسه تقدیم شده، اما در دستور کار قرار نگرفته است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس یازدهم ادامه داد: این پیشنهاد در مورد بودجه و بسیار مهم است، ما این پیشنهاد را برای رسیدگی بیشتر بودجه تنظیم کردیم که تبصره ها، ارقام و جداول به صورت جداگانه بررسی شود، این موضوع را کمیسیون برنامه و بودجه، مرکز پژوهش ها، کمیسیون آیین نامه داخلی، دولت و سازمان برنامه و بودجه به طور مفصل بررسی کرده و زمان زیادی برای این موضوع گذاشته اند تا این پیشنهاد به تصویب رسید، لذا استدعا دارم که با استناد به ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی این پیشنهاد در دستور کار قرار گیرد تا اصلاحات لازم صورت گرفته و اصلاح ساختاری که مقام معظم رهبری روی آن تاکید دارند، انجام شود.

وی افزود: لازم است دولت براساس قوانین موجود بودجه را تقدیم کند و اگر خواست احکامی را برای بودجه به مجلس ارائه کند، در کنار ارائه بودجه صورت گیرد، تعدد احکام ضروری نیست، بلکه لازم است ارقام و جداول به صورت جدول به جدول و جداگانه بررسی شود تا اینکه مجلس به آن رأی داده و بودجه دقیقی تصویب شود. ما در بودجه سال جاری کدام جدول را مصوب کردیم، در حالی که جداول تا خردادماه و تیرماه به دولت ابلاغ شد که این مسلماً خلاف قانون است. همچنین مصوبه مجلس الزامی برای دولت درخصوص اجرا نمی‌آورد، چرا که درباره جداول مجلس قانونی وضع نکرده و شورای نگهبان نظری روی آن ندارد که تبدیل به قانون شود، لذا لازم است این پیشنهاد در روز جاری در دستور کار قرار گیرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: من این موضوع را صراحتاً اعلام می‌کنم که جداول و تبصره‌هایی که ابلاغ شده است، مصوبه مجلس بوده و به تایید شورای نگهبان رسیده است و به دولت ابلاغ شده و قانون است، لذا خواهش می‌کنم این سخنان را نفرمایید که این موارد مصوبه مجلس نیست، چرا که مقداری از انصاف به دور است.

وی تصریح کرد: امسال اولین سالی است که بعد از ۴۰ سال، جداول با همه مشکلاتی که داشت، در مجلس تنظیم شد، البته ممکن است اشکالاتی نیز داشته باشد، همیشه جداول و حتی اصلاحات مصوبات را خود سازمان برنامه و بودجه اعمال می‌کرد و ما تسلطی بر اعمال موضوعات نداشتیم،  اما ما در سال جاری تنظیمات لازم را در مجلس انجام دادیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: البته بنده از لحاظ محتوایی بحث شما را به عنوان یک عضو از مجلس قبول دارم که حتما بودجه که عدد و رقم است و همچنین دارای متن است، به صورت جدا بررسی شود، هیچ الزامی وجود ندارد که این موارد یکجا بررسی شود، بلکه می‌تواند جداگانه بررسی شود.

قالیباف اظهار داشت: درخصوص مواردی که شما بیان کردید در کمیسیون برنامه و بودجه بحث شده و ما این موارد را قبول داریم، البته این موضوع در حال بررسی است و از همکاران می‌خواهم که به هیات رئیسه بگویند که باید چه کاری انجام دهند. در حال حاضر هر موضوعی را هر یک از نمایندگان که تشخیص می‌دهد اولویت دارد با استناد به تبصره ۱ ماده ۱۰۰ و با ۵۰ امضا به مجلس ارائه می‌کند تا خارج از نوبت رسیدگی شود که در حال حاضر ۱۷ مورد بدین شکل وجود دارد. به نظر شما اگر این موارد در دستور کار قرار گیرد، برای ما زمانی برای بررسی لوایح و طرح‌های دیگر می‌ماند.

وی گفت: البته تبصره ۱ ماده ۱۰۰ دارای شرایطی است که باید لحاظ شود، ما آیین نامه را رعایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که همیشه رعایت شود. از طرفی مسئولیت هماهنگی و اداره مجلس با ما است، در همین مجلس نمایندگان به دوشوری شدن بررسی بودجه رأی دادند. همچنین اصلاح دوشوری شدن نیز هنوز رأی نیاورده است، لذا ما باید آن موضوع را نیز مورد توجه قرار دهیم، چرا که در مجلس به آن رأی داده شده است. ما نباید طرح را در مقابل طرح قرار دهیم. البته پیشنهاد شما درست است و ما از آن استقبال می‌کنیم، همچنین از شما می‌خواهیم که مقداری صبر کنید تا در زمان مقرر این موضوع بررسی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->