اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها
مسؤول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد:

خورشیدگرفتگی ۵ دی در مشهد به صورت جزئی قابل دیدن است

  • کد خبر: ۱۲۷۹۶
  • ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
خورشیدگرفتگی ۵ دی در مشهد به صورت جزئی قابل دیدن است
مسؤول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خورشیدگرفتگی ۵ دی‌ماه در شهر مشهد به صورت جزئی و با حداکثر گرفت ۴۹ درصد قابل مشاهده است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدمهدی مطیعی اظهار کرد: خورشیدگرفتگی ۵ دی‌ماه در ایران از نوع حلقوی است. خورشیدگرفتگی‌های کلی به دو نوع تقسیم می‌شوند؛ در نوع اول ماه کاملا خورشید را می‌پوشاند و نوع دوم به صورت حلقوی است.

وی ادامه داد: در خورشیدگرفتگی حلقوی به علت این که مدار گردش ماه به صورت بیضی است و زمین در یکی از این کانون‌های بیضی قرار دارد ماه در این مسیر به حداکثر فاصله خود از زمین می‌رسد و ساکنان زمین ماه را در حداقل اندازه خود می‌بینند و اصطلاحا گفته می‌شود ماه در حداقل قطر ظاهری خود قرار دارد.

مسؤول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد، بیان کرد: در این شرایط اگر وضعیتی فراهم شود که ما شاهد خورشید گرفتگی باشیم؛ یعنی زمین، ماه و خورشید در یک راستا باشند، سایه ماه می‌تواند روی زمین بیفتد و ساکنان آن ناحیه خورشید را به صورت گرفته ببینند. حال اگر ماه در قطر ظاهری کوچک باشد نمی‌تواند خورشید را به طور کامل بپوشاند و فقط بخش مرکزی خورشید توسط ماه پوشانده می‌شود و حلقه نورانی خورشید در اطراف گرفتگی دیده می‌شود.

مطیعی افزود: این کسوف به شکل کامل در ایران قابل مشاهده نیست و فقط کشور‌های جنوبی ایران مانند عربستان، قطر، امارات، بخش‌های جنوبی هند، مالزی و سریلانکا می‌توانند به صورت کامل این پدیده را مشاهده کنند. در کشور ایران نیز هرچقدر به سمت جنوب نزدیک‌تر شویم مقدار بیشتری از گرفت را می‌توان مشاهده کرد که این مقدار در جنوبی‌ترین نقاط ایران حداکثر ۸۰ درصد است.

وی عنوان کرد: این پدیده در شهر مشهد به صورت جزئی و با حداکثر گرفت ۴۹ درصد قابل مشاهده است. کسوف ۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ به افق مشهد از ساعت ۶:۱۳ صبح شروع شده، ولی چون هنوز خورشید زیر خط افق است ما تا هنگام طلوع در ساعت ۶:۴۱ خوشید قادر به مشاهده آن نیستیم.

وی گفت: پدیده کسوف در مشهد در ساعت ۷:۱۷ به حداکثر مقدار خود یعنی ۴۹ درصد رسیده و در ساعت ۸:۲۹ دقیقه به پایان می‌رسد.

مسؤول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: مردم دقت کنند که به هیچ وجه از لوازم غیر استاندارد مثل شیشه جوشکاری، فیلم رادیولوژی، عینک آفتابی و... استفاده نکنند، زیرا در این حالت اشعه‌های نامرئی خورشید اثرات بسیار مخرب و جبران‌ناپذیری بر روی چشم می‌گذارد.

مطیعی گفت: علاقه‌مندان به مشاهده این پدیده در صورت مساعد بودن شرایط جوی می‌توانند در رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد به مشاهده کسوف بپردازند همچنین برای اطلاع از جزئیات برنامه می‌توانند به آدرس سایت رصدخانه دانشگاه observatory.um.ac.ir مراجعه کنند.

وی گفت: خورشیدگرفتگی قابل مشاهده در مشهد در تاریخ ۱ تیرماه ۱۳۹۹ بوده و به صورت جزئی می‌باشد.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->