«گل یا پوچ» مهران مدیری از ۷ مرداد در شبکه نمایش خانگی از رمان «ده‌ تن»، برگزیده جایزه داستان ملی، در مشهد رونمایی شد ادبیات حماسی نیازمند نقد و بازنگری جدی است رضا عطاران با «قیف» در راه سینما‌های کشور پخش مستند «حیات وحش اروپا» از فردا (یک مرداد ۱۴۰۳) مجوز اکران «قلب رقه» و «روزی روزگاری آبادان» صادر شد داوران جشنواره لوکارنو را بشناسید «پول و پارتی» اکران می‌شود پانته‌آ بهرام ممنوع الفعالیت و ممنوع التدریس شد؟ حکایت سلطان واقعی جنگل و ... آخرین وضعیت «سعید راد» به روایت دخترش گزینه‌های کمیته فرهنگ برای وزارت فرهنگ دولت چهاردهم + اسامی بررسی ۶ فیلم تازه که به اکران می‌رسند | از «مصائب شیرین» تا «پول پارتی» اعجاز ایجاز (بخش چهارم) ادبیات الکترونیک و دو ساحت متنی ادبیات فارسی؛ لذت هنری یا ضرورت تحصیلی؟ شب‌های نورانی شهر کتاب مشهد | «صدرخوانی» به‌مناسبت عزاداری سید و سالار شهیدان آزادشدن ۱۱۰ زندانی با کمک «محسن چاوشی» وقتی فکر می‌کنیم، کجا هستیم؟ | درباره کتاب «نزدیکِ ایده» اثر زیمونه یونگ و یانا مارلنه مادر
سرخط خبرها

در غیبت و ظهور، زینت امام زمان خود باشیم

  • کد خبر: ۱۲۸۱۸۲
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷
در غیبت و ظهور، زینت امام زمان خود باشیم
دوستی، محبت، تعریف رفتار به زبان احساس، همه آن چیزی نیست که نسبت ما را با امام بیان کند.

دوستی، محبت، تعریف رفتار به زبان احساس، همه آن چیزی نیست که نسبت ما را با امام بیان کند. این برای تألیف قلوب و تعریف روابط دوستانه لازم است، اما کافی نیست چه رسد به دادوستدی که باید میان امت با امامت باشد.

مهندسی این رابطه را در کلام امام عسکری (ع) در حوزه رفتار می‌بینیم در این حدیث نورانی که، «اگر کسی از شما راستگو باشد و ادای امانت کند و با مردم خوش رفتار باشد، آن زمان مردم می‌گویند: این، یک شیعه است و همین، من را شادمان می‌کند.» یعنی باید زندگی به قاعده امامت در رفتار ما تجلی تام داشته باشد. به گونه‌ای که هر کس ما را دید و رفتارمان را رصد کرد، بی آنکه از ما بپرسد به چه آیینی هستیم، خود به این نتیجه برسد که باید با این رفتار در شمار باورمندان امامت باشیم.

این گزاره فقط جامه‌ای نیست که بر تن مردمان عصر امام عسکری (ع) راست بیاید بلکه طرح زیستن برای همه ادوار را بیان می‌کند. ما در دیروز و امروز و فردای ظهور هم به زیستنی چنین مکلف شده ایم. امام عسکری (ع) که دومین حسن در سلسله جلیله امامت است، حُسن رفتاری و طهارت گفتاری و معرفت پنداری برای ما می‌خواهند و از نابایستگی‌ها به شدت پرهیز می‌دهند.

این کلام روشن حضرت ایشان است خطاب به مردمان همه اعصار و قرون که: «از خدا بترسید و تقوای الهی را پیشه خود سازید و با اعمالتان زیور و زینت برای ما باشید و مایه زشتی و بدنامی ما نباشید. هرگونه دوستی را برای ما جلب کنید و هر بدی را از ما دور سازید. زیرا هر خوبی که در حق ما گفته شود، سزاوار آنیم و هر بدی که در حق ما گفته شود، شایسته آن نیستیم.» اگر به تأملی دیگر در این حدیث بپردازیم، در خواهیم یافت که رفتار ما نه تنها تابلوی شخصیت ماست که در نگاه دیگران به الگویی که ما خود را با او تعریف می‌کنیم هم به شدت مؤثر است و در ساخت نگاه او به مکتب و امامت، نقشی پررنگ دارد.

مسئله‌ای چنین مهم اقتضا می‌کند که مراقب خود باشیم و با ارتقای صلاحیت‌های رفتاری و تعمیق تربیت اخلاقی، نشان دهیم به واقع در انتظار حضرت مصلح هستیم. کسی که صدق گفتارش با پیوست رفتارش همراه نباشد همان بهتر که شعار انتظار هم ندهد. این شعار شایسته زبان‌های به شعور غنی شده‌ای است که با صلاحیت‌های رفتاری، به زینت امامت تبدیل می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->