معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴
سرخط خبرها

تاثیر مادر بمب‌ها بر زندگی مردم ننگرهار ۵ سال بعد از پرتاب توسط آمریکا + فیلم و عکس

  • کد خبر: ۱۲۹۹۹۴
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
تاثیر مادر بمب‌ها بر زندگی مردم ننگرهار ۵ سال بعد از پرتاب توسط آمریکا + فیلم و عکس
پنج سال از پرتاب مادر بمب‌ها در ولسوالی سپین‌غر ولایت ننگرهار توسط نیروهای آمریکایی می‌گذرد، اَبَر بمبی که اثرات آن هنوز بر روی مردم محل قابل مشاهده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ۲۴ فروردین سال ۱۳۹۶ بود که آمریکا با استفاده از یک بمب غول پیکر که آن را  مادر بمب‌ها (MOAB) نامیده بود؛ مواضع داعش را در روستای مومند دره‌ی ولسوالی اچینِ ولایت ننگرهار هدف قرار داد.

حمله‌ای که در همان زمان، انتقادهای داخلی و خارجی زیادی را نسبت به این اقدام نظامی آمریکا به‌همراه داشت.

ران پل، نماینده سابق کنگره آمریکا با محکومیت استفاده از مادر بمب‌ها توسط آمریکا در ولایت ننگرهار، آن را بی‌فایده دانست و افزود: «ما می‌خواهیم ببینیم در آنجا (وُلسوالی اچین) چه رخ داده‌است، اما نیروهای آمریکایی به هیچ‌کس اجازه ورود به منطقه را نمی‌دهند.»

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با ابراز ناراحتی از استفاده از نام «مادر» بر روی این بمب گفت که از نام مادر که زندگی بخش است نباید برای تسلیحات استفاده شود.


لحظه برخورد بمب مادر به زمین



افزایش زایمان‌های زودرس در سپین‌غرِ ننگرهار

حالا پنج سال پس از استفاده‌ی مادر بمب‌ها در ننگرهار مردم محلی ساکن در شهرستان سپین غر استان ننگرهار در شرق افغانستان از تاثیراتی می‌گویند که استفاده از این بمب بر روی زندگی آنها گذاشته است.

مردمی محلی در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون آمو می‌گویند که تولد نوزادهای زودتر از موعد تولد در ولسوالی (شهرستان) سپین‌غر ولایت ننگرهار افزایش یافته ‌است.

ضیاالله، یکی از باشندگان محل به‌خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «اعضای خانواده‌ی من از اثرات این بمب متضرر شده‌اند. تعداد زیادی از زنان حامله در این منطقه، پیش از وقت معین نوزادشان را به دنیا آورده‌اند و در مواردی حتی بعد از تولد آنها را از دست داده‌اند.»

گل جانه یکی از زنان ساکن در ولسوالی سپین غر ننگرهار نیز می‌گوید که در گذشته مریضی کمتر بود. مادران ولادت‌های عادی داشتند. اما حالا مشکلات زیاد شده و مادران نوزادان خود را پیش از وقت به دنیا می‌آورند.

هرچند آمار دقیقی از این نوزادان در دسترس نیست اما مردم خاطرات بدی از صدای مهیب و روزی که این بمب از آسمان در زمین فرود آمد در خاطر دارند.

ساکنان محل اصابت بمب می‌گویند که که این بمب نه‌تنها آن‌ها را به‌بیماری‌های روانی دچار کرده است؛ بلکه از نظر اقتصادی هم به آنها آسیب زیادی وارد کرده است، خانه‌های‌شان از بین رفته و آنان توان بازسازی خانه‌های خود را ندارند.

این درحالی است که بعد از ۲۴ فروردین سال ۱۳۹۶ بعضی از ساکنان محل اصابت بمب مادر مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند و تاکنون نتوانسته‌اند به خانه بازگردند و در شهرهای مختلف افغانستان سرگردان‌اند.


گزارش صداوسیما از پرتاب بمب مادر توسط آمریکا


دلیل استفاده از بمب GBU-43 از زبان وزارت دفاع آمریکا

تاثیر پرتاب مادر بمب‌ها توسط آمریکا بر زندگی مردم ننگرهار + فیلم

وزارت دفاع آمریکا در همان روزها درباره بمب GBU-43 که به "مادر تمام بمب‌ها" مشهور است گفته بود که این بمب نیرومندترین بمب غیرهسته‌ای ایالات متحده محسوب می‌شود و علیه شبکه‌ای از تونل‌های داعش در منطقه آچین در ولایت ننگرهار استفاده شده است.

بنا به گفته سخنگوی نیروی هوایی آمریکا، بمب مذکور که بزرگ‌ترین بمبی است که آمریکا تاکنون در جنگ‌ها از آن استفاده کرده از یک هواپیمای ترابری MC130 بر فراز تونل‌های داعش رها شده است.

جان نیکلسون، فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز در این باره گفته بود: «به دلیل خساراتی که اخیرا به داعش به ویژه گروه خراسان وارد شده آنها به ساخت بمب‌های کنار جاده‌ای و نیز ایجاد تاسیسات و تونل‌های محکم برای ارتقای سطح دفاعی خود در افغانستان پرداخته‌اند.»

بمب GBU۴۳ در سال ۲۰۰۲-۲۰۰۳ در پی حمله آمریکا به عراق مراحل پایانی آزمایش و ارتقای خود را پشت سر گذاشت و ارتش آمریکا آخرین آزمایش خود بر روی این بمب بسیار نیرومند را سال ۲۰۰۳ انجام داد.

عکس‌هایی از محل برخورد بمب مادر در ننگرهار

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->