وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی
سرخط خبرها

بلومبرگ: سیل در افغانستان ۱۵۰۰ کشته و ۲ میلیارد دلار خسارت برجای گذاشت

  • کد خبر: ۱۲۴۰۸۸
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۸
بلومبرگ: سیل در افغانستان ۱۵۰۰ کشته و ۲ میلیارد دلار خسارت برجای گذاشت
بلومبرگ گزارش داد که طی دو ماه گذشته ۱۵۰۰ نفر براثر حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله در افغانستان جان خود را از دست داده و ۲ میلیارد دلار به زیر ساخت و اموال مردم آسیب وارد شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بلومبرگ گزارشی از وقوع حوادث طبیعی در افغانستان و آمار تلفات سیل و زلزله در این کشور ارائه کرده است.

این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام طالبان گفته است که ۱۵۷۰ نفر طی دو ماه گذشته براثر وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله کشته و بیش از ۶ هزار نفر نیز مصدوم شدند.

این مقام ارشد طالبان همچنین درباره تلفات مالی حوادث طبیعی نیز گفته است که سیل و زلزله ۲ میلیارد دلار به زیرساخت و اموال مردم آسیب وارده کرده است.

وی گفته است که سیل ناگهانی در بیش از ۲۰ ولایت ۶۳۵,۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی را تخریب کرده و همچنین ۳۵ هزار خانه و ۴ هزار پنل خورشیدی به صورت جزیی یا کامل ویران شدند.

بلومبرگ گزارش داده است که افغانستان با وضعیت وخیمی مواجه بوده و نیمی از جمعیت این کشور با کمبود غذا مواجه بوده و به دنبال قطع کمک‌های خارجی تولید ناخالص ملی در این کشور ۴۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین سازمان ملل گفته است اقتصاد افغانستان طی سال جاری نیز ۵ درصد کاهش خواهد یافت.

این در حالی است که «امیرخان متقی»، وزیر خارجه دولت موقت طالبان روز گذشته در نشستی با موضوع «جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی» از جامعه جهانی و نهاد‌های خیریه خواست که به آسیب دیدگان سیل اخیر در افغانستان کمک کنند.

وی افزود: به دلیل گستردگی خسارت وارده، هیات حاکمه افغانستان به تنهایی قادر به رسیدگی به آسیب‌دیدگان سیل اخیر نیست.

این مقام طالبان ادامه داد: زیان‌های جانی و مالی حوادث طبیعی اخیر در افغانستان هنگفت بوده و سیل‌زدگان بیش از هر زمان دیگری به کمک و حمایت کشور‌ها و نهاد‌های بین المللی نیاز دارند.

متقی با آمار تلفات سیل نیز اشاره کرد و گفت: در سیل اخیر در مناطق افغانستان ۲۰۰ نفر کشته و ۳۰۰ تن مصدوم شدند و همچنین هزاران منزل مسکونی و زمین کشاورزی نیز تخریب شده است.

گفتنی است که در بیش از یک ماه اخیر، ریزش باران و سرازیر شدن سیل ویرانگر در بیشتر از ۲۵ ولایت افغانستان، تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی به مردم وارد کرده است.

پیش از این نیز دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) نیز اعلام کرده است که طی هفته گذشته سیل ناگهانی در چندین ولایت افغانستان جان ۶۰ نفر را گرفته است.

این نهاد گفته است که در کنار خسارت جانی، سیل اخیر افغانستان ۸۰۰ خانه را در ولایت‌های کنر، لغمان، ننگرهار و پروان تخریب کرده است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->