وزارت بهداشت: فرصت طلایی جبران عقب‌ماندگی جمعیت فقط ۵ سال است برگزاری جشن عاطفه‌ها برای رفع نیاز دانش‌آموزان + شرایط مشارکت در طرح درباره رانندگی با خشم و عصبانیت که حال دیگر کاربران ترافیکی را ناخوش می‌کند | خشمگین نرانیم! ساعت کار مراکز تعویض پلاک کشور تغییر کرد + جزئیات رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش: طبیعی است سهم مدارس سمپاد از رتبه‌های برتر کنکور بیشتر باشد؛ اصلاً خلاف عدالت نیست! + ویدئو ضرایب دروس کنکور ۱۴۰۵ چه تغییری خواهد کرد؟ + جزئیات رواج مصرف بی‌رویه دارو‌های کورتونی در کشور پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) اهدای عضو جوان مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) مشارکت بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی ۱۴۰۴ نیمی از دانش‌آموزان استعداد‌های درخشان خراسان رضوی در مشهد تحصیل می‌کنند هیچ کودکی نباید به دلیل فقر از پیش دبستانی جا بماند دستگیری دزد خودروی همراهان بیماران با ردیابی «جی‌پی‌اس» نتایج نهایی آزمون ارشد علوم پزشکی چه زمانی اعلام می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | تداوم آلودگی هوای مشهد تا روز‌های پایانی هفته درباره سهم دانش‌آموزان غیردولتی از رتبه‌های برتر کنکور | رتبه‌های طلایی از مدارس پولی واکنش ناسا به بحران جهانی آب | چقدر آب روی کره زمین باقی مانده است؟ + عکس افزایش ۷ درصدی مشارکت بانوان در اهدای خون و نیاز مداوم به خون در کشور معاون وزیر آموزش و پرورش: همه کلاس‌ها باید تا مهر آماده شوند، هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست بیماران سرطانی واکسن آنفلوانزا تزریق کنند اجرای طرح سلام در مدارس با هدف سلامت اجتماعی دانش‌آموزان وزیر سابق آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم با افزایش سقف سنی رفع نمی‌شود پیش‌بینی هواشناشی امروز (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | رگبار در شمال و جنوب کشور نتیجه آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد + سایت مشاهده کارنامه (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) اسباب‌بازی خطرناک نسل Z | اعتیاد مدرن پشت نقاب میوه‌ای پیگیری مجلس برای معرفی روسای بانک‌های خاطی به دستگاه قضا به دلیل عدم پرداخت وام‌ اشتغال نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس: ظرفیت متعهدین خدمت پزشکی در کنکور ۱۴۰۴ ثابت است برخورد قضایی با داروخانه‌هایی که مسئول فنی ندارند قالیباف: مسئله ظرفیت‌‌های رشته پزشکی و دندان پزشکی حل شده است
سرخط خبرها

تکثر و تنوع، خوب یا بد؟

  • کد خبر: ۱۳۰۲۵۱
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
تکثر و تنوع، خوب یا بد؟
آیا تنوع و تکثر حاصل از هر دو شیوه سویه‌ای منفی داشته یا می‌توانند رویکردی توسعه بخش را به وجود آورند.

به طور طبیعی و بهنجار زمانی که جوامع شکل گرفته و از ساخت سرشتین خویش برخوردار می‌شوند گونه‌ای عادت و آشنایی و تعلق خاطر به ترکیب سازنده ساختار اجتماعی شکل می‌گیرد. هرچند ممکن است جوامع در مراحل آغازین شکل گیری از ترکیبی ناهمسان از افراد و تیره‌های گوناگون پیرامون یک محور مشترک ایجاد شوند؛ ولی با گذشت زمان و آشنایی و نزدیک شدن اجزای گوناگون در ساختار اجتماعی یادشده افراد به یکدیگر عادت کرده و دیگر حس بیگانگی و ناآشنایی نخواهند داشت.

پس از این گذر تاریخی و ساخت یافتن نظام اجتماعی، هرگونه تغییر در ترکیب اجتماعی و به وجود آمدن تکثر ممکن است به دلایل مختلف ایجاد نارسایی کند. گوناگونی مورداشاره در دو گستره نمایان خواهد شد. گستره نخست تغییر ترکیب جمعیتی جامعه خواهد بود، بدین معنی که ترکیبی از افراد با نژاد، باور یا طبقه متفاوت به جامعه موردنظر اضافه شود. در چنین حالتی جامعه از حالت یکنواختی خارج شده و نظام اجتماعی شناخته شده که دارای فرایند‌های مشخصی است که به عادت واره تبدیل شده اند با مواردی ناآشنا روبه رو می‌شود که برای آن برنامه ریزی ویژه‌ای نداشته است.

ولی ایجاد تنوع در جامعه گاه به شکل دیگری نمایان می‌شود. در این حالت نسل‌های جدید و تازه نمود یافته نظام اجتماعی در نوع رفتار و کنش‌های خویش رفتاری متفاوت از سنت مرسوم، طبیعی و تاریخی نظام اجتماعی را بروز می‌دهند. در چنین حالتی می‌گوییم که جامعه با تکثر و تنوعی در کنش‌ها و رفتار‌ها مواجه شده است.

اکنون مسئله مهم و بنیادین و چالش اساسی در این است که آیا تنوع و تکثر حاصل از هر دو شیوه سویه‌ای منفی داشته یا می‌توانند رویکردی توسعه بخش را به وجود آورند. اختلاف نظر در میان کارگزاران در پاسخ به همین چالش مطرح می‌شود. به طور مرسوم در نگاه کارگزاران سنتی و ایستا که رویکرد‌های پیشرو را نمی‌پسندند و ترجیح می‌دهند در روند معمول و مرسوم خویش حرکت کنند، هر گوناگونی و تکثری فراتر از روند طبیعی مزاحم بوده و در مسیر برنامه ریزی و عملیات ایشان ایجاد آشفتگی می‌کند.

این گروه از مدیران دوست دارند که شرایط و مسائل را بر بنیاد روش‌های مرسوم و همیشه آزمون شده خویش دنبال کنند. آشکار است که چنین رویکردی به طور بنیادین و کلی تکثر را به رسمیت نشناخته و از سازوکار‌هایی که در ایجاد تنوع دخالت دارند دوری می‌کنند.

در ظاهر ممکن است این رویکرد سنتی درست به نظر رسد. آن هم با این استدلال که چرا زمانی که یک جریان به ثبات رسیده است با ورود متغیر‌ها و عوامل دیگر، نظم ایجاد شده و کارکرد طبیعی نظام را دچار اخلال کنیم.
پاسخ به این ابهام زمانی معنادار خواهد بود که بتوان درک درستی از تکثر داشت و به این تشخیص رسید که چه گونه‌ای از تکثر می‌تواند در روند‌های مرسوم ایجاد آسیب کند.

تکثر زمانی که بر بنیاد نظام ارزشی یا بنیاد اصلی شکل گیری جامعه ایجاد شود می‌تواند نقشی محرک و تقویت کننده در برون داد‌های اجتماعی و عاملی در تحقق آرمان‌های پایانی جامعه باشد. در واقع تکثر چه در درون جامعه به وجود آمده باشد و چه به دست یک عامل بیرونی به جامعه وارد شده باشد تنها زمانی می‌تواند سودمند واقع شود و به پیشبرد اهداف کمک کند که هماهنگ و بر مدار ارزش‌های مرکزی جامعه حرکت کند.

تصور کنید در یک شهر که به مرور زمان بافت فرهنگی و اجتماعی ویژه خویش را ساخته و بر پرگاره قدرت حاصل از این سیستم هماهنگ شده کار کند به دلیل یک رخداد اقتصادی یا سیاسی ملی یا جهانی با ورود حجم انبوهی از مهاجران داخلی یا خارجی مواجه شود. در چنین شرایطی تنوع جمعیتی، نژادی و حتی دینی ایجاد شده در کارکرد اجتماعی شهر موردنظر ایجاد اخلال خواهد کرد یا خیر؟

نکته بنیادین این است که تنوع چنانچه در مدار رویکرد‌های سیاست گذارانه و رصد و پایش مرکزی کارگزاران جامعه نباشد می‌تواند در روابط اجتماعی پریشانی و تعارض ایجاد کند؛ ولی گوناگونی می‌تواند زمینه ساز نوآوری و بهره بیشتر از ایده‌های جدیدتر در استفاده از منابع، تحول در فرایند‌ها و خروجی‌های به روزتر باشد.

این امر زمانی محقق می‌شود که تنوع برخلاف بنیاد‌های ارزشی جامعه قرار نگیرد، بدین معنی که تنوع و تکثر در خدمت ارزش‌های جامعه باشد. در چنین حالتی تکثر به معنای استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها برای حرکت روبه جلوی بیشتر جامعه است.

این وضعیت تنها زمانی در حالت ایده آل اجرا می‌شود که کارگزار به تکثر معتقد باشد و به جنبه‌های مثبت آن توجه کند. توانایی مهار و مدیریت عوامل تکثر را داشته باشد، با سیاست‌ها و بیانیه ارزش‌های کلان جامعه انطباق بایسته را انجام داده و تنها مواردی را مورد تأیید قرار دهد که در مدار نظام ارزشی باشد.

آشکار است که همه این فرایند نیازمند برخورداری از دانش فرهنگی، تسلط به سیاست گذاری، رویکرد میان رشته‌ای و به کارگیری رویکرد‌های آینده  پژوهانه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->