اظهارات تکان‌دهنده همسر سابق قاتل الهه حسین نژاد: او سابقه‌دار بود سقوط مرگبار کارگر از آسانسور یک هتل در اهواز (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) ترافیک سنگین در محور اصلی مشهد - تهران از عصر امروز (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) دستگیری ۱۱ نفر از عوامل برهم‌زننده نظم عمومی در بیمارستان فارسان علت اصلی حادثه هوایی و فوت خلبان در قزوین مشخص نیست اسامی لاک‌ها و محصولات غیرمجاز کاشت ناخن اعلام شد قتل در جگرکی سیار عبدل‌آباد بر سر دو دختر | قاتل مست بود آیا قاتل الهه حسین‌نژاد راننده اسنپ بوده است؟ قالیباف: سیاست‌های آمریکا در اجلاس بریکس به چالش کشیده شد ۳ کشته در پی تصادف در مسیر مشهد به سرخس اطلاعیه پلیس درباره بازسازی صحنه قتل الهه حسین نژاد ویدئو | آغاز ثبت‌نام آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های دولتی از هفته آینده جاده هراز یک طرفه شد (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی هوای مشهد و خراسان رضوی | تداوم هوای خنک در مشهد و بارش باران در سطح استان (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) ممنوعیت سگ‌گردانی با خودرو در تهران (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) تعطیلی تمامی تفرجگاه‌ها در خراسان رضوی تا روز یکشنبه (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) تردد خودرو‌های سنگین در محور کلات-مشهد ممنوع شد (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) ورود دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به حادثه مرگ کودک جوینی حین «ختنه» واکنش پزشکی قانونی به شایعۀ تجاوز به مرحوم الهه‌حسین‌نژاد ۱۸۰ هزار نفر طی سه روز گذشته از مرز‌های کشور راهی عتبات عالیات شدند هشدار نارنجی وقوع سیلاب برای برخی از نقاط کشور صادر شد (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) آموزش و پرورش به دنبال عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی هشدار خودمراقبتی برای شهروندان مشهد صادر شد دستگیری قاتل محیط‌بان خائیز در بهبهان ویدئو| قاتل الهه حسین‌نژاد اعتراف کرد| جنایت سارقی شیطان‌صفت پیمانکار مقصر در حادثه مرگ دلخراش ۱۴ مسافر قطار مشهد-یزد ۲۰۰ میلیون تومان جریمه شد فروش اینترنتی مکمل‌های غذایی تعیین تکلیف شد مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چقدر است؟ آیا مصرف مغزدانه‌ها در دوران بارداری ممنوع است؟ 
سرخط خبرها

نمایش پویش‌ها

  • کد خبر: ۱۱۸۶۵۶
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
نمایش پویش‌ها
محمدجواد استادی - پژوهشگر مطالعات فرهنگی

هر جامعه‌ای که بتواند بر مدار عقلانیت و شناخت درست مسائل حرکت و بر اساس آن کنش و واکنش‌های خویش را تنظیم کند، توانایی پویایی و زیست متعالی بیشتری خواهد یافت. کنشگری‌های اجتماعی برآمده از پرگاره احساسات و گسترش عاطفه گرایی منهای خردگرایی گزند هر نظام اجتماعی است.

جامعه ایرانی از جمله جوامعی است که به دلیل ساختار تاریخ انسانی ویژه آن و ژنوم فرهنگی و شخصیتی ویژه اش، به شدت بر بنیاد رویکرد‌های عاطفی قرار دارد، تا بدان جا که‌ می‌توان گفت شخصیت ایرانی، شخصیتی احساسی است.

حتی بازبینی‌ای بر دیدگاه گردشگران خارجی که در طول تاریخ به ایران سفر کرده اند، به خوبی نشان می‌دهد که در توصیف ایشان از ایرانی ها، جنبه کنش‌های احساسی ایشان بسیار آشکار است. افزون بر آنکه باید دقت کنیم که این موضوع به طبقه یا گروه خاصی نیز تعلق ندارد و یک ویژگی همگانی در جامعه برشمرده می‌شود.

این ویژگی در دوره جدید که فناوری‌های ارتباطی، توسعه‌ای دوچندان داشته است و به دلیل گسترش شگرف شبکه‌های اجتماعی بر بنیاد فضای مجازی دسترسی افراد به اخبار و اطلاعات بسیار گسترده‌تر شده، ظهور و بروز بیشتری یافته است. همچنین نمود و نمایش واکنش‌های احساسی بازهم به یاری همین شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر و گسترده‌تر از گذشته است.

چه آنکه پیش‌تر واکنش‌ها محدود به یک جغرافیای خاص و حتی احتمالاً افراد مشخصی نسبت به هر کنش و رویداد بود، ولی امروز واکنش‌های همگانی به گروه ویژه یا جغرافیای مشخصی تعلق ندارد. اظهارنظر‌هایی که توده مردم نسبت به بسیاری از پدیده‌های اجتماعی از خویش بروز می‌دهند و معمولاً بر پایه تخصص یا دامنه کاری ایشان نیست، نشانی از همین موضوع است.

هرچند احساس گرایی در ذات خود امری منفی نیست، ولی اگر از بنیاد خردگرایی فاصله گیرد و در محور خرد، کاردانی و در نظر گرفتن همه جوانب یک امر یا مسئله نباشد، وضعیتی آسیب زا و چالشی ایجاد خواهد کرد. از این روی هرگاه انسان عاطفی بتواند کنش‌های خویش را در یک نظام دانشورانه تنظیم کند، می‌توان شاهد توسعه اجتماعی بود.

در روزگار معاصر که مسئله «مدنیت» و حضور پویای مردم در امور اجتماعی و به نوعی مهار قدرت، به شدت مورد تأکید گروه‌های گوناگون است، الگو‌های گوناگونی به عنوان زمینه ساز این حضور مدنی و به عبارت دیگر کنش‌های اجتماعی تعریف شده است.

پویش‌های اجتماعی یکی از برجسته‌ترین اقدامات امروزینی است که برای فعال سازی حضور گروه‌های گوناگون مردم در یک موضوع مشخص و با هدف تأثیرگذاری و ایجاد دگرگونی در آن حوزه تعریف شده است. این پویش‌ها در گام‌های نخست وابسته به حضور و کنش فیزیکی افراد بود، ولی شکل گیری فضای مجازی، پویش‌ها و اهمیت آن‌ها را دچار دگرگونی جدی کرد.

پویش‌های مجازی، محدودیت و کاستی‌های پهنه واقعی را نداشته و حوزه حضور گسترده‌تر گروه‌ها و طیف‌های گوناگون برای کنشگری نسبت به دستمایه‌ای مشخص را فراهم ساخت.

آشکار است که پویش‌های مجازی و سرعت تولید درون مایه در درون آن‌ها می‌تواند با آسیب‌هایی همراه باشد. این آسیب آنجایی مشخص است که همه گروه‌های مردمی بدون در نظر گرفتن تخصص و بدون آگاهی از زمینه‌های بن مایه‌ای نسبت به یک موضوع ورود می‌کنند.

طرح مسائل به طور همگانی و زمینه سازی واکنش همه گروه‌ها و کنش‌های عاطفی و هیجانی موجب آسیب‌های جدی به دریافت عمومی جامعه و ایجاد چندقطبی‌های احتمالی خواهد شد.

طرح بسیاری از موضوع‌های تخصصی در فضای مجازی و اظهارنظر غیر متخصصان در آن حوزه یک آسیب گفتمانی است. راهکار حل این آسیب گسترش تفکر انتقادی با رویکرد ایجاد پرسش‌های منطقی در هر موضوع برای افراد است تا بر بنیاد هیجان و بدون اطلاع، در هر موضوعی ورود نکنند. گسترش سواد رسانه‌ای برای حضور پویا و عقلایی در فضای مجازی نیز دیگر راهکار اساسی این حوزه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->