مطالبات کسبه پاساژ قائم مشهد پس از حریق پیگیری شد اعتراف مرد جوانی که همسر و دختر نوجوانش در چیتگر تهران را به قتل رساند کشف بیش از ۳ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق از ابتدای سال ۱۴۰۴ (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) تبلیغات دروغین یک کلاهبردار برای وام فوری نگاهی به اجرای متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در تأمین اجتماعی | پرداخت بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان به مستمری‌بگیران و بازنشستگان وزیر آموزش و پرورش: توجه به مهارت‌های متنوع دانش‌آموزان از اولویت‌های مهم وزارت است با این ادویه همه کاره وزن کم کنید و سندروم روده تحریک پذیر را درمان کنید ثبت‌نام بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار کلاس اولی در مدارس «محمد» در میان محبوب‌ترین نام‌های مردانه ایران لغو استاندارد اجباری هتل‌ها سوادآموزی، گامی کهن در مسیری نو دانش آموزان کتاب‌های درسی را از مدرسه تحویل بگیرند پلمب ۲ عمده‌فروشی مرغ در بازار سپاد مشهد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) یک نماینده مجلس: به حقوق بازنشستگان، کارگران، معلمان و کارکنان دولت توجه نشده است توصیه‌های یک فیزیوتراپیست برای خرید کیف و کفش دانش‌آموزان اگر بدهی‌های تأمین اجتماعی به موقع پرداخت می‌شد، امروز بازنشستگان نیازی به نگرانی بابت معوقات نداشتند هشدار به فروشندگان دارو‌های سقط در فضای مجازی بهروزآذر: قرارگاه پیشگیری از خودکشی تشکیل می‌شود | لزوم بررسی علل خودکشی رزیدنت‌ها زمان انتخاب واحد تکمیلی دانشگاه آزاد اعلام شد + جدول زمان بندی شناسایی و توقیف بیش از ۱۲۰۰ خودروی مسروقه و تحت تعقیب در یک ماه پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | وزش باد و خیزش گردوخاک در استان ادامه دارد افزایش طلاق زوج‌های سالمند خراسان‌رضوی | جدایی خاکستری در عصر سالمندی وزیر آموزش و پرورش: همزمان با شروع سال تحصیلی ۲۴۰۰ پروژه افتتاح می‌شود مردان نابارور، قربانیان خاموش یک درد پنهان طرح بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل در خانواده‌های زن سرپرست + جزئیات آخرین مهلت انتخاب رشته کنکور، فردا (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) + تاریخ اعلام نتایج نهایی صالحی امیری: باید اسناد فرهنگی میان ایران و آذربایجان را عملیاتی کنیم
سرخط خبرها

درباره ملال و تازگی

  • کد خبر: ۱۳۰۴۸۷
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
درباره ملال و تازگی
ما نمی‌دانیم چه می‌خواهیم و هم ازاین روست که آنچه می‌بینیم، همیشه برای ما نامطلوب است.

ما نمی‌دانیم چه می‌خواهیم و هم ازاین روست که آنچه می‌بینیم، همیشه برای ما نامطلوب است. شناخت آن جوهر شگفتی است که همه چیز را تازه نگه می‌دارد. اما ما گمان می‌کنیم باید به دنبال ناشناخته‌ها باشیم و غریبه‌ها و غریب ها؛ اما شناخت است که ما را از ملال دور می‌کند.

شناخت در ذات خود بی نهایت را دارد. هرچه را درست بشناسیم، می‌بینیم که درست نشناخته ایمش و همین کیمیا و اکسیر شناخت است که ما را مدام می‌برد و برمی گرداند. با خودمان و با هر چیز غریبه می‌کند و آشنا می‌کند. در آشنایی با هر پدیده تازه ما با خودمان هم آشنایی نوی به دست می‌آوریم و آن گاه برای خود غریب می‌نماییم.

پدر وقتی تا نصفه شب بر بالین فرزند بیمار بیدار می‌ماند، به واسطه شناختن نوزاد تازه و دردهایش با خود روبه رو شده است و حالا خود شگفت دیگری را در خود پیدا می‌کند که او را هیجان زده و شگفت زده می‌کند. داماد در چشم عروس عشقی را می‌بیند که وجود خود او را آینگی می‌کند و این آینگی او را مدام می‌برد و بازمی گرداند. نگهداری از یک بوته گیاه و توجه به یک گل هم همین قدر ما را با بی نهایت روبه رو می‌کند.

انگار آن نگار نازدار پنهان شده است از ما و همه چیز در ما و همه چیز مدام خودی می‌نمایاند و می‌گریزد و ما، چون گربه‌ای بازیگوش که به دنبال انعکاس نوری می‌دویم. به جست وجوی آن عزیز می‌دویم و از این آینه به آن آینه می‌شتابیم. ملال ناشی از فراموش کردن است و فراموش کردن از نوعی آشنایی نادقیق برمی خیزد. آشنایی عمیق و دقیق، اما شنایی در موج‌های ابدیت است و جزرومد‌های مداوم معرفت میان ما و هرچیز مدام ما را با خودی بزرگ‌تر و دقیق‌تر و ظریف‌تر روبه رو می‌کند.

جهان مدرن با تکثیر مداوم آینه‌ها و با جادوی خط تولید و تولید انبوه راز را از همه چیز گرفته است. دیگر نه کاسه گلین بوی نفس کسی را دارد و نه در لیوان‌های بسته بندی شده در خط تولید‌هایی که از نوازش انگشت‌های آدمی دور و دورتر شده اند، شمیمی از شربتی و شرابی ازلی هست که دماغ جان ما را تازه کند.

تولید انبوه سعی کرده است که انسان را و آن لحظات مأنوس شدن انسان با آینه و دیدار خود در آینه و هرچیز را از مسیر تولید حذف کند و این است که دیگر ما به یخچال سایدبای ساید، هر چقدر هم پولش را داده باشیم، دل بسته نمی‌شویم.

آن کوزه گلین، اما که انگشت‌های مادر به دورش کیسه‌ای نخی می‌کشید و نم دارش می‌کرد تا آب را بهتر سرد کند، همیشه انگار جزئی از مهربانی مادر بود که ما را سیراب می‌کرد. حالا، اما همه چیز هست. تالار آینه‌ای بسیار بزرگ‌تر فراهم شده است، اما چشمکی و نگاهی و عطری و رازی در میان نیست.

ما آمده ایم که همه چیز را مصرف کنیم، نیامده ایم که ببینیم و بشنویم و بچشیم و دیدار کنیم. آمده ایم که تمام کنیم و بعدی را برداریم و مصرف کنیم. تفاوتی میان گوساله و کالباس هست که به این راحتی‌ها پر نمی‌شود. کشتن و خوردن و بلعیدن و مصرف کردن راحت‌تر شده است و حالا ما بدون دیدار آینه می‌سازیم و آینه می‌خریم و آینه می‌شکنیم و درنهایت این مسیر چیزی به جز شیئی‌وارگی و چیزشدن انسان نیست.

ما چیز‌هایی هستیم که هستیم، چیز‌هایی بی چیزتر از همیشه و غرق در چیز‌های بسیاری. تا کدام چشم که این درد را ببیند و این تالار چرک وچیل آینه را با نگاهی روشن کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->