گروه جامعه | شهرآرانیوز، نمایشگاه تجهیزات هتلداری با حضور ۳۰ شرکت و موسسه فعال در زمینه تجهیزات هتلداری، آشپزخانه صنعتی، منسوجات مرتبط با تاسیسات گردشگری، لوازم مصرفی مراکز اقامتی و... از ۲۶ مهر آغاز به کار کرده و تا ۲۹ مهر ادامه دارد و از ساعت ۱۰ تا ۱۸ پذیرای بازدیدکنندگتان است. خبرنگار شهرآرانیوز با حضور در این نمایشگاه و گفتگو با غرفهداران و شرکتکنندگان این نمایشگاه، وضعیت این صنعت و رونق نمایشگاه هتلدارای مشهد را جویا شد که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
علیرضا ابراهیمیفرد، نماینده تشک پرهام با اشاره به استقبال ضعیف از این نمایشگاه خاطرنشان میکند: تبلیغات گستردهای در شهر صورت نگرفته است. از فضاهای بیلبوردهای تبلیغاتی در فضای شهری گرفته تا و اطلاعرسانی از طریق پیامک هیچ استفادهای صورت نگرفته است.
وی ادامه میدهد: از سال گذشته تا کنون حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتهایم. وضعیت بازار در شهر نیز تعریف چندانی ندارد و با وجود اختلاف قیمتها، فروش نیز وضعیت خوبی ندارد.
آقای حسینی که در زمینه تولید دستگاههای اسکنر هوشمند اسناد فعالیت دارد، اظهار میکند: این شرکت به عنوان اولین و تنها تولیدکننده این دستگاهها در ایران فعالیت دارد و جزو ۶ تا ۷ شرکت فعال در دنیا محسوب میشود که در حوزه اسکن پاسپورت کار میکند.
وی عنوان میکند: کاربرد این دستگاه در بحث هتلها، آژانسها، فرودگاهها و شرکتهای بیمهای مورد استفاده قرار میگیرد. ویژگی اصلی این دستگاه این است که اطلاعات هویتی بدون دخالت اپراتور با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی استخراج میشود و اپراتور دیگر نیازی به ثبت و تایپ اطلاعات ندارد. ضمن اینکه این دستگاه قابلیت تشخیص جعلی بودن سند را نیز دارد.
زراعتی، مدیرعامل یک هلدینگ گردشگری در مشهد تصریح میکند: ما شرکتی هستیم که در شرق کشور خدمات منحصر به فردی را به تاسیسات گردشگری ایران و مشهد ارائه میکند. ازا ابتدا که یک واحد اقامتی در مشهد و یا سایر شهرها احداث شود در کنار آنان قرار میگیریم و به آنان مشاوره تخصصی که براساس ضوابط وزارت میراث فرهنگی است، ارائه میدهیم. آموزش پرسنل تاسیسات گردشگری نیز از دیگر اقدامات این هدلینگ است. نیروهای انسانی سرمایههای اصلی یک واحد اقامتی محسوب میشود و باید خدمات خوبی به مسافران ارائه کند.
وی در خصوص مهمترین مشکلات تاسیسات گردشگری نوپا میگوید: یکی از مشکلات آنان عدم اطلاعرسانی شرکتهای مشاور است. بسیاری از سرمایهگذاران که قصد سرمایهگذاری دارند، هیچ اطلاعی از شرکتهای مشاور ندارند و ممکن است در گیرودار ساخت و احداث مجموعه خود به افرادی مراجعه کنند که از تجربه کافی برخوردار نیستند. وزارت میراث فرهنگی بایستی به شرکتهای مشاور و تخصصی مجوز دهد تا بتوانند خدمات استاندارد و حرفهای را به مالکین و سرمایهگذاران این دست از واحدها ارائه دهند.
وی میگوید: یکی از دیگر از مشکلات تاسیسات گردشگری نوپا تامین سرمایه است. صنعت گردشگری و هتلداری به دلیل شرایط کرونا با مشکلات متعددی روبرو بود که بایستی بانکها به کمک آنان بیایند و تسهیلات با حمایتهای دولت ارائه دهند تا بتوانند مجموعههای خود را با کمک تسهیلات به پایان برسانند تا خدمات بهتری ارائه دهند.
صادق میرحسینی، مسئول غرفه تزئیات داخلی ساختمان در خصوص استقبال از نمایشگاه هلتدلداری مشهد اظهار میکند: استقبال از نمایشگاه نسبت به سالهای پیش از کرونا بسیار کمتر بود. مردم، هتلداران و افرادی که شغلشان مربوط به این صنعت است هیچ استقبالی نداشتهاند. این نمایشگاه نیازمند معرفی در رسانه ملی و تلویزیون است که هیچ اطلاعرسانی در این خصوص صورت نگرفته است.
دهقان، مدیر بازرگانی یک شرکت در زمینه تجهیزات آشپزخانههای صنعتی بیان میکند: حدود ۵۴ سال سابقه کار دارم. در این مدت از فعالیتم نمایشگاهی تا کنون به این سطح ندیدهام. تصور میکردم این نمایشگاه رسانهای نشده و هیچ تبلیغاتی برای آن صورت نگرفته بود. اگر میدانستم نمایشگاه به این اندازه بیرونق است به هیچ وجه در آن شرکت نمیکردم. نام این نمایشگاه نیست و جز اتلاف وقت برای ما چیز دیگری نداشته است.
وی در خصوص مهمترین مشکلات صنف خود میگوید: محصول ما در زمینه آشپزخانههای صنعتی در هتلها، کارخانه، پادگان و... است. صفر تا صد محصولات آن را خودمان تولید میکنیم. با مشکلاتی مواجه هستیم که تمام صنعتگران با آن مواجه هستند. مشقت فراوانی داریم، اما هیچ حمایتی از ما صورت نمیگیرد.
دهقان تصریح میکند: یک صنعتگر در کشور ترکیه اگر بخواهد کالایی به عراق صادر کند ۲۰ درصد اسکونت میگیرد و یا تشویقی دریافت میکند، اما در ایران نه تنها تشویقی نمیدهند، بلکه ۲۰ درصد هم از صنعتگر هزینه بیشتر دریافت میکنند.