قول وزیر کار به بازنشستگان تامین اجتماعی: علی‌الحساب حقوق بازنشستگان را به محض تامین منابع پرداخت می‌کنیم + ویدئو بهترین زمان شام خوردن | برای جلوگیری از افزایش وزن در این زمان شام بخورید دلایلی که شما را به خوردن برخی مواد غذایی معتاد می‌کند + راه حل‌های ترک اعتیاد مصرف غذا‌های مضر پرداخت بدهی ۱۷۹ زندانی جرایم غیر عمد در سه ماه گذشته آمار ازدواج در خراسان‌رضوی، بیش از دوبرابر آمار طلاق است | حدنگاری ۹۲ درصد از اراضی کشاورزی استان و صدور سند مالکیت برای آن‌ها محور فیروزکوه مسدود است نتایج نهایی آزمون استعدادهای درخشان هفته اول مرداد اعلام می‌شود | انتشار کلید سوالات تا ۹ تیر توضیحات وزیر کار درباره واریزی به حساب بازنشستگان کشوری و تأمین‌اجتماعی اعزام ۸۰۰ دانش‌آموز مددجو از سراسر کشور به مشهد در راستای آمادگی برای آزمون سمپاد زنگ خطر انقراض ۸۶ گونه جانوری در ایران فقر آهن باعث چه مشکلاتی در کودکان می‌شود؟ رئیس فراکسیون کارگری: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همین امسال انجام می‌شود عواقب و تأثیرات منفی فریادزدن بر سر کودکان توضیحات رئیس سازمان مدارس درباره انواع شهریه در مدارس غیردولتی رشد ۱۴ درصدی پرواز‌های فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در اردیبهشت ‌۱۴۰۳ عرضه دارو از هرنوع در عطاری‌ها پیگیرد قانونی دارد پیش‌بینی رگبار باران و کاهش دما در برخی استان‌ها (۶ تیر ۱۴۰۳) توصیه‌هایی جهت پیشگیری از گرمازدگی
سرخط خبرها

گردشگری رقیب صنعت نفت

  • کد خبر: ۱۳۰۷۹۹
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
گردشگری رقیب صنعت نفت
سرزمین ایران اسلامی یکی از معدود کشور‌های دنیاست که مشحون از ظرفیت‌های بالقوه در حوزه صنعت گردشگری است.

سرزمین ایران اسلامی یکی از معدود کشور‌های دنیاست که مشحون از ظرفیت‌های بالقوه در حوزه صنعت گردشگری است. این ظرفیت چنان خیره کننده است که تقریبا همه شعوب صنعت گردشگری را شامل می‌شود؛ از گردشگری زیارت تا سلامت و از گردشگری تاریخی تا طبیعی. بی تردید چنانچه با برنامه ریزی‌های کارشناسانه از این ظرفیت و موقعیت استفاده کنیم، صنعت گردشگری می‌تواند در حوزه درآمد‌های ملی رقیبی برای صنایع نفتی شود.

یکی از فصول مهم برنامه ریزی در هر کلان پروژه ملی، تصحیح فرایند‌های اشتباه است. درواقع تصحیح و اصلاح فرایند‌های نادرست ارزشمندتر از تعریف دوباره فرایندهاست؛ زیرا تعریف فرایند تازه، خودش مستلزم هزینه‌های زمانی، مالی و انسانی بیشتری است. صنعت گردشگری در ایران نیز برای جان گرفتن و توسعه یافتن، نیازمند آسیب شناسی فرایند‌های موجود و اصلاح آن است.

روند متداول موجود در طول سال‌ها چابکی و کارایی خود را از دست داده و گاهی اسیر نوعی بوروکراسی رایج شده که در بسیاری مواقع چرخ این صنعت را از کار انداخته یا کند کرده است. یکی از این موانع بوروکراتیک در فرایند صدور مجوز‌های ساخت و بهره برداری از اماکن اقامتی و تأسیسات گردشگری و شرکت‌های خدماتی نمود پیدا کرده است. مدت اخذ مجوز‌های گردشگری به دلایل غیرواقع بیش از زمان منطقی به طول می‌انجامد که این امر موجب فریزشدن سرمایه‌ها و ناامیدی سرمایه گذاران می‌شود.

موضوع بعدی به کمک‌های سرمایه‌ای برمی گردد که با عنوان اهدای تسهیلات گردشگری ازسوی دولت به سرمایه گذاران تعلق می‌گیرد. این روند نیز چنان دستخوش نظارت‌های زمان بر و مشکلات بانکی می‌شود که سرمایه گذار عطای آن را به لقایش می‌بخشد و واضح است که این موضوع تأخیری غیرقابل قبول در جریان توسعه گردشگری به وجود می‌آورد.

مسئله بعدی، اظهارنظر دستگاه‌های غیرمسئول در امور گردشگری و نا هماهنگی میان دستگاه‌های مربوط با یکدیگر است که در پاره‌ای از موارد ممکن است به قفل شدن چندین ساله پروژه‌ها منجر شود.

سرانجام، استفاده بهینه از نخبگان و کارآزمودگان این صنعت می‌تواند گره مشکلاتی را باز کند که نیازمند تجربه و واقع بینی است. خوشبختانه نگاه مقام عالی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور همواره دیدگاهی اصلاحی و اجرایی بوده و این رویه امید را در دل‌ها بیدار کرده است که اصلاح فرایند‌ها و قوانین موجود امری ناممکن نیست و می‌توان با روشن بینی، صنعت گردشگری را از رخوت و سستی خارج و در اوضاع اقتصادی امروز، آن را به صنعتی درآمدزا و پویا بدل کرد.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به ویژه اداره مشهد مقدس نیز با حمایت وزیر، آمادگی خود را برای مشارکت در اصلاح و بهسازی قوانین و فرایند‌ها اعلام و دست یاری به سوی همه ناصحان و فرهیختگان و اندیشمندان این حوزه دراز می‌کند.

تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->