تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آقای رئیس‌جمهور، قطار شهری ۱۰ سال دیگر به حرم می‌رسد!

  • کد خبر: ۱۳۱۵۷۷
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
آقای رئیس‌جمهور، قطار شهری ۱۰ سال دیگر به حرم می‌رسد!
مصوبات سفر استانی دولت برای متروی مشهد تاکنون محقق نشده است.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ اتصال خطوط اصلی مترو مشهد به حرم مطهر رضوی، از اولویت‌های مهم دوره ششم مدیریت شهری مشهد در حوزه حمل‌ونقل عمومی است؛ موضوعی که با هدف تسهیل در تردد مجاوران به بارگاه منور رضوی برنامه‌ریزی شده است و با‌توجه‌به ایجاد شبکه یکپارچه ریلی شهری برای اتصال راه‌آهن، پایانه مسافربری و فرودگاه به حرم امام‌رضا (ع) برای جابه‌جایی مناسب زائران، همواره از محور‌های مورد‌تأکید مدیران شهری بوده است.

براساس برنامه مدیریت شهری با ساخت بخش نخست خط‌۳ مترو به طول حدود ۶‌کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه امام‌رضا (ع)، در عمل، خطوط یک و ۲ با خط‌۳ مرتبط می‌شوند و پایانه‌های ورودی ریلی، اتوبوسی و فرودگاهی شهرمان به‌صورت مستقیم با استفاده از خطوط قطار شهری به حرم مطهر رضوی وصل خواهد شد. بنا به گفته مدیران شهر در شرایط فعلی، حدود ۵‌هزار‌میلیارد‌تومان برای بهره‌برداری از فاز اول خط‌۳ مترو نیاز است.

بودجه قطار شهری کاهش یافت

با‌توجه‌به اهمیت این خط ویژه مترو در مشهد، دولت سیزدهم در سفر استانی فروردین‌ماه به مشهد، مصوبه تأمین مالی ۶‌هزار‌میلیاردتومانی از محل بودجه نفتی و اوراق مشارکت را تصویب و در‌نهایت رئیس‌جمهور نیز این مصوبه را امضا کرد تا شهرداری مشهد بتواند با استفاده از این منبع مناسب بودجه‌ای، به عملیات ساخت مترو تسریع بخشد.

با‌این‌حال اکنون که بیش‌از هفت‌ماه از سال می‌گذرد، نه‌تنها این مصوبه اجرا نشده، بلکه تأمین مالی بودجه قطار شهری مشهد، امسال نسبت‌به سال گذشته، از ۸۵۰ میلیارد تومان به ۸۰۰‌میلیارد تومان کاهش یافته که این موضوع، گلایه مدیران مرتبط با ساخت مترو مشهد را به‌دنبال داشته است. مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد می‌گوید: با این مدل تأمین مالی، اتصال خطوط قطارشهری مشهد به حرم مطهر رضوی ۱۰‌سال زمان می‌برد.

۶ هزار میلیارد بودجه وعده داده شده است

کیانوش کیامرز در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه در سفر استانی هیئت‌دولت به استان خراسان‌رضوی در فروردین امسال برای ساخت خط‌۳ قطار شهری و حفر تونل خط‌۴ قطار شهری مشهد، مبلغ ۶‌هزار‌میلیارد‌تومان کمک دولتی مصوب شد، افزود: از این میزان مبلغ، ۲ هزار میلیارد‌تومان تخصیص حواله نفتی و ۴‌هزار میلیارد‌تومان اوراق مشارکت بوده که ۵۰‌درصد بازپرداخت اوراق مشارکت با شهرداری و ۵۰‌درصد آن با دولت است.

بودجه‌ای که محقق نشده است

وی با اشاره‌به اینکه در‌زمینه تخصیص بودجه نفتی موضوع به‌صورت جدی در‌حال پیگیری است، افزود: در‌این‌باره جلسات مختلفی با معاون رئیس‌جمهور گذاشته شده و پیگیری‌های مختلفی نیز با وزارت نفت صورت گرفته، اما متأسفانه هنوز این موضوع عملیاتی نشده است، البته مراحل کار به‌صورت جدی پیگیری می‌شود.

مشکل از وزارت نفت آب می‌خورد!

کیامرز بیان کرد: با اینکه رئیس‌جمهور، مصوبه نفتی را برای قطار شهری مشهد امضا کرده و این موضوع دارای دستور رئیس‌جمهور است، متأسفانه هنوز بودجه نفتی به مشهد داده نشده است.

وی ادامه داد: در موضوع اوراق مشارکت نیز شهرداری مشهد در سال گذشته، توانست ۸۵۰‌میلیارد‌تومان اوراق مشارکت بگیرد که این اوراق در سال‌های قبل هم بدون مصوبه سفر تکرار شده بود و حق هر شهر است.

مصوبه ۲۱۵۰ میلیاردتومانی برای توسعه قطار شهری در سال‌۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: در سفر رئیس‌جمهور به استان، مصوب شد که ۴‌هزار‌میلیارد‌تومان برای در طی ساخت قطار شهری در‌اختیار شهرداری مشهد قرار گیرد تا هرسال حدود هزارو ۳۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت پیرو مصوبات سفر ریاست‌جمهوری برای مشهد منتشر شود. درکنار این موضوع ۸۵۰ میلیارد‌تومان نیز اوراق معمول بود که با احتساب این دو عدد برای سال‌۱۴۰۱ باید مبلغ ۲ هزارو ۱۵۰ میلیارد‌تومان برای ساخت قطار شهری اوراق مشارکت منتشر شود.

فقط ۸۰۰‌میلیارد تومان تأیید شده است

وی با بیان اینکه از این رقم تاکنون ۸۰۰‌میلیارد‌تومان را وزارت کشور تأیید کرده است، گفت: این مبلغ ۵۰ میلیارد تومان کمتر از بودجه سال گذشته از محل اوراق مشارکت است.

پیگیری شهرداری برای احقاق حق مردم مشهد

کیامرز با اشاره به اینکه شهرداری مشهد برای تحقق این بودجه‌ها تا امروز بیش‌از جلسات متعددی با حضور استاندار خراسان‌رضوی، معاون استاندار، معاون وزیر کشور و مدیرکل حمل‌ونقل ریلی کشور برگزار کرده است، تصریح کرد: همچنین برای این موضوع مکاتباتی با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با تأکید بر اینکه ۴‌هزار میلیارد‌تومان اوراق مشارکت تا امروز از دسترس خارج شده است، گفت: درباره بودجه نفت باید اذعان کرد کار به‌صورت طبیعی سخت است و ما پیگیر این موضوع هستیم، اما انتظارمان این بود که باتوجه‌به دستور رئیس‌جمهور برای این مصوبه، تخصیص این بودجه با سرعت بیشتری صورت گیرد.

وی روند ساخت قطار شهری مشهد را بسیار کند ارزیابی کرد و افزود: هم‌اکنون عملیات ساخت قطار شهری را از محل اوراق سال گذشته و بودجه شهرداری پیش می‌بریم و اگر بودجه اوراق و مبلغ شهرداری را هم بگذاریم، حدود هزارو ۳۰۰ میلیارد‌تومان برای ساخت مترو در‌اختیار داریم که این رقم برای ساخت حتی یک کیلومتر از خط قطار شهری هم کافی نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->