تعداد شهروندان مشهدی دارای معلولیت به ۶۰ هزار نفر رسید ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه معلولان | زمان آزمون تغییر کرد واریز مبالغ نامشخص بهزیستی برای معلولان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) سهمیه خراسان رضوی در اولین آزمون استخدامی معلولان سراسر کشور مشخص شد مستمری حق پرستاری فروردین ۱۴۰۳ معلولان همراه با مابه‌التفاوت واریز شد + مبلغ مستمری (۲۷ فروردین) مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی فروردین ۱۴۰۳ معلولان بدون افزایش واریز شد واریز علی‌الحساب کمک‌هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان (۲۶ فروردین ۱۴۰۳) مستمری فروردین ۱۴۰۳ معلولان با افزایش ۳۰ درصدی واریز شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۳) استقرار بیش از هزار صندوق دریافت فطریه در مشهد | مبالغ فطریه به نیازمندان اختصاص خواهد یافت واریز مستمری فروردین ۱۴۰۳ مددجویان بهزیستی شایعه است | مستمری کمیته امداد واریز شد شمار معلولان ذهنی و اوتیستیک در مشهد به بیش از ۱۶ هزار نفر رسید تفاوت فاحشِ حق پرستاری معلولان و حق پرستاری جانبازان در سال ۱۴۰۳ قدرِ سکوت | مراسم آخرین شب قدر ۱۴۰۳ ویژه ناشنوایان برگزار شد + ویدئو اوتیسم چیست؟ | نگاهی به چالش ها و فعالیت ها در حوزه اوتیسم تجهیز و بهره‌برداری از ۲مرکز جدید آموزش طیف اوتیسم در خراسان رضوی واکنش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عدم واریز عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مشهد به مناسبت روز جهانی اوتیسم آبی رنگ خواهد شد کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان واریز شد (یک فروردین ۱۴۰۳) ۵۲۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان خراسان رضوی احداث می‌شود مابه التفاوت مستمری سال ۱۴۰۲ مددجویان بهزیستی پرداخت خواهد شد
سرخط خبرها

عملکرد سازمان بهزیستی کشور؛ ناامیدکننده تر از گذشته

  • کد خبر: ۱۳۱۵۸۵
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
  • ۴
عملکرد سازمان بهزیستی کشور؛ ناامیدکننده تر از گذشته
یک سال از تغییرات گسترده در سازمان بهزیستی کشور می گذرد و جامعه هدف این سازمان از عملکرد تیم مدیریتی جدید رضایتی ندارند.

به گزارش شهرآرانیوز، با روی کار آمدن حجت عبدالملکی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همانگونه که پیش بینی می‌شد، وحید قبادی دانا که تا آن هنگام معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور بود، عزل و «علی محمد قادری» به جای وی سکاندار این سازمان بزرگ اجتماعی شد. انتصابات با عجله و تغییرات گسترده مدیران کل استان ها، نخستین اقدام رئیس جدید بهزیستی بود. در ادامه این مطلب، نگاهی به این انتصابات و نتایج آن خواهیم انداخت.

معاون امور توانبخشی

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین معاونت‌های سازمان بهزیستی که ارتباط مهمی با بزرگترین جامعه هدف این سازمان-معلولان-دارد، معاونت توانبخشی است که در اختیار محمد نفریه بود. قادری در آغاز تغییر و تحولات سازمانی، «اصغر کاظمی» از مدیران بنیاد مستضعفان را با خود به بهزیستی آورد و به سمت مدیرکل دفتر ریاست منصوب کرد. هنوز مُهر این انتصاب خشک نشده بود که کاظمی راهی معاونت توانبخشی شد تا در سمتی قرار گیرد که اطلاعی از آن نداشت و «علیرضا آنجلاسی» از مدیران اجرایی این سازمان جای کاظمی را در حوزه ریاست گرفت. آقای معاون و اظهارات نسنجیده فراوان وی در مورد افراد دارای معلولیت به ویژه در حوزه وسایل کمک توانبخشی با انتقادات گسترده میان معلولان مواجه گردید.

اینک پس از گذشت یکسال و در حالی که کاظمی کم کم با الفبای فعالیت در حوزه معلولان آشنا می‌شد، یک روز پس از دیدار نابینایان و ناشنوایان با رئیس قوه قضائیه (۲۹ مهر ۱۴۰۱)، قادری وی را از این سمت معزول ساخت. هنوز اطلاعی از چرایی این تغییر نداریم و با توجه به روابط دیرنیه معاون پیشین و رئیس سازمان، گمانه زنی‌ها پیرامون عزل وی کار آسانی نیست.

دفتر مشارکت‌های مردمی و امور مجلس

پیوند سازمان بهزیستی با مصوبات مجلس بر کسی پوشیده نیست و فردی که بر این سمت تکیه می‌زند باید از شان فعالیت‌های آن آگاه باشد. با این حال، قادری در ادامه انتصابات سال گذشته خود، «امیرحسین عرب زاده» را به سمت سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و امور مجلس منصوب کرد و چندی پیش وی را از این سمت عزل ساخت. نبود وزیر کار و اداره این وزارتخانه مهم توسط سرپرست سبب شد تا قادری، حداقل برای کاستن از انتقادات، عرب زاده را به سمت «مشاور در امور مجلس» برای خود منصوب کند که از هر زاویه به این سمت نگریسته می‌شود، هیچ قرابت و تخصصی برای عرب زاده نمی‌توان متصور شد. این روز‌ها عرب زاده صرفا در برخی سفرها، آقای رئیس را همراهی می‌کند.

حوزه مسکن

مُسکن این روز‌های هر مددجوی بهزیستی مَسکن است. اما ریاست سازمان در سالی که گذشت، یکی از متخصصان مسکن را از سمت و تخصص خود دور ساخت. «علی ربوبی» از مدیرانی بود که در سال ۹۸ به سمت «مدیرکل دفتر مسکن مددجویان» منصوب شده بود و در دوره جدید سازمان، بدون نگاه به تخصص و کارایی اش به ریاست مرکز فناوری اطلاعات گماشته شد تا از آنجا رانده و در اینجا ناکارآمد باشد. قادری خیلی زود به این اشتباه پی برد و ظرف کمتر از شش ماه از این انتصاب غیرکارشناسی و اشتباه، وی را به سمت سرپرست مرکز مشارکت های مردمی منصوب و جایگزین عرب زاده نمود.

منابع انسانی از جغرافیایی اشتباه

سریال اشتباهات علی محمد قادری تمامی ندارد و معاونت «توسعه مدیریت و منابع سازمان» را به کسی سپرده که کمتر از ۱۰ سال سابقه کار اجرایی دولتی دارد. «سید مرتضی حسینی» با مدرک تحصیلی دکتری جغرافیا و سابقه کار در کمیته امداد بر این منصب تکیه کرده است و عدم تخصص در حوزه منابع انسانی که سرمایه اولیه هر دستگاهی به حساب می‌آید، از اشتباهات این سازمان بزرگ است.

فناوری درکمیته انتصابات

برای انتصابات ریز و درشتی که عنوان شد، باید کمیته انتصابات داشته باشید و سازمان بهزیستی سکان این کمیته را به دست «عبدا... کرم زاده» سپرده بود. کرم زاده پس از پایان انتصابات مدنظر رئیس سازمان، و نه انتصابات در راستای رفع مشکلات ریز و درشت این مجموعه اورژانسی در کشور، خود را هم بی نصیب نگذاشته و اینک جایگزینی ربوبی در سمت ریاست مرکز فناوری اطلاعات و تحول سازمانی شده است.

معاونت فرهنگی

یکی از انتصاب‌های مورد انتقاد که این بار نوک پیکان انتقادات را مستقیما متوجه شخص رئیس سازمان کرده است، انتخاب حمزه شریفی دوست است. اصولا معاونت فرهنگی در سازمان بهزیستی نقش مهمی ندارد و برای روسای پیشین با سپردن بخشی از کار‌های کلیدی دیگر معاونت‌ها و این حوزه، سعی در مهم جلوه دادن آن داشته اند و همواره نیز آسیب‌های گسترده‌ای را به مددجویان سازمان زده اند.

یکی از بزرگترین آسیب‌ها در اوایل سال ۹۸ رخ داده بود و موضوع شهریه دانشگاه مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی، از معاونت توانبخشی به معاونت فرهنگی واگذار شده بود. همین عملکرد اشتباه کافی بود تا دانشجویان تحت سرپرستی، تا ۳ ترم بدهی معوق به دانشگاه‌ها داشته باشند.

اینک به انتصاب شریفی دوست بپردازیم. وی ابتدا و در دی ۱۴۰۰، به سمت «معاون راهبردی و توسعه خدمات مرکز تحول اداره» که عموما به آن مراکز مثبت زندگی می‌گویند منصوب شد. بهم ریختگی عمیق در شرح خدمات و وظایف مراکز نوپای مثبت زندگی به قدری بود که وی از این سمت برداشته شد. اما این پایان راه نبود و تیرماه ۱۴۰۱، شریفی دوست مدیرکل امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور شد.

مسئول مدیریت فرهنگی جدید بهزیستی در نخستین اقدام مدیریتی اش، ایده راه اندازی «شبکه هیئت‌های مذهبی» را داده است که این امر با توجه به بودجه ناچیز این سازمان و نیاز‌های نامحدود مددجویان رو به گسترش آن، نتیجه‌ای جز اتلاف منابع مالی این سازمان تخصص محور نخواهد داشت و باید دید قادری چه زمانی این مدیر را نیز تغییر خواهد داد.

اینک که یک سال از دوره مدیریت جدید سازمان بهزیستی می‌گذرد، چند روزی هم می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز صاحب وزیر شده است و سید صولت مرتضوی سکان هدایت آن را در دست گرفته است و با توجه به شرایط کنونی کار و اشتغال و نیاز فوری به ترمیم اوضاع نابهنجار دوره وزارت حجت عبدالملکی، بعید است که آقای وزیر فعلا به فکر سر و سامان دادن به سازمان بهزیستی کشور بیافتد و کمی از اوضاع ضعیف آن بکاهد. در حال حاضر، دو پست کلیدی معاونت توانبخشی و دفتر توانمند سازی بدون مدیر باقی مانده است و باید دید که آیا علی محمد قادری فکری به حال این دو زیر مجموعه مهم خود خواهد کرد تا قرار بر این است که تا زمانیکه رئیس این سازمان است، روز به روز به آلام مددجویان تحت حمایت این نهاد بیافزاید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
0
1
خداوکیلی دولت سیزدهم بالاخص اقای قادری
کارهای بی نظیری برای این کارانجام دادند.
مستمریهارادرحدبازنشستگان رساندند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
0
بهزیستی، ریشه اش، فرویدیه و در سایه قبلی در استانها کارمند گوشی می کوبید و مدیران قبلی بسیار خودخواه که تاثیر سو رفتارهایشان الان در میاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
0
0
احسنت به درستی بخش کوچکی از مشکلات را به رشته تحریر درآوردید.متاسفانه فعلا کشور به صورت هیئتی داره مثلا اداره میشه و چیزی که اصلا مهم نیست مردم هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
0
0
تمام انتصابات و عزل و نصب ها زیر سر علیرضاانجلاس هست. کسی که بزرگترین سمتش مسئول هتل بوده، والان در سازمان بکه تازی می‌کند.کلا به همه مدیران و معاونین هم سوظن دارد سازمان دچار سردرگمی عجیبی شده و قادری توانایی مدیریت اوضاع را ندارد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->