رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد: شهید رئیسی در حوزه زیارت صاحب ایده بود احیای کارگروه ملی زیارت، از اقدامات شاخص شهید رئیسی بود عضو شورای شهر مشهد: شهید رئیسی پدر معنوی محرومان بود تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) و یارانش گردهم می‌آیند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد سوگوار خادم الرضا (ع) شد + عکس اعمال قانون ۱۳۳۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مشهد لغو شد (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از کالبد شهر و محله تا اغتشاشات شهری (۲)

  • کد خبر: ۱۳۱۷۶۷
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
از کالبد شهر و محله تا اغتشاشات شهری (۲)
چگونه می‌توان در همین ساختار کالبدی کنونی شهر به افزایش ارتباطات حقیقی و مفید نوجوانان کمک کرد؟

در یادداشت قبلی اشاره شد که در میان همه عواملی که به «فجازی گردی» نوجوانان منجر می‌شود، معمولا به نقش کالبد شهر بی توجهی می‌شود. هرچه اوقات نوجوان در فضای حقیقی غنی سازی نشود، بلافاصله در فضای مجازی خواهد گذشت!

حال چه باید کرد؟ چگونه می‌توان در همین ساختار کالبدی کنونی شهر به افزایش ارتباطات حقیقی و مفید نوجوانان کمک کرد؟ این پرسش می‌تواند پاسخ‌های گوناگونی بیابد، اما در اینجا به یک راهبرد مهم که مدیریت شهری می‌تواند آن را پیگیری کند، پرداخته می‌شود:

تقویت ارتباطات اجتماعی مؤثر مردم در محله

یکی از کارکرد‌های فضای مجازی، مرجعیت بخشی به غریبه هاست؛ غریبه‌هایی از جنس شبکه‌های ماهواره ای، سلبریتی‌های منفعت طلب یا بی ارتباط با زندگی واقعی مردم و از همه بدتر ربات‌ها و شخصیت‌های فیک. این اتفاق مهم‌ترین عامل در شکل گیری فضای ذهنی غیرواقعی بوده و باطل السحر آن تقویت فضا‌های حقیقی است.

مهم‌ترین ساختاری که در همین فضا‌های شهری موجود می‌تواند به افزایش ارتباطات مؤثر مردم کمک کند، واحد اجتماعی «محله» است. پس از خانواده، اولین حوزه‌ای که می‌تواند ارتباطات اجتماعی مردم در فضای حقیقی را تقویت کند، همسایگان و هم محله ای‌ها هستند.

زیرا از لحاظ فیزیکی حتی از اقوام و خویشان نزدیک ترند. اگر ارتباطات اجتماعی مردم با همسایگان و هم محله‌ای هایشان گرم باشد، اوقات بیشتری از نوجوانان و اعضای خانواده در فضای حقیقی خواهد گذشت. در فضای حقیقی، آدم‌ها نقاب‌های مجازی را کنار می‌گذارند، از نزدیک همدیگر را می‌بینند و حسی واقعی‌تر به هم پیدا می‌کنند.

مدیریت شهری باید برای گسترش ارتباطات و فعالیت‌های مردمی در محلات تسهیلگری داشته باشد. برای تقویت ارتباطات هم محله ای‌ها چه می‌توان کرد؟

به طور کلی دو راهبرد اصلی وجود دارد:
اول، تقویت زیرساخت‌های فیزیکی، به طوری که فضای فیزیکی محلات خودمانی‌تر شود. مثلا کاهش دسترسی‌های ترافیکی به محله باعث می‌شود خودرو‌های عبوری وارد محله نشوند و محله خلوت‌تر بماند. یا ارائه مجوز تجاری برای برخی فعالیت‌ها و کاربری‌های تجاری، تفریحی، آموزشی و... که در محله وجود ندارد، باعث می‌شود اهالی محله کمتر مجبور شوند از محله خارج شوند.

ساخت و بهبود بوستان محله و گسترش فضا‌های ورزشی هم بسیار مهم است، به طوری که نیاز‌های افراد برآورده شود و برای تفریح و ورزش کمتر از محله خارج شوند. ایجاد گذر‌های پیاده، راسته بازار محله و نیز پیشنهاد‌هایی از این دست است.

یکی از اشتباه‌ها در این حوزه، توسعه فضا‌های با مقیاس شهری برای نوجوانان است؛ مثلا ساخت بوستان‌های بزرگ شهری، ساخت شهربازی، پیست اسکیت و.... این زیرساخت‌ها برای شهر لازم اند، اما هدف مدنظر ما در آن‌ها محقق نخواهد شد. زیرا افراد غریبه را در زمانی محدود دور هم جمع می‌کند. در این جمع، ارتباط مؤثر و سازنده شکل نمی‌گیرد. ارتباطات باید ترجیحا در فضا‌هایی محلی با کارکرد‌هایی بین همسایه‌ها و نیز با مشارکت و نظارت خانواده‌ها باشد.

دوم، تسهیلگری مدیریت شهری در برنامه‌های مردمی محلات است. یعنی مدیریت شهری تلاش کند که مردم محله خودشان برنامه‌های جمعی اجرا و ارتباطات مؤثر و سازنده شان را تقویت کنند. تسهیلگری در برنامه‌ها و فعالیت‌های مسجد و تشکل‌های محله، اجرای جشن‌های محله ای، همکاری در برگزاری و تأمین مکان و اطلاع رسانی، پخش مسابقات ورزشی ملی در بوستان محله و... از این دست است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->