گفت‌وگوی اختصاصی شهرآرانیوز با جابر انصار در آخرین روز کاری او + فیلم شیوه‌نامه و دستورالعمل سفر مهاجران افغانستانی به عراق برای اربعین ۱۴۰۳ + جزئیات خلاصه بازی تیم‌های فوتسال پیروزی پنجشیر و شمس هرات در لیگ برتر فوتسال افغانستان + ویدئو طالبان فیض‌الرحمن عطایی را به عنوان سرپرست کنسولگری افغانستان در مشهد معرفی کردند خلاصه دیدار تیم زیتون اف‌سی کابل و آریا فورج غزنی + فیلم جابر انصار: من قطع تداوم مأموریت خود را اعلام کردم، نه ختم آن را + فیلم پایان کار جابر انصار، سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد شرایط ثبت‌نام مهاجران افغانستانی دارای کارت آمایش برای دفترچه زیارتی اربعین اعلام شد (۷ مرداد ۱۴۰۳) بازگشت ۱۷ هزار مهاجر طی یک هفته به افغانستان نگاهی به روابط اقتصادی ایران و افغانستان + اینفوگرافی خلاصه دیدار پیروزی پنجشیر و ظاهر اسد کابل در لیگ برتر فوتسال افغانستان + فیلم معاون وزیر نیرو: اصلاح سد کمال خان برای تامین حقابه ایران ضروری است فرصت ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در سامانه سهما تمدید شد لیگ برتر فوتسال افغانستان | تیم شمس اف‌سی هرات سومین پیروزی خود را به دست آورد سردار رادان: در حال رایزنی برای توافق با برادران عراقی در خصوص اتباع خارجی هستیم خلاصه بازی تیم‌های پیروزی پنجشیر با یک گل از سد زیتون اف‌سی + فیلم خلاصه بازی تیم اتحاد هرات و برادران خواجه‌زاده در لیگ برتر فوتسال افغانستان شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس ایران تا هفته آینده ابلاغ می‌شود سفارت ایران در کابل شرایط دریافت ویزای رایگان برای زائران افغانستانی اربعین را اعلام کرد سازمان ملل: کودکان افغانستانی قربانیان اصلی مین‌های عمل‌نکرده هستند
سرخط خبرها

در یک‌سال گذشته ۸ خبرنگار در افغانستان جان باخته‌اند

  • کد خبر: ۱۳۲۶۲۴
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
در یک‌سال گذشته ۸ خبرنگار در افغانستان جان باخته‌اند
در جریان سال گذشته میلادی دست‌کم هشت خبرنگار و کارمند رسانه که پنج تن آنان زنان بود‌ه‌اند بر اثر حمله‌های هدفمند مسلحانه و یا انتحاری و بمب‌گذاری در افغانستان جان باختند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مرکز خبرنگاران افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دست‌کم ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه بر اثر رویدادهای جنگی و یا جرایم سازمان یافته در دو دهه اخیر در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند، اما به دلیل حاکمیت فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، عدالت در مورد اکثریت این‌ جرایم تامین نشده است.

امروز ۲ نوامبر۲۰۲۲ برابر با ۱۱ آبان ۱۴۰۱، روز جهانی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران است.

در جریان سال گذشته میلادی دست‌کم هشت خبرنگار و کارمند رسانه که پنج تن آنان زنان بود‌ه‌اند بر اثر حمله‌های هدفمند مسلحانه و یا انتحاری و بمب‌گذاری در افغانستان جان باختند.

برپایه معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان، از سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۰ هجری خورشیدی) تا اکنون، دست‌کم ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه که ۲۰ تن آنان زنان بوده‌اند جان خود را در کشور از دست داده‌اند.

بررسی‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که به دلیل وجود فرهنگ معافیت از مجازات، قانون و عدالت در بیشتر از ۹۰ درصد این رویدادها اجرا نشده است.

افزون بر این، بر پایه گزارش اخیر مرکز خبرنگاران افغانستان که رویدادها علیه خبرنگاران و رسانه‌ها را در فاصله زمانی ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ اگست ۲۰۲۲ (برابر با ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ تا ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ) بررسی کرده است، حداقل ۲۴۵ رویداد علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در جریان یک‌سال حاکمیت «امارت اسلامی» شامل بازداشت‌، خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتی جان باختن کارمندان رسانه‌ها رخ داده است.

یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در این مدت حداقل دو کارمند رسانه (شامل فهرست ۱۲۷ قربانی) جان خود را در کشور از دست دادند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که دست کم ۱۳۰ مورد بازداشت موقت توام با خشونت و تهدید از یک تا چند ساعت و یا چند روز و چند ماه در یک سال حاکمیت طالبان ثبت شده است.

از جمله خبرنگاران بازداشتی، خالد قادری، مجری سابق رادیو نوروز در هرات به دلیل نشر دیدگاه انتقادی‌اش در مورد «امارت اسلامی» در شبکه های اجتماعی از سوی محکمه هرات به یک سال زندان محکوم شده است و از ۲۶ حوت ۱۴۰۰ همچنان در زندان بسر می‌برد.

مرکز خبرنگاران افغانستان-همان‌طور که در حکومت پیشین (جمهوری اسلامی) علیه فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران و تامین عدالت در مورد هرگونه اقدام علیه خبرنگاران و رسانه‌ها- دادخواهی می‌کرد از «امارت اسلامی» نیز می‌خواهد به تعهد خود مبنی بر حمایت از خبرنگاران عمل کند و به فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران پایان دهد.

مرکز خبرنگاران افغانستان به این باور است که حاکمیت فرهنگ معافیت از مجازات علیه خبرنگاران در افغانستان و همچنان تهدید و فشار روز افزون علیه کار آزاد رسانه‌ای در کشور، اثرهای زیان‌باری بر جامعه و پیشرفت کشور برجا خواهد گذاشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->