علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز، ازطرفی باریکبودن برخی قسمتهای بزرگراهی سبب ایجاد گرههای ترافیکی میشود که با افزایش سرانههای حملونقل عمومی مانند مترو و انجام اصلاحات هندسی یا ساخت پل و تقاطع مانند دوربرگردان غیرهمسطح شهیدمیرزایی که اکنون درحالاجراست، میتوان بخش شایانتوجهی از ترافیک بزرگراههای شهر مشهد را مدیریت کرد.
مدیر عامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه طول شبکه بزرگراهی مشهد با احتساب بولوار وکیلآباد که زمانی جزو شبکه بزرگراهی این شهر بوده و اکنون شریان ویژه محسوب میشود، ۸۰کیلومتر است، گفت: درمجموع رینگ بزرگراهی شهر مشهد دارای ۱۰بزرگراه شامل بزرگراههای بسیج، شهیدبابانظر، شهیدمیرزایی، شهیدچراغچی، کلانتری، آیتا... هاشمیرفسنجانی، پیامبراعظم (ص)، امامعلی (ع)، شهیدسلیمانی و وکیلآباد است. سلیمی افزود: همچنین ۳۶.۴ کیلومتر از شبکه معابر شهر مشهد مربوطبه رمپ و لوپهای دسترسی به شبکه بزرگراهی شهر است.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا درباره گرههای ترافیکی شبکه بزرگراهی مشهد گفت: یکی از مشکلاتی که در شبکه بزرگراهی شهرمان وجود دارد، تفاوت در عرض برخی مناطق بزرگراهی است که سبب میشود جریان ترافیکی در شبکه بزرگراهی پایدار نباشد؛ برای مثال، قبل از میدان جمهوری، عرض بزرگراه از ۹ تا ۱۲ متر تغییر میکند؛ موضوعی که باعث ترافیک شدید و مسدودشدن مسیر میشود.
علی سمیعی به دیگر مشکلات بزرگراهی شهر اشاره کرد و افزود: با ارائه طرح و اجرای عملیات اصلاح هندسی معابر میتوان شاهد پیوستگی عرضی در معابر بزرگراهی بود. وی با بیان اینکه در حال حاضر، سه یا چهار قسمت از شبکه بزرگراهی مشهد شناسایی شده است و باید برای پیوستگی عرضی بزرگراه اقدامات لازم انجام گیرد، گفت: مهمترین قسمتی که این کار باید در آن انجام شود، تقاطع جهاد از سمت میدان جمهوری و قبل از ورودی زیرگذر است که طرح این موضوع تهیه شده و پساز تصویب در مراجع مربوط برای اجرا، عملیاتی خواهد شد.
سمیعی با بیان اینکه برخی دیگر از مناطق بزرگراهی که باید در آنها پایدارسازی شبکه بزرگراهی صورت گیرد، شناسایی شدهاند، ادامه داد: میدان غدیر بهسمت پل سلام اکنون دارای اضافهعرض است؛ میدان امامحسین (ع) بهسمت بزرگراه شهید بابانظر نیز دارای اشکالات عرضی است و در بزرگراه شهیدکلانتری هم در قسمت پیچ هتل پردیسان و مسیر برعکس باید اصلاحاتی صورت گیرد.
وی تأکید کرد: البته اکنون درراستای پایدارسازی جریان ترافیک بزرگراهی مشهد، عملیاتی به نام ممیزی مقطع عرضی بزرگراههای مشهد در دست مطالعه است و نتایج این مطالعات تا دو ماه آینده نهایی خواهد شد. پس از این مطالعات بهصورت دقیق میتوان برای پایدارسازی جریان ترافیکی بزرگراه شهر اقدامات لازم را انجام داد.
سمیعی با اشارهبه آغاز عملیات ساخت دوربرگردان غیرهمسطح شهیدمیرزایی گفت: یکی دیگر از قسمتهای شبکه بزرگراهی که ترافیکی سنگین در آن دیده میشد، حدفاصل بین میدان امامحسین (ع) تا پل فجر است که برای رفع این معضل ترافیکی، عملیات ساخت دوربرگردان شهیدمیرزایی در این بخش از شبکه بزرگراهی مشهد آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: ورودی خیابان خواجهربیع در تقاطع امامحسین (ع) نیز براساس طرح نهایی این تقاطع باید تعریض شود و نیاز به تحصیل حریم دارد؛ این قسمت از شبکه بزرگراهی مشهد بهدلیل باریکی معبر سبب پسزدگی ترافیک میشود. وی ادامه داد: وضعیت بزرگراههای مشهد، در حدود ۶۰ درصد از ساعات رفتوآمد، بهگونهای است که تردد خودروها بیشتر از ظرفیت این بزرگراههاست؛ این اتفاق را در برخی از ساعات در بزرگراه امامعلی (ع) مشاهده میکنیم.
سمیعی درباره ترافیک بخش بزرگراهی حدفاصل میدانهای شهیدفهمیده و خیام بیان کرد: راهکار بلندمدت برای رفع مشکل ترافیکی این بخش، ایجاد سطح سوم برای تقاطعهاست، اما هزینه این کار زیاد است و درعینحال در برخی ساعات، میزان رفتوآمد خودروها در بخش بزرگراهی، بیشتر از ظرفیت است.
وی با بیان اینکه در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) نیز شاهد دو مدل گره ترافیکی هستیم، تصریح کرد: یک نوع ترافیک در روزهای پایانی هفته بهدلیل رفتوآمد خودروها به مناطق ییلاقی شکل میگیرد و مدل دوم ترافیک در این بزرگراه مربوطبه زمان شروعبهکار و پایان کار شرکتها و کارخانجات مستقر در شهرک صنعتی است که این ترافیک، صبحها و بعدازظهرها ایجاد میشود.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: موضوع دیگر درباره بزرگراه پیامبر اعظم (ص)، اتصال شبکه بزرگراهی خارج شهر به داخل شهر است. در این راستا مشغول بررسی طرح ایجاد تقاطع غیرهمسطح در ورودی بولوار شاهنامه هستیم.
ایجاد یک دروازه ورودی برای مشهد نیز میتواند درزمینه جداسازی بزرگراه خارج شهر و داخل شهر مؤثر باشد و درصورت راهاندازی این دروازه ورودی، شاهد تغییر رفتار رانندگی در ورودی شهر خواهیم بود. سمیعی اضافه کرد: همچنین تکمیل، ساخت و بهرهبرداری از آزادراه مشهد-چناران بهعنوان یک مسیر دسترسی در ورودی شهر، میتواند در شکستن ترافیک و کاهش تعداد خودروهای داخل بزرگراه پیامبر اعظم (ص) مؤثر باشد.