سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی هوای مشهد پاک شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد نیاز به بازنگری دارد + فیلم واحد‌های اقامتی مشهد از نیمه اسفند تاکنون ۳۹ درصد اشغال شده است (۶ فروردین ۱۴۰۳) بهره‌مندی ۵۰هزار نفر از خدمات ایستگاه‌های استقبال از زائر در مشهد
سرخط خبرها

تا پایان آبان، ۷۰ درصد پروژه‌های زودبازده در محلات مشهد به بهره‌برداری می‌رسد

  • کد خبر: ۱۳۰۲۳۹
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
تا پایان آبان، ۷۰ درصد پروژه‌های زودبازده در محلات مشهد به بهره‌برداری می‌رسد
براساس آخرین آمار و ارقامی که منتشر شده، حاشیه شهر مشهد، نزدیک به ۳‌هزار و ۸۰۰‌هکتار از مساحت شهر مشهد راشاهد می‌شود و بیش‌از یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، مشهد، بین شهر‌های ایران، دومین شهری است که بیشترین حاشیه و حاشیه‌نشین را دارد.

محمد کاملان | شهرآرانیوز، همین حجم وسیع حاشیه نشینی و خطر گسترش آن، برخوردار‌نبودن این جمعیت بیش از یک‌میلیون‌نفری از برخی امکانات حداقلی و لزوم توسعه متوازن شهر و هزار‌و‌یک دلیل دیگر باعث شد شورای ششم در همان روز‌های ابتدایی که مدیریت شهر را به‌عهده گرفت، طرح اجرای پروژه‌های زودبازده را در ۷۰ محله حاشیه شهر و هدف بازآفرینی تصویب و برای اجرا به شهرداری ابلاغ کند؛ طرحی که طبق آن هر محله صاحب ۱۰‌میلیار‌دتومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های زودبازده‌ای شده که با نظر و خواست مردم تعریف و اجرایی می‌شوند.

تا امروز و آن‌طور‌که مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد خبر داده است، ۳۹۵ پروژه زودبازده در مشهد تعریف شده که عملیات عمرانی و کار اجرایی آن‌ها به‌سرعت درحال انجام است و تا آخر آبان، ۲۹۴‌پروژه، یعنی بیش‌از ۷۰‌درصد، به بهره برداری می‌رسد.

علی رضازاده‌همدانی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با تأکید بر اینکه پروژه‌های زودبازده حاشیه شهر مشهد براساس درخواست و خواست مردم در محلات هدف تعریف و اجرایی می‌شود، گفت: این پروژه‌ها پیشران توسعه مناطق و محلات کم‌برخوردار شهر مشهد هستند و فرایند اجرای آن از مرداد سال گذشته و پس‌از مصوبه شورای شهر مبنی‌بر اجرای پروژه‌های زودبازده و اعتمادساز در مناطق پیرامونی شهر آغاز و در بهمن‌ماه هم پروژه‌ها مشخص و وارد مرحله انعقاد قرارداد و فاز اجرایی شد.

۷۹۷ میلیارد‌تومان برای ۳۹۵‌پروژه

وی با اشاره‌به اعتبار تخصیص‌یافته و تعداد این پروژه‌ها در شهر مشهد ادامه داد: تا امروز و در ۱۱ منطقه شهری ۳۹۵ پروژه زودبازده تعریف و اجرایی شده که برای آن‌ها بیش از ۷۹۷‌میلیارد‌تومان اعتبار تخصیص یافته است. فرایند تعریف و اجرای این پروژه‌ها هم به این صورت است که ابتدا با نگاه و نظر مردم تعریف شده و پس‌از تأیید در کمیته نظارتی و تصویب در شورای شهر وارد فاز اجرایی شده است.

زیربنایی‌ها در صدر قرار دارند

وی در ادامه و با بیان اینکه بخش زیادی از پروژه‌های زودبازده در محلات هدف مربوط‌به حوزه اجرایی زیربنایی است، تأکید کرد: براساس بند «پ» ماده یک آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، خدمات زیربنایی شامل شبکه معابر (سواره‌راه و پیاده‌راه)، تأسیسات شهری نظیر آب‌وفاضلاب، برق، گاز، مخابرات و خدمات روبنایی شامل اماکن عمومی ازقبیل فضا‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، ورزشی و فضای سبز موردنیاز محلات هدف می‌شود که درجریان اجرای طرح پروژه‌های زودبازده تقریبا ۵۱ درصد از این پروژه‌ها یعنی ۲۳۵ پروژه در حوزه زیربنایی بوده و حدود ۳۷ درصد، یعنی حدود ۱۷۰ پروژه هم مربوط‌به حوزه روبنایی و ۳۷ پروژه مربوط‌به تملک. ۱۷ پروژه مطالعات نیز در قالب این پروژه‌ها تعریف شده است.

از اصلاح هندسی و تأمین معابر سواره‌رو تا تأمین فضای سبز

رضازاده‌همدانی افزود: تأمین پیاده‌رو، اصلاح هندسی معابر سواره‌رو، تأمین معبر اصلی و فرعی سواره‌رو، تأمین مسیل و کانال‌های شهری و تأمین تأسیسات بهداشتی، بخشی از پروژه‌ها و خدمات زیربنایی است که در پروژه‌های زودبازده در محلات یا اجرا شده یا درحال اجراست. تأمین بازار ارزاق عمومی، پارک‌های منطقه‌ای و محلی، فضای ورزشی همگانی روباز و پوشیده، مرکز فرهنگی، زیباسازی فضا‌ها و نما‌های شهری و... هم بخشی از خدمات روبنایی ارائه‌شده در‌جریان این طرح است.

بیش‌از ۴۰۰‌میلیارد تومان برای پروژه‌های زیربنایی هزینه شده است

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد در پاسخ به سؤالی درباره اعتبارات تخصیص‌داده‌شده ازسوی شورای شهر و شهرداری به این ۳۹۵ پروژه اعتمادساز زودبازده گفت: با تصویب شورای شهر به هر محله‌هدف ۱۰‌میلیارد‌تومان اعتبار تخصیص داده شد و تا امروز ۷۹۷‌میلیارد‌تومان برای پروژه‌های زودبازده هزینه شده است. از این میزان، ۴۲۲‌میلیارد‌تومان صرف پروژه‌های زیربنایی و ۱۹۶‌میلیاردتومان هم برای پروژه‌های روبنایی خرج شده است. حدود ۱۷۹‌میلیارد‌تومان هم به تملک و مطالعات پروژه‌ها اختصاص داده‌ایم.

جزئیات پروژه‌های زودبازده در مناطق

وی با اشاره‌به جزئیات تعداد پروژه‌های زودبازده و بودجه آن به تفکیک مناطق شهری مشهد ادامه داد: در همین راستا به منطقه یک برای ۲۲ پروژه حدود ۱۰ میلیارد‌تومان، منطقه ۲ برای ۴۱ پروژه ۱۱۲ میلیارد‌تومان، منطقه ۳ برای ۳۷ پروژه ۱۲۳ میلیارد‌تومان، منطقه ۴  برای ۴۹‌پروژه ۷۰‌میلیارد‌تومان، منطقه ۵ برای ۵۷‌پروژه ۱۰۹ میلیارد‌تومان، منطقه ۶  برای ۸۷ پروژه ۱۳۰ میلیارد‌تومان، منطقه ۷  برای ۵۱ پروژه ۱۲۰ میلیارد‌تومان، منطقه ۸  برای ۴ پروژه ۱۴‌میلیارد‌تومان، منطقه ۹ برای ۲۷ پروژه ۳۰ میلیارد‌تومان، منطقه ۱۰ برای ۱۹ پروژه ۲۰ میلیاردتومان و  منطقه ۱۲ برای ۱۳ پروژه ۳۹ میلیارد‌تومان اختصاص داده شده است.

آخر آبان ۷۰ درصد از پروژه‌ها افتتاح می‌شود

رضازاده‌همدانی از افتتاح ۲۹۴‌پروژه زودبازده تا آخر آبان خبر داد و تصریح کرد: پروژه‌های اجرایی زیربنایی حدود ۶۲‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حوزه روبنایی هم ۵۵‌درصد پیشرفت فیزیکی داریم. براساس پیش‌بینی‌ها و روند خوبی که پروژه‌ها دارند، تا آخر آبان امسال ۲۹۴‌پروژه زودبازده افتتاح می‌شود و ۱۶‌پروژه هم تا نیمه آذر به بهره‌برداری خواهد رسید. با این تفاسیر، حدود یک ماه دیگر، بیش‌از ۷۰‌درصد از پروژه‌های زودبازده تعریف‌شده در مناطق مختلف شهری افتتاح می‌شود. البته ناگفته نماند که ۹۹‌پروژه هم تا نیمه دی آماده شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

اعتبار ۷۹۷ میلیاردی برای ۳۹۵‌پروژه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->