افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود سامسونگ از حافظ رم جدید خود رونمایی کرد | LPDDR5X، راهی برای ورود هوش مصنوعی به گوشی‌های همراه پاول دورف: کاربران تلگرام به‌زودی میلیاردی می‌شوند
سرخط خبرها

مهم‌ترین معایب گوشی‌های تاشو چیست؟

  • کد خبر: ۱۳۳۴۶۶
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
مهم‌ترین معایب گوشی‌های تاشو چیست؟
گوشی‌های تاشو از سال ۲۰۱۹ در سرتاسر جهان عرضه شده‌اند و با گذشت زمان، شاهد افزایش فروش این نوع محصولات هستیم. اما این گوشی‌ها مشکلاتی دارند که هنوز برطرف نشده اند.

به گزارش شهرآرانیوز - گوشی‌های تاشو از سال ۲۰۱۹ در سرتاسر جهان عرضه شده‌اند و با گذشت زمان، شاهد افزایش فروش این نوع محصولات هستیم. علاوه‌براین طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های چشم‌گیری در این دستگاه‌ها ارائه شده است که ازجمله می‌توان به نمایشگر‌های تاشو مقاوم‌تر، کاهش چین‌خوردگی وسط صفحه‌نمایش و بهبود‌های نرم‌افزاری اشاره کرد.

بااین‌حال، واضح است که هنوز مشکلات مهمی در گوشی‌های هوشمند تاشو وجود دارد که باید برطرف شوند. دراین مقاله قصد داریم به مهم‌ترین مشکلات این نوع گوشی‌ها اشاره کنیم؛ مواردی که انتظار می‌رود در مدل‌های آینده رفع شوند.

چین‌خوردگی نمایشگر تاشو

مهم‌ترین معایب گوشی‌های تاشو چیست؟

یکی از مشکلات درخورتوجهی که هنوز به‌طور کامل در گوشی‌های هوشمند تاشو برطرف نشده است، وجود اثر چین‌خوردگی روی نمایشگر است. این مورد به‌خصوص در گوشی‌های تاشو سامسونگ بسیار برجسته است و می‌تواند آن را به‌وضوح روی صفحه‌نمایش تاشو گلکسی زدفولد ۴ و گلکسی زدفلیپ ۴ مشاهده و احساس کرد.

شایان‌ذکر است که سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند تاشو مثل آنر، اوپو و هواوی سعی کرده‌اند تا مشکل چین‌خوردگی نمایشگر را برطرف کنند. به‌عنوان مثال اثر تاخوردگی روی صفحه‌نمایش هواوی Mate X۲ کم شده است و نمایشگر تاشو اوپو Find N نیز فقط دو چروک جزئی دارد؛ البته رویکرد این دو شرکت برای کاهش اثر تاخوردگی نمایشگر، به‌قیمت کاهش مقاومت دستگاه دربرابر نفوذ آب تمام شده است.

اگرچه پیشرفت‌های بسیار خوبی برای کاهش چین‌خوردگی نمایشگر‌های تاشو در گوشی‌های هوشمند حاصل شده است، اما همچنان انتظار داریم در آینده، این مشکل به‌طور کامل برطرف شود.

مقاومت کم دربرابر گرد و غبار

مهم‌ترین معایب گوشی‌های تاشو چیست؟

درحال‌حاضر سامسونگ با ارائه‌ی رتبه‌بندی IP روی گوشی‌های هوشمند تاشو خود، پیشتاز بازار است. این شرکت نسل جدید تاشو‌های خود را با رتبه‌ی IPX۸ عرضه کرده است که نشان از مقاومت این محصولات دربرابر نفوذ آب دارد. البته هیچ گوشی تاشو دیگری با گواهی رسمی مقاومت دربرابر آب به‌بازار عرضه نشده است، اما حرف X در رتبه‌ی گوشی‌های تاشو غول فناوری کره‌ی جنوبی یعنی این دستگاه‌ها دربرابر نفوذ گردوغبار مقاوم نیستند.

عدم مقاومت دربرابر نفوذ گردوغبار، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کاربران تمایل دارند در مدل‌های آینده‌ی گوشی‌های تاشو، ارائه شود. با توجه به تعداد زیاد قطعات متحرک درگیر در این نوع محصولات، قطعاً چالش‌های بزرگی برای مقاوم‌کردن آن‌ها دربرابر گردوغبار وجود دارد. به‌عنوان مثال، لولا‌ها و چین‌خوردگی نمایشگر گوشی‌های تاشو امروزی، همچنان فضایی برای ورود گردوغبار به داخل دستگاه باقی می‌گذارند؛ بنابراین اگر شرکت‌های سازنده‌ی این‌نوع گوشی‌ها بخواهند محصولاتی با مقاومت دربرابر نفوذ گردوغبار تولید کنند، باید روی بخش لولا، تمرکز ویژه‌ای داشته باشند.

نمایشگر‌های تاشو، بی‌کیفیت به‌نظر می‌رسند و حس خوبی ارائه نمی‌دهند

مهم‌ترین معایب گوشی‌های تاشو چیست؟

صفحه‌نمایش‌های تاشو در طول سال‌های گذشته به‌طور فزآینده‌ای استحکام بیشتری پیدا کرده اند و حتی در برخی از مدل‌های امروزی، لایه‌ای بسیار نازک از جنس شیشه (UTG) روی آن‌ها قرار داده شده است. سامسونگ حتی در سری گلکسی زدفولد از قلم S-Pen پشتیبانی می‌کند که گواهی بر استحکام نمایشگر دستگاه‌های تاشو این شرکت است. بااین‌حال، نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از صفحه‌نمایش‌های تاشو، همچنان بی‌کیفیت به‌نظر می‌رسند.

تابش خیره‌کننده، هنوز در برخی از گوشی‌های تاشو مثل گلکسی زدفولد ۴ وجود دارد. اگر منصفانه به‌موضوع نگاه کنیم، برخی از دستگاه‌ها مثل ویوو X Fold Plus یک پوشش ضدتابش برای کاهش مشکل مذکور ارائه می‌دهند. شاید مسئله‌ی مهم‌تر این باشد که صفحه‌نمایش‌های تاشو، همچنان شبیه پلاستیک هستند و درواقع جنس آن‌ها پلاستیک است. گوشی‌های تاشو سامسونگ حتی به دارندگان این محصولات هشدار می‌دهند که با ناخن خود روی صفحه‌نمایش آن‌ها فشار وارد نکنند و این موردی است که روی گوشی‌های معمولی توجهی به آن نداریم.

یک صفحه‌نمایش شیشه‌ای تاشو تمام‌عیار احتمالاً می‌تواند مشکل ارزان به‌نظر رسیدن نسل کنونی این پنل‌ها را رفع کند. سازنده‌ی گوریلاگلس، درحال‌حاضر روی ساخت شیشه‌ی تاشو فوق‌نازکی کار می‌کند که Willow Glass نام دارد، اما عملکرد این شیشه هنوز مشخص نیست.

پشتیبانی اپلیکیشن

نرم‌افزار، بخش جدایی‌ناپذیر از تجربه‌ی کار با گوشی‌های هوشمند تاشو است و گوگل با انتشار اندروید ۱۲L سعی کرد تا این تجربه را بهبود دهد. علاوه‌براین سامسونگ نیز تلاش‌های زیادی دراین زمینه انجام داده است، اما پشتیبانی از برنامه‌ها همچنان در محصولات تاشو، یک مشکل بزرگ است.

درحال‌حاضر بیشتر برنامه‌ها از صفحه‌نمایش‌های گوشی‌های تاشو محبوب مثل سری گلکسی زدفولد سامسونگ پشتیبانی نمی‌کنند. اینستاگرام بارزترین مثال دراین مورد است، زیرا هنوز برای نمایشگر‌های بزرگ، بهینه‌سازی نشده است. چنین مشکلی برای این شبکه‌ی اجتماعی که شرکت مادر آن منابع مالی و انسانی بسیار زیادی دراختیار دارد، بسیار ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد.

البته اینستاگرام تنها اپلیکیشنی نیست که برای نمایشگر‌های بزرگ گوشی‌های تاشو بهینه‌سازی نشده است، زیرا آمازون نیز دقیقاً همین مشکل را دارد. جان کالاهام، نویسنده‌ی AA، خاطرنشان می‌کند که برنامه‌ی بانکی Wells Fargo در گلکسی زدفولد ۳ او به‌درستی کار نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد هنگام استفاده از نمایشگر تاشو، از حسگر اثرانگشت برای ورود به سیستم استفاده کند. درهرصورت، واضح به‌نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها باید برنامه‌های خود را برای نماشگر‌های تاشو بزرگ، بهینه‌سازی کنند.

البته تعداد بسیار زیادی از برنامه‌های دیگر نیز همچنان با نمایشگر‌های تاشو، سازگاری ندارند و به‌خوبی روی این صفحه‌نمایش‌ها اجرا نمی‌شوند. امیدواریم اندروید ۱۲L و نسخه‌های آینده‌ی این سیستم‌عامل، راهکاری برای بهبود پشتیبانی از برنامه‌ها در این نوع گوشی‌ها ارائه دهند.

مشخصات فنی ضعیف‌شده

مهم‌ترین معایب گوشی‌های تاشو چیست؟

یکی دیگر از مشکلات گوشی‌های تاشو این است که به‌دلیل فرم‌فکتور خاص این محصولات، برخی مشخصات فنی آن‌ها به‌ناچار نسبت به مدل‌های استاندارد ضعیف‌تر است. به‌عنوان مثال، گلکسی زدفولد ۴ همچنان از باتری ۴۴۰۰ میلی آمپرساعتی مشابه مدل‌های قبلی خود بهره می‌برد و علاوه‌براین فاقد دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی یا دوربین پریسکوپی گلکسی S۲۲ اولترا با قابلیت بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری است. درهمین‌حال، میکس فولد ۲ شیائومی از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند و دربرابر نفوذ آب مقاوم نیست. گلکسی زدفلیپ ۴ باتری بزرگ‌تری دارد، اما همچنان از سیستم دوربین دوگانه‌ی ۱۲ مگاپیکسلی قدیمی بهره می‌برد.

دلیل برخی مشخصات ضعیف گوشی‌های تاشو واضح است. محصولاتی مثل گلکسی زدفولد درحالت بازشده، ضخامت کمی دارند. بسیاری از گوشی‌های تاشو نیز درمقایسه با گوشی‌های هوشمند معمولی تاحدودی نازک‌تر هستند. با توجه به لولای نسبتاً بزرگ این دستگاه‌ها، واقعاً فضای زیادی برای استفاده از باتری یا دوربین بزرگ‌تر یا اضافه‌کردن قطعات دیگر وجود ندارد. درواقع ما درحال‌حاضر چندین دستگاه تاشو را مشاهده کرده‌ایم که با بهره‌گیری از طراحی باتری دوگانه از فرم‌فکتور خود، حداکثر استفاده را می‌برند.

بهبود مشخصات فنی در گوشی‌های هوشمند تاشو، فرآیندی نیست که یک‌شبه رخ دهد، ولی انتظار داریم در مدل‌های آینده‌ی این نوع محصولات، شاهد بهبود ویژگی‌های سخت‌افزاری باشیم. برای ساخت یک گوشی تاشو با مشخصات سخت‌افزاری رده‌بالا و قدرتمند، احتمالاً باید منتظر نوآوری‌های جدید مثل لنز‌های کوچک‌تر و راهکار‌های جدید در صنعت باتری باشیم. ازطرف دیگر امکان دارد با افزایش ضخامت این محصولات، شاهد بهبود ویژگی‌های فنی آن‌ها باشیم؛ هرچند که بزرگ‌تر شدن ضخامت این گوشی‌ها با توجه به برچسب قیمتی درخورتوجه آن‌ها، واقعاً ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد.

دسترسی

یکی دیگر از مشکلات مهم گوشی‌های تاشو امروزی، دسترسی‌پذیری به این محصولات است. سامسونگ، موتورولا و هواوی، تنها برند‌هایی هستند که گوشی‌های تاشو خود را در بازار‌های جهانی عرضه می‌کنند.

شرکت‌های دیگری مثل شیائومی، آنر، اوپو یا ویوو گوشی‌های تاشو خود را فقط در چین عرضه کرده‌اند و به‌همین دلیل دسترسی به محصولات تاشو این برندها، بسیار سخت است و بدین‌منظور باید آن‌ها را شخصاً به کشور محل سکونت خود وارد کنید. شایان‌ذکر است که برخی از مدل‌های این گوشی‌های تاشو، واقعاً جایگزین‌های شایسته‌ای برای تاشو‌های سری گلکسی سامسونگ هستند.

امیدواریم این روند در سال ۲۰۲۳ تغییر کند و شاهد عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند تاشو برند‌های چینی در سرتاسر جهان باشیم. این شرکت‌ها درحال مقابله با چالش‌های زنجیره‌ی تأمین و توسعه‌ی گوشی‌های هوشمند تاشو هستند تا بتوانند محصولات خود را در تعداد بیشتری از کشور‌های جهان به‌فروش برسانند.

قیمت

شاید بزرگ‌ترین چالشی که گوشی‌های تاشو با آن مواجه هستند، قیمت بسیار بالای این محصولات باشد. گلکسی زدفولد ۴ سامسونگ با قیمت پایه ۱۷۹۹ دلار عرضه می‌شود درحالی‌که گلکسی S۲۲ اولترا که مشخصات فنی بسیار قدرتمندتری دارد، با برچسب ۱۲۰۰ دلاری به‌فروش می‌رسد.

هواوی Mate XS ۲ نیز با قیمت ۱۹۸۴ دلار روانه‌ی بازار شده است و با توجه به عدم پشتیبانی از خدمات گوگل روی این گوشی، خرید آن برای بسیار از افراد به‌خصوص کسانی که خارج از چین زندگی می‌کنند، منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

البته گوشی‌های تاشو ارزان‌قیمت‌تر نیز در بازار وجود دارند و به‌عنوان مثال گلکسی زدفلیپ ۴ با برچسب قیمت ۹۹۹ دلار، گزینه‌ای معقول‌تر به‌نظر می‌رسد. البته این قیمت همچنان درمقایسه با میانگین قیمت یک گوشی هوشمند معمولی، بسیار زیاد است، اما با قیمت بیشتر پرچم‌داران امروزی مطابقت دارد. درهرصورت فعلاً خبری از عرضه‌ی گوشی‌های تاشو با قیمتی درحد گوشی‌های میان‌رده نیست.

سؤال مهم این است که چگونه می‌توان گوشی‌های تاشو جدید را با قیمتی درسطح گوشی‌های میان‌رده‌ی امروزی تولید کرد؟ شاید یکی از راهکار‌های کاهش قیمت این دستگاه‌ها، استفاده از تراشه، رم، فضای ذخیره‌سازی، و ظرفیت باتری ضعیف‌تر است؛ بنابراین اگر گلکسی A Flip با تراشه‌ی اگزینوس ۱۲۸۰ یا Snapdragon ۷ Gen ۱، رم ۶ گیگابایت و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت روانه‌ی بازار شود، چندان تعجب نخواهیم کرد.

علاوه‌براین، انتظار داریم شرکت‌های مختلف از صفحه‌نمایش‌های تاشو ارزان‌قیمت‌تر مثل پنل‌های شرکت BOE استفاده کنند. به‌عنوان مثال درحال‌حاضر آنر Magic V از پنل‌های تاشو BOE بهره می‌برد. درنهایت، استفاده از نسل اول نمایشگر‌های تاشو برای ساخت گوشی‌های تاشو میان‌رده، راهکاری منطقی به‌نظر می‌رسد.

منبع: زومیت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->