آغاز اولین رویداد خلاقیت و نوآوری در مشهدمقدس از امروز (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در بوستان وکیل‌آباد مشهد کشف‌رود، رودی به قدمت میلیون‌‌ها سال آغاز عملیات محلول‌پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) متروی مشهد از واگن‌های ملی بهره‌مند می‌شود خلاقیت و نوآوری ضرورت توسعه شهری قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد
سرخط خبرها

مشهد؛ پیشرو در حمل‌ونقل پاک

  • کد خبر: ۱۳۳۷۷۱
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
  • ۱
مشهد؛ پیشرو در حمل‌ونقل پاک
براساس آنچه در سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر مشهد نوشته شده است، متهم ردیف اول آلودگی هوای شهر، منابع متحرک هستند. در‌میان این منابع، بیش‌از ۳۰۰ هزار موتورسیکلتی که در شهر تردد می‌کنند، سهم ۱۱.۵‌درصدی در آلودگی هوای شهر دارند.

محمد کاملان | شهرآرانیوز، کارشناسان حوزه محیط‌زیست می‌گویند که هر موتور بنزینی علاوه‌بر آلودگی صوتی، به‌اندازه هشت‌خودرو سواری، آلودگی تولید و ذرات معلق وارد هوای شهر‌ها می‌کند؛ به‌همین‌دلیل هم هست که مدت‌هاست همه دستگاه‌های اجرایی کشور از مجلس گرفته تا دولت و سازمان محیط زیست و شهرداری‌ها به‌دنبال جایگزینی موتور‌های برقی هستند.

سازمان حمل‌ونقل و بار درون‌شهری شهرداری مشهد که متولی توسعه استفاده از موتور‌های برقی در شهر است، به‌تازگی و پس‌از بازنگری طرح قبلی توسعه، از طرح جدید این سازمان برای تحویل موتوربرقی رونمایی کرد و برخلاف طرح سابق که فقط شامل موتور‌های کار بود و فقط ۸۰‌درصد قیمت موتور به‌صورت وام پرداخت می‌شد، این‌بار نه‌تن‌ها کل قیمت موتور به‌صورت تسهیلات ۲۴‌ماهه ۴‌درصدی در‌اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، همه مردم شهر هم می‌توانند از این امکان ایجاد‌شده ازسوی شهرداری مشهد استفاده کنند. در طرح توسعه استفاده از موتوربرقی قرار است ظرف مدت سه‌سال، ۱۰۰‌هزار دستگاه موتور برقی به مردم تحویل داده شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، با اشاره‌به بررسی ضعف‌ها و قوت‌های طرح قبلی توسعه استفاده از موتور‌برقی و تغییر آن گفت: ما در سازمان حمل‌ونقل و بار، طرح قبلی را مهندسی ارزش کرده و ضعف و قوتش را بررسی کردیم. ویژ‌گی‌های مثبت طرح تقویت شد و سعی کردیم ضعف‌ها را برطرف کنیم.

۱۰۰ میلیون تومان وام ۴ درصدی

سیدجعفر شمس با بیان اینکه طرح قبلی چنداشکال بزرگ داشت که باید برطرف می‌شد، تصریح کرد: آن طرح طوری برنامه‌ریزی شده بود که مردم نمی‌توانستند از آن استفاده کنند و تنها شامل کسانی می‌شد که با موتور کار می‌کردند؛ در طرح جدید قرار است موتور‌های برقی را به عموم مردم تحویل بدهیم. اشکال دیگری که برطرف شد، مربوط‌به تسهیلات خرید موتوربرقی بود؛ در طرح قبل فقط ۸۰ درصد از قیمت موتور مشمول وام می‌شد، ولی با برنامه‌ریزی که انجام شد، موتور تا سقف ۱۰۰‌میلیون‌تومان به‌صورت وام ۴ درصدی با بازپرداخت ۲۴‌ماهه به خریدار و متقاضی موتور برقی تحویل داده می‌شود.

شرایط دریافت بسیار آسان است

وی ادامه داد: در توافقی که با بانک داشتیم، تأکید کردیم که شرایط را برای مردم سخت نکنند؛ مثلا با اینکه همه بهای موتور به‌صورت اقساط پرداخت می‌شود، سند موتور‌های برقی آزاد است یا اگر کسی کارمند است و گرید اعتباری‌اش در بانک مرکزی بالاست، بدون ضامن و فقط با یک برگه چک از خودش می‌تواند وام را دریافت کند و کسی هم که شرایط کارمندی ندارد یا گرید اعتباری‌اش پایین است، فقط با یک ضامن می‌تواند وام دریافت کند. پیش از این، بانک عامل پرداخت این وام برای ۳۵‌میلیون‌تومان از وام‌گیرنده دو ضامن می‌خواست.

۳۷ میلیون‌تومان قیمت ارزان‌ترین موتور برقی است

شمس در ادامه و درباره جزئیات قیمت و تعداد موتور‌های برقی موجود در فهرست سازمان حمل‌ونقل بار توضیح داد: ارزان‌ترین موتور برقی که در فهرست سازمان موجود است، حدود ۳۷ تا ۳۸ میلیون‌تومان است و گران‌ترین موتورشهری هم ۹۴‌میلیون‌تومان قیمت دارد. علاوه‌بر برخی شرکت‌های قبلی، چند شرکت تولیدکننده جدید هم به فهرست اضافه شدند و بیش‌از ۴۰، ۳۰‌دستگاه موتور برقی مختلف موجود است که مردم می‌توانند وسیله موردنظرشان را متناسب‌با سلیقه خودشان و کاربری‌ای که لازم دارند، از بین آن‌ها انتخاب کنند.

صفر تا صد فرایند انتخاب و تحویل، آنلاین است

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و بار درون‌شهری شهرداری مشهد از آنلاین‌بودن ۹۰‌درصد از این کار خبر داد و گفت: فرایند انتخاب تا تحویل موتوربرقی، آنلاین است. متقاضی ابتدا به سایت تأمین‌کننده موتوربرقی طرف قرارداد با شهرداری مراجعه و موتور را انتخاب می‌کند و در قدم بعد باید در سایت سازمان حمل‌ونقل و بار برای دریافت تأییدیه اقدام کند. پس از این کار به‌صورت آنلاین در بانک طرف قرارداد حساب باز می‌کند و در‌نهایت یک بار برای اینکه ضامن یا چک را به بانک ارائه کند، لازم است به یکی از شعبه‌های بانک قرض‌الحسنه مهرایران مراجعه کند.

تخفیف ویژه برای گواهی‌نامه موتور

شمس همچنین از دو هدیه شهرداری مشهد برای صاحبان و متقاضیان موتوربرقی رونمایی کرد و در‌این‌باره توضیح داد: روی همه موتور‌ها یک کلاه‌کاسکت ایمنی به مردم داده می‌شود که هدیه شهرداری به شهروندان است و از همه مهم‌تر اینکه درحال رایزنی هستیم تا برای گواهی‌نامه‌های موتور تخفیف خوبی بگیریم تا آن‌هایی که موتوربرقی می‌خواهند و گواهی‌نامه ندارند، از این فرصت و تخفیف استفاده و برای دریافت گواهی‌نامه اقدام کنند.

۲۶ آذر، زمان آغاز رسمی ثبت‌نام

وی با اشاره‌به آغاز آزمایشی این طرح برای رفع مشکلات و خطا‌های احتمالی بیان کرد: این فرایند کمی پیچیده است و احتمالا مشکلاتی در مسیر تحویل و دریافت تسهیلات و موتور به وجود می‌آید که ما برای کمترکردن این مشکلات و خطا‌های احتمالی درحال اجرای آزمایشی طرح جدید خرید موتور برقی هستیم؛ به‌همین‌دلیل در نخستین گام، فرهنگ‌سازی و اجرای آزمایشی آن را شروع کردیم که مردم این موتور‌ها را در خیابان ببینند تا همه ابهامات و سؤال‌هایی که در ذهنشان وجود دارد، پاسخ داده شود. شمس تأکید کرد: امیدواریم با رفع خطا‌ها و مشکلات احتمالی این مسیر و ابهامات موجود برای مردم، روز ۲۶‌آذر و در آغاز هفته حمل‌ونقل، طرح خرید موتوربرقی را به‌صورت عمومی برای مردم آغاز کنیم.

۱۰۰هزار موتور برقی در ۳ سال

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و بار درون‌شهری شهرداری مشهد در پاسخ به این سؤال که چه تعداد موتوربرقی قرار است به مردم تحویل داده شود، گفت: در حال حاضر و براساس برآورد‌ها حدود ۴۰۰‌هزار موتورسیکلت بنزینی در شهر تردد می‌کنند و ما قرار است در سه سال آینده، ۱۰۰ هزار موتور‌برقی در شهر مشهد به مردم تحویل بدهیم. البته پیش‌بینی ما این است که با‌توجه‌به تسهیلاتی که شهرداری فراهم کرده است، استقبال مردم از این طرح، فوق‌العاده باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کافی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
0
0
باسلام - می خواستم برای موتور های برقی شهرداری مشهد ثبت نام کنم ، نمی دانم در کجا و در کدام سایت انجام داد لطفا راهنمایی کنید . ممنونم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->