مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین) برنامه کامل بازی‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ + ساعت و تاریخ اقامه نماز عید سعید فطر در محله گلشهر (۲۲ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم ابهام در زمان تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان حامد کرزی در پیام عیدی خود: پیشرفت افغانستان وابسته به آموزش و دانایی است تیم ملی فوتسال افغانستان در دیداری دوستانه به مصاف تاجیکستان می‌رود
سرخط خبرها

ازبکستان در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران افغانستانی

  • کد خبر: ۱۳۳۹۲۶
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
ازبکستان در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران افغانستانی
در حالی که افغانستان با تحریم‌هایی روبه‌رو است، ازبکستان برای جذب سرمایه‌گذاران افغان تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یک مرکز تجاری در چند قدمی مرز مشترک ازبکستان با شهرک بندری حیرتان در ولایت بلخ افغانستان گشایش یافته است.

بر اساس اعلامیه دولت ازبکستان، شهروندان افغانستان می‌توانند بدون روادید وارد خاک ازبکستان شوند و به مدت ۱۰روز در منطقه تجاری این بازار اقامت داشته باشند.

در بیانیه دفتر والی «سرخان دریا» آمده است: این مرکز تجاری ۲۶۰هزار متر مربع مساحت دارد و دارای 4 هزار مغازه، مراکز تولید، مراکز صادرات و واردات، مرکز پزشکی بین‌المللی، هتل، خوابگاه، رستوران و فروشگاه‌های مختلف است.

دولت ازبکستان برای بازرگانانی که در این مرکز سرمایه‌گذاری می‌کنند، تدابیر ویژه‌ای برای سهولت‌ و بخشودگی مالیاتی و گمرکی در نظر گرفته و همچنین یک منطقه تفریحی برای بازدیدکنندگان ساخته است. این مرکز در چند قدمی پل ارتباطی میان افغانستان و ازبکستان که به «پل دوستی» مشهور است قرار دارد.

شهروندان افغانستان می‌توانند با هدف خرید، تجارت و بازدید از این مرکز وارد خاک ازبکستان شوند، اما حق ورود به شهر ترمذ و بقیه شهرهای ازبکستان را ندارند.

در سال‌های اخیر و پس از گسترش جنگ و ناامنی در افغانستان، بخش عمده بازرگانان و سرمایه‌گذاران در ولایت‌‌های شمالی افغانستان، سرمایه‌‌های‌شان را به ازبکستان منتقل کردند. هم اکنون، ده‌ها بازرگان افغان در شهرهای مختلف ازبکستان شرکت‌های تولیدی دارند و فعالیتشان را در افغانستان متوقف کرده‌اند.

همچنین به‌دلیل تدابیر ویژه‌ای که برای سهولت‌ و بخشودگی مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در ازبکستان در نظر گرفته شده است، بسیاری از بازگانان افغان، در شهرهای مختلف ازبکستان به خرید خانه، زمین‌های کشاورزی و تاسیس شرکت‌های تولیدی پرداخته‌اند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان در ماه می سال جاری اعلام کرد که در یک‌ سال گذشته، ۱۸۰۰ نفر از بازرگانان افغان، سرمایه‌های‌شان را از افغانستان به ازبکستان و ترکیه منتقل کرده‌اند.

ازبکستان، ترکیه، امارات متحده عربی، ایران و قزاقستان از اهداف عمده مهاجرت بازرگانان افغانستان است.

به نظر می‌رسد ازبکستان با تاسیس مرکز بزرگ تجاری در مرز با افغانستان و با اعلام مزایای همچون بازدید بدون روادید، درصدد جذب سرمایه از افغانستان است.

فعلا بسیاری از شهروندان افغان، به‌دلیل محدودیت در صدور روادید برای ازبکستان، برای معالجه و تجارت به پاکستان می‌روند، اما تاسیس این مرکز، گزینه آسان‌تر و ارزان‌تری برای بسیاری از شهروندان افغانستان و به‌ویژه برای ساکنان ولایت‌های شمال این کشور است.

ازبکستان طی سال‌های اخیر تلاش کرده است در سیاست خارجی روابط با همسایگان را بهتر کند همچنین این کشور همواره در دولت پیشین افغانستان و دولت موقت طالبان تلاش کرده است تا با فراهم سازی بسترهای امنیتی در افغانستان و دسترسی به صلح روابط اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم با کابل را گسترش دهد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->