ویدئو | قهرمانان فوتسال افغانستان در آغوش مهاجران افغانستانی مقیم مشهد ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید
سرخط خبرها

سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران از سوییسی‌ها پیشی گرفتند + اینفوگرافیک

  • کد خبر: ۱۳۰۰۷۱
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران از سوییسی‌ها پیشی گرفتند + اینفوگرافیک
در یک سال گذشته سرمایه گذاران افغانستانی حدود ۲ برابر سرمایه گذاران سوئیسی در ایران سرمایه گذاری کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در یک سال اخیر، دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به کشور‌های شرق داشت و به همه اعلام کرد که همه دنیا در غرب خلاصه نمی‌شود باید با همه دنیا تعامل کرد.

سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران از سوییسی‌ها پیشی گرفتند + اینفوگرافیک

این نگاه دولت باعث خروج سوئیس از جمع سرمایه‌گذاران خارجی از ایران شد و سرمایه‌گذاران افغانستانی به سرعت جای سوئیسی‌ها را بگیرند.

آن‌طور که در خبر‌ها آمده در یک سال گذشته افغانستانی‌ها، حدود ۲ برابر سوئیسی‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کردند.


بیشتر بخوانید: رقابت ایران و ترکیه برای جذب سرمایه‌داران افغانستانی


بعد از سقوط دولت اشرف غنی در افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور مردم از ترس جان‌شان در همان روز‌های اول سقوط همه تلاش خود را از این کشور کردند.

در این بین آن‌هایی که سرمایه در اختیار داشتند در تلاش برای سرمایه‌گذاری در کشور‌های همسایه برآمدند.

ایران و ترکیه از سال‌های گذشته دو هدف اصلی برای سرمایه گذاران افغانستانی بوده است. زبان، تاریخ، فرهنگ و داشتن نزدیک به یک هزار کیلومتر مرز مشترک بین ایران و افغانستان باعث شده است که افغانستانی‌ها ایران را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

با این حال، اما قوانین و محدودیت‌های بانکی در ایران از موانع اصلی برای جذب حداکثری سرمایه‌گذاران افغانستانی در کشور بوده است.

ترکیه با در نظر گرفتن امتیاز‌های گوناگون برای سرمایه گذاران افغانستان تلاش موفقی برای جذب آن‌ها کرده با این حال جمهوری اسلامی ایران به دلیل اشتراکاتی که در بالا گفته شد، از مقاصد اصلی برای سرمایه‌گذاران افغانستانی است.

ایران می‌تواند با تعدیل قوانین به نفع سرمایه‌گذاران خارجی به خصوص افغانستانی‌ها به محلی مناسب برای سرمایه‌گذاران افغانستانی تبدیل شود.

آمارها چه می‌گوید؟

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در شش ماهه امسال، ۷۳ مورد سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۳۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت تصویب شده که از لحاظ تعداد ۷.۵ و از نظر ارزش ۸۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۷۹ مورد سرمایه گذاری خارجی به ارزش دو میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار در این بخش تصویب شده بود.

به لحاظ تعداد پروژه‌ها، سهم بخش صنعت ۸۹، معدن هفت و تجارت چهار درصد بوده است. همچنین از این تعداد در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت، ۲۷ مورد در حال بهره برداری و مابقی در حال طی مراحل اجرایی است.

در این میان از بین ۵۲ مورد سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش، ۲۴ شرکت با ۱۰۰ درصد سهامدار خارجی، ۳۴ شرکت بصورت مشارکتی با شرکای داخل (J.V) و ۱۵ مورد به صورت مشارکت مدنی، بیع متقابل و BOT اجرا می‌شود.

مهم‌ترین گروه‌های کالایی سرمایه‌پذیر

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در دوره مورد بررسی نیز در گروه‌های چوب و محصولات چوب و چوب پنبه (به جز مبلمان) با ۱۲۳.۲ میلیون دلار، استخراج کانسارهای فلزی با ۶۷، مواد و محصولات شیمیایی با ۴۳.۲ و ساخت فلزات اساسی با ۴۰.۹ میلیون دلار بوده است.

پنج کشور اول از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب نیز کشورهای  افغانستان با ۱۴۹.۸ میلیون دلار، چین با ۷۵.۵ میلیون دلار، ترکیه با ۴۴.۸ میلیون دلار، هند با ۳۳.۸ و امارات با ۲۰.۹ میلیون دلار هستند.  

فارس صدرنشین جذب سرمایه خارجی

در این میان، استان‌های فارس ۴۱ درصد، خراسان جنوبی ۲۱، خراسان رضوی ۱۵، هرمزگان ۱۲ و تهران ۱۱ درصد از حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صعت، معدن و تجارت را جذب کرده اند.

سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شامل کلیه درخواست‌ها اعم از سرمایه‌گذاری جهت ایجاد طرح‌های جدید، خرید سهام شرکت‌های موجود و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در قالب ترتیبات قراردادی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->