حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اردن: حمله شهرک نشینان به کاروان کمک‌های غزه جنایت است مشاور اسماعیل هنیه: نتانیاهو برای آتش بس سنگ اندازی می‌کند حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیه: اسرائیل فورا از رفح عقب‌نشینی کند رسانه صهیونیستی: عملیات اسرائیل در رفح محدود است دومین حمله گردان‌های قسام به مواضع صهیونیست‌ها طی چند ساعت گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند | دولت از وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال عقب نیست سردار فدوی: دولت و سپاه درکنار یکدیگر رفع مشکلات کشور را پیگیری می‌کنند واکنش کانادا به حمله احتمالی اسرائیل به رفح هلاکت یک تاجر اسرائیلی در مصر ایروانی: هیچ یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع ایران علیه اسرائیل دخیل نبودند حمدان: عملیات رفح برای ارتش اسرائیل «پیک نیک» نخواهد بود چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای عملیات «محدود» در رفح گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد نتانیاهو: پیشنهاد مورد قبول حماس از خواسته‌های ضروری اسرائیل فاصله دارد درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان وزیر صهیونیست: مذاکره با حماس بس است؛ به رفح حمله کنید پوتین به چین و ترکیه سفر می‌کند بازگشت مذاکره‌کنندگان صهیونیست به قاهره طی ساعات آینده
سرخط خبرها

نماینده دائم ایران در سازمان ملل: وضعیت امروز افغانستان نتیجه مداخله نظامی خارجی‌ها است

  • کد خبر: ۱۳۴۳۲۵
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
نماینده دائم ایران در سازمان ملل: وضعیت امروز افغانستان نتیجه مداخله نظامی خارجی‌ها است
نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهارداشت وضعیت کنونی افغانستان آثار مداخله نظامی خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم و ادعای ایجاد دموکراسی در این کشور است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست بررسی قطعنامه‌ای درباره وضعیت افغانستان اظهار داشت: وضعیت بشری و سیاسی جاری در افغانستان، نشانه‌ای از آثار سوء مداخله نظامی نیروهای خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و دموکراسی در کشورهای دیگر است که ضمن تضییع ایده‌های متعالی مشترک بشری، کشورها و ملت‌ها را با مخاطرات بی‌پایان روبرو می‌کند.

ایروانی در ادامه وضعیت فعلی در افغانستان را متضمن مسئولیت و تعهداتی برای نیروهای خارجی دانست و افزود: ایران بر ضرورت تحقیقات در مورد جنایات جنگی که توسط نیروهای اشغالگر درگذشته انجام گرفته و در حال حاضر با فشار سیاسی کشورها متوقف شده است، تأکید دارد.

وی افزود: آینده افغانستان در گرو اجرای قانون اساسی و تعهد به آن به منظور اطمینان از مشارکت و احترام به حقوق تمام اقوام، مذاهب و زنان و دختران است. در جامعه‌ای متکثر مانند افغانستان، هرگز یک گروه و حزب به تنهایی توان کنترل کشور را نخواهد داشت.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین تصریح کرد: اطمینان از تأسیس یک دولت فراگیر مبتنی بر قانون اساسی، عنصر اصلی در شناسایی بین‌المللی حاکمیت آتی افغانستان است.

ایروانی در ادامه نیز بر ضرورت حفاظت از اموال و دارایی‌های متعلق به افغانستان در کشورهای ثالث و تسهیل استفاده از این اموال برای رسیدگی به وضعیت بشری در افغانستان تأکید کرد و احیای نظام بانکی و مالی افغانستان را بسیار مهم دانست.

وی درباره پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان نیز اظهار داشت: مایه تأسف است که در متن به نقش مداخله نظامی خارجی و همچنین خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان اشاره نشده است. بررسی اتهامات مربوط به جنایات جنگی که نیروهای خارجی مرتکب شده‌اند، از جمله جنایاتی که قبلاً انجام شده و اکنون به دلیل جانبداری و فشار سیاسی «از اولویت برخوردارند» بسیار مهم است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین خواستار در اولویت قرار گرفتن مقابله با تهدید کشت غیرقانونی تریاک و تولید و قاچاق مواد مخدر شد.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای در خصوص وضعیت افغانستان تصویب کرد که توسط آلمان به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد و با رأی مثبت ۱۱۶ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

۱۰ کشور روسیه، چین، پاکستان، نیکاراگوئه، بروندی، بلاروس، گینه، اتیوپی، زیمباوه و کره شمالی به قطعنامه یاد شده رأی ممتنع دادند و 67 کشور نیز به قطعنامه رأی ندادند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->