آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اظهارات نژادپرستانه و لفاظی‌های الهام علی اف ادامه دارد

  • کد خبر: ۱۳۴۳۸۰
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
  • ۲
اظهارات نژادپرستانه و لفاظی‌های الهام علی اف ادامه دارد
رئیس جمهور آذربایجان در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران طی سخنانی گفت: ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا هموطنان ما که به سرنوشت تلخ از کشور آذربایجان جدا شده‌اند، زبان و سنت و فرهنگ ما را حفظ کنند و به اندیشه آذربایجانی گری وفادار بمانند.

به گزارش شهرآرانیوز، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان طی سخنانی تامل برانگیز در نهمین اجلاس سران سازمان کشور‌های تُرک که در سمرقند ازبکستان در حال انجام است با اشاره به رویکرد این سازمان در قبال ترک زبانان خارج از این مجموعه گفت: جهان ترک تنها از کشور‌های مستقل ترک تشکیل نمی‌شود، مرز‌های جغرافیایی آن گسترده‌تر است. من معتقدم زمان آن فرا رسیده است که در چارچوب سازمان، مسائلی مانند جلوگیری از همسان سازی و حفظ حقوق، امنیت و هویت ملی هموطنان خود را که در خارج از کشور‌های عضو سازمان ترک‌ها زندگی می‌کنند، همیشه در نظر داشته باشیم.

وی افزود: نسل جوان جهان ترک باید فرصت تحصیل به زبان مادری خود را در کشور‌های محل سکونت خود داشته باشند. متأسفانه اکثریت ۴۰ میلیون آذربایجانی ساکن خارج از آذربایجان از این فرصت‌ها محروم هستند. آموزش هموطنان خارج از کشور‌های ترک به زبان مادری باید همواره در دستور کار سازمان باشد. باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: دولت آذربایجان توجه ویژه‌ای به حمایت از حقوق، آزادی‌ها و امنیت آذربایجانی‌های مقیم خارج از کشور دارد. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا هموطنان ما که به سرنوشت تلخ از کشور آذربایجان جدا شده اند، زبان و سنت و فرهنگ ما را حفظ کنند و به اندیشه آذربایجانی گری وفادار بمانند و هرگز با سرزمین تاریخی خود قطع رابطه نکنند.

علی اف در حالی به جدا شدن ترک‌ها از سرزمین تاریخی خود (جمهوری آذربایجان) اشاره و اظهارات چند سال پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جدا افتادن ملت ترک در آذربایجان را تکرار می‌کند که آنچه اکنون به عنوان جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود جزوی از خاک ایران بوده و با قرارداد گلستان در ۲۰۰ سال پیش بین ایران و روسیه تزاری از کشورمان جدا افتاده است.

بر اساس عهدنامه گلستان در سال ۱۱۹۲ خورشیدی، ایالت‌ها و ولایت‌های چهارده گانه، گنجه و قره‌باغ، ولایت‌های شکی، شیروان، قبه، دربند، بادکوبه، داغستان و گرجستان، محال شوره‌گل، آچوق‌باشی، گروزیه، منگریل و آبخاز. افزون بر آن، بخشی از سرزمین تالش نیز به تصرف روس‌ها، درآمد.

در اواسط هفته جاری نیز علی اف در لفاظی علیه ایران گفته بود، کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می‌کنند نیز باید این را بدانند. هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند.  

به نظر می‌رسد که رئیس جمهور آذربایجان به دنبال افزایش تنش با جمهوری اسلامی گام برداشته و در هفته‌های اخیر که برخی کشور‌های غربی و آمریکا فرصت انتقاد علیه ایران را پیدا کرده اند، او نیز فرصت را غنیمت شمرده تا با انتقاد علیه جمهوری اسلامی، دین خود را به کشور‌های غربی ادا کند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ذوالفقار ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
0
0
بهتر نیست بدهیم تاریخ را ایشان بنویسند!!!!
اگر به ایشان باشد که مدعی میشود که از زمان حضرت آدم ابوالبشر هم مردم ترک زبان بوده اند
محمود
Netherlands
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
0
0
چطور شهامت دارند که علنا تاریخ را تحریف کنند ،آیا وقت آن نرسیده که ایران ملی اولویت شود
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->