خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم آیت‌الله نوری همدانی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرد پذیرایی از ۱۴هزار روزه اولی پای سفره افطار امام رضا(ع) دردنامه‌ای برای عبور از فصل سردِ غفلت؛ موسوی قوچانی، شهیدِ غریب! ارائه بیش از ۳ هزار خدمت فرهنگی به زائران بارگاه رضوی تا کنون (۴ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رونمایی از قدیمی‌ترین اسناد پرستاریِ کشور در حرم مطهر رضوی

  • کد خبر: ۱۳۴۵۷
  • ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
رونمایی از قدیمی‌ترین اسناد پرستاریِ کشور در حرم مطهر رضوی
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آستانه میلاد حضرت زینب(س)، از قدیمی‌ترین و منحصربه‌فردترین اسناد پرستاری در کشور رونمایی کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، سرپرست گروه اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: در مرکز اسناد این سازمان بیش از ۲۰ هزار برگ سندِ دارالشفا از دورۀ صفویه تا پایان دورۀ پهلوی اول نگهداری می‎شود و این درحالی است که حدود ۹۰۰ سندِ آن مربوط به پرستاران است که به‎عنوانِ بیماردار و خادمِ بیمار در بیمارخانه یا دارالشفا مشغول به کار بوده‎اند.  

سالم حسین‌زاده گفت: قدیمی‎ترین اسناد مربوط به شغلِ بیمارداری به سال ۱۰۱۱ هجری قمری بر‎می‎گردد که مربوط به پرداخت مواجب و حقوق قاسم بیماردار است و در این مراسم از آن رونمایی شد.

سرپرست گروه اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: تعدادی از نفیس‌ترین و منحصربه‌فردترینِ اسناد پرستاران دارالشفاء آستان قدس از نظر قدمت و کتابت با خط سیاق از دوره‌های صفویه، افشاریه و قاجاریه است. هم‌چنین بر مبنای این اسناد، تعداد پرسنل دارالشفا از پنج نفر در سال ۱۰۱۱ هجری قمری دوران شاه عباس اول صفوی، به ۳۸ نفر در سال ۱۳۳۴ قمری دوران احمدشاه قاجار رسیده است.

در ادامه این مراسم، عباس حیدری  رئیس دانشکدۀ پرستاری و مامایی مشهد، اسناد رونمایی‌شده را تنها اسناد مدون پرستاری در کشور با قدمت بیش از ۴۰۰ سال دانست.  

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد همواره رابطۀ تنگاتنگی با مجموعه آستان قدس داشته است و بیمارستان امام‌رضا (ع) نیز که یکی از مراکز اصلی ارائه خدمات سلامت در حوزه پزشکی از پیش از انقلاب به شمار می‌رود، متعلق به آستان قدس رضوی است.

رئیس دانشکدۀ پرستاری و مامایی مشهد ادامه داد: دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در حالی در مجموعه بیمارستان امام رضا (ع) واقع شده که امروز از نظر وسعت کاری و تنوع رشته‌ای جزء سه دانشکدۀ برتر در میان ۲۰۰ دانشکده پرستاری و مامایی کشور قرار دارد.

حیدری بیان کرد: ایران به عنوان یکی از کشور‌های پیشرو در حوزۀ پرستاری در دنیا مطرح است؛ لذا اگر بتوانیم عشق و اخلاق را در کنار علم قرار دهیم، بر ارتقای کیفیت خدمت تأثیر مستقیم دارد.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->