اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

شهردار مشهد مقدس: پاکبانان، اصلی‌ترین حلقه در زنجیره خدمت مدیریت شهری هستند

  • کد خبر: ۱۳۴۵۷۵
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
شهردار مشهد مقدس: پاکبانان، اصلی‌ترین حلقه در زنجیره خدمت مدیریت شهری هستند
شهردار مشهد در آیین تشرف هزار و ۵۰۰ پاکبانان برگزیده کشور به مشهدالرضا (ع) گفت: نه‌فقط مجموعه صحن‌ها و رواق‌ها بلکه سرتاسر جغرافیای ایران اسلامی حرم است و پاکبانان به‌عنوان اصلی‌ترین حلقه در زنجیره خدمت مدیریت شهری، سکان‌داران جهاد و ایثار هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، آیین افتتاحیه نهمین دوره طرح زائران رضوی، شنبه‌شب با حضور عبدالله ارجائی شهردار مشهد، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و ۳۳۰ نفر از پاکبانان برگزیده شهر‌های کشور در تالار همایش‌های مجتمع فرهنگی اقامتی امامت مشهد برگزار شد.

پاکبانی، محبوب‌ترین شغل برای مردم مشهد

عبدالله ارجائی، شهردار مشهد در این مراسم با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری مشهدالرضا (ع) خاطرنشان کرد: شهر‌ها هرکدام دلایل مختلفی برای شکل‌گیری داشته‌اند. بعضی شهر‌ها همچون شهر‌های شمالی کشور در کنار یک عارضه طبیعی همچون رودخانه‌ها شکل گرفته‌اند، بعضی شهر‌ها در کنار صنایع تشکیل شده‌اند و یا با ایجاد یک شهرک صنعتی توسط دولت یا بخش خصوصی، خوابگاه‌های کوچک کارگران به‌تدریج تبدیل به مراکز اقامتی خانواده‌ها و درنهایت شهر‌های مستقل شده‌اند. علاوه بر این، برخی شهر‌ها هم بنا به خواست دولت مرکزی در مجاورت شهر‌های بزرگ شکل می‌گیرند تا از بار جمعیتی کلانشهر‌ها بکاهند و با اراده شرکت عمرانی شهر‌های جدید در جغرافیای ایران اسلامی تشکل می‎شوند.

وی افزود: با این تفاسیر، فلسفه تشکیل مشهدالرضا (ع) شبیه به هیچ شهر دیگری نیست، زیرا این شهر در اصل یک باغ خصوصی بوده است که در طول هزار و ۳۰۰ سال، به سه و نیم میلیون جمعیت رسیده است و هر سال پذیرای بیش از ده برابر این جمعیت است که به زیارت امام هشتم مشرف می‌شوند و حدود چهار میلیون نفر از این جمعیت را هم زائران خارجی تشکیل می‌دهند.

شهردار مشهد گفت: در مشهد روزانه بیش از دو میلیون تن زباله تولید می‌شود. در شهر ما بیش از شش هزار و ۲۰۰ پاکبان فعالیت می‌کنند و حتی در برخی محلات پیرامون حرم مطهر رضوی، در هر شبانه‌روز، سه نوبت جمع‌آوری زباله صورت می‌گیرد. با این حال و علیرغم فشار کاری سخت، پاکبان‎ها و آتش‎نشان‎ها طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده، محبوب‌ترین مشاغل مردم بوده‌اند و در شهر امام رضا (ع)، زائران و مجاوران امام هشتم همه قدردان این اقشار مجاهد و زحمتکش هستند.

وی ابراز کرد: حقیقت این است که مشهد، منحصر در مجموعه مالکیتی آستان قدس رضوی و صحن و سرای امام رضا (ع) نیست و نمی‌توان امام معصوم را محصور در مستحداث ساخت بشر دانست بلکه در عمل، مشهدالرضا (ع) متعلق به همان آقایی است که باغی را خریداری کرد و در نهایت، پیکر مطهرش در آن دفن شد و در این شرایط، خادم بودن نه مربوط به پوشیدن یونیفرم خادمان حرم بلکه مرتبط با همه کسانی است که صبح به نیت خدمت به مردم برای رضای امام هشتم (ع) از خواب بیدار می‌شوند.

ارجائی تصریح کرد: نه‌فقط مجموعه صحن‌ها و رواق‌ها بلکه سرتاسر جغرافیای ایران اسلامی حرم است و پاکبانان به‌عنوان اصلی‌ترین حلقه در زنجیره خدمت مدیریت شهری، سکان‌داران جهاد و ایثار هستند.

زیارت دسته ۱۵۰۰ نفری پاکبان برگزیده کشور

رضا معممی‎مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های اوقاف استان در ابتدای این مراسم اظهار کرد: امسال نهمین سالی است که زائران از اقشار و آحاد مختلف مردم، مهمان سفره باکرامت امام هشتم (ع) می‌شوند. این گروه‌ها برپایه عواید انفاق واقفانی به مشهد می‌آیند که شاید صد‌ها سال قبل، منبع خرد و کوچکی را وقف تأمین هزینه‌های تشرف زائران به مشهد کرده‌اند و اکنون به برکت این خیرخواهی‌های بی‌منت، زائران امام هشتم دسته‌دسته از شهر‌های دور و نزدیک می‌توانند به مشهد بیایند.

وی افزود: طرح زائران رضوی در سال قبل، هزار و ۴۰۰ نفر از آحاد مردم ایران را در قالب چهار گروه به مشهد آورد که یکی از این گروه‌ها، طلاب جهادی فعال در حوزه کرونا بودند. برای سال جاری هم مقرر شد تا پاکبانان برگزیده کشور در این طرح، مهمان امام رضا (ع) باشند و طبق برنامه، هزار و ۳۰۰ پاکبان در این گروه و ۲۰۰ نفر در گروه دیگر، امسال در قالب این طرح به مشهدالرضا (ع) مشرف شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->