تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر معظم انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ لغو جایزه انجمن قلم آمریکا در اعتراض به انفعال درقبال مردم غزه
سرخط خبرها
نگاهی به فیلم‌های راه‌یافته به بخش «نگاه نو» سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر و بازیگرانشان

۳ بازیگر خراسانی در «نگاه نو»

  • کد خبر: ۱۳۴۵۸
  • ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
۳ بازیگر خراسانی در «نگاه نو»
بزرگترین ماراتن سینمایی کشور هیچ‌گاه بدون حاشیه نبوده و امسال نیز نخواهد بود. در فاصله ۴۰ روز مانده به آغاز سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، ۱۰ فیلم راه‌یافته به بخش نگاه نو این جشنواره مشخص شدند که نام سه فیلم «ریست»، «کشتارگاه» و «پدران» از آنجایی‌که نخستین ساخته بلند کارگردانان خود نیستند با انتقاد‌های بسیاری در فضای مجازی همراه شده است.
شکیبا افخمی‌راد| اما از طرفی پاسخ دبیرخانه جشنواره فجر به این انتقاد‌ها این است که این آثار اولین فیلم‌های کارگردان‌هایشان هستند که برای نخستین‌بار پروانه ساخت سینمایی گرفته‌اند. اسامی این فیلم‌ها که از میان ۳۷ اثر انتخاب شده‌اند، ازسوی محمدعلی کشاورز، بازیگر پیش‌کسوت، قرائت شد. نقطه اشتراک بیشتر این فیلم‌ها همان‌طور که پیش‌تر در گزارش روز یکشنبه ۸ دی‌ماه در همین صفحه منتشر شده بود، حضور بازیگران مطرح است که در میان آن‌ها نام ۳ بازیگر خراسانی نیز دیده می‌شود، اما امسال همانطور که پیش‌بینی می‌شد خبری از نام سینماگران خراسانی در کسوت کارگردان و تهیه‌کننده در بخش نگاه نو جشنواره نیست. به این ترتیب و تاکنون مهران احمدی، هدایت هاشمی و ساعد سهیلی را می‌توان به‌عنوان اولین هنرمندان خراسانی راه‌یافته به سی‌وهشتمین دوره جشنواره فجر معرفی کرد. بازیگرانی که براساس اخبار منتشر شده در نقش‌های متفاوتی بازی کرده‌اند و در جشنواره امسال می‌توانند توجه‌ها را به خود جلب کنند. در نوشتار پیش‌رو ضمن نگاهی به ۳ فیلم این ۳ بازیگر خراسانی، ۷ فیلم دیگر بخش نگاه نو را نیز معرفی کرده‌ایم.

بازگشت شهاب حسینی به فجر
شهاب حسینی که در سال‌های گذشته تعامل خوبی با کارگردانان فیلم اولی دارد، بعد از ۴ سال دوری از جشنواره فیلم فجر با «آن شب» اولین ساخته کوروش آهاری در بخش نگاه نو سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. آخرین حضور حسینی در جشنواره فیلم فجر به جشنواره سی‌وچهارم و بازی در فیلم «برادرم خسرو» برمی‌گردد. این بازیگر حدود یک‌سال پیش و در آمریکا جلو دوربین کوروش آهاری رفته است. فیلمی که گفته می‌شود در ژانر معمایی ساخته شده است و به داستان یک زوج ایرانی ساکن آمریکا می‌پردازد که در هتلی محبوس شده‌اند و وادار می‌شوند با راز‌هایی که از هم پنهان کرده‌اند، روبه‌رو شوند. «آن شب» به نویسندگی میلاد جرموز و کوروش آهاری، به تهیه‌کنندگی محمد درمنش، الکس بروتو و جفری الارد ساخته شده است.

فیلمی برای ناشنوایان با حضور مهران احمدی
مهران احمدی، بازیگر خراسانی سینما و تلویزیون، که سال گذشته با فیلم‌های «قسم»، «آشفتگی» و «روز‌های نارنجی» در جشنواره فیلم فجر حاضر شده بود، امسال با فیلم «بی‌صدا حلزون» در بخش نگاه نو جشنواره سی‌وهشتم حضور خواهد داشت. کارگردانی این کار برعهده بهرنگ دزفولی‌زاده است که سابقه عکاسی از ۸۰فیلم سینمایی و سریال و همچنین ساخت ۹فیلم کوتاه مستند و داستانی را در کارنامه خود دارد. این فیلم قصه‌ای مرتبط با جامعه ناشنوایان دارد و نقش اصلی آن را کودکی ناشنوا بازی می‌کند. لازم به یادآوری است، مهران احمدی همچنان شانس حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال را با فیلم «سگ‌بند» دارد. اثری که هم به‌عنوان بازیگر در آن حضور دارد و هم کارگردانی آن را عهده‌دار است.

هدایت هاشمی و ایفای نقشی متفاوت
هدایت هاشمی، دیگر بازیگر خراسانی نیز با فیلم «پدران» در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر امسال حضور خواهد داشت. این فیلم را سالم صلواتی کارگردانی کرده است. او پیش از این با فیلم «زمستان آخر» توانسته بود جوایز متعددی در جشنواره‌های بین‌المللی ازجمله جشنواره فیلم لبنان و بغداد را از آن خود کند.
«پدران» که در همدان ف‌یلم برداری شده، قرار است رویارویی و تقابل ۲ نسل را روایت کند.
محمدرضا گوهری، فیلم‌نامه‌نویس فیلم‌های موفقی همچون «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «رخ دیوانه»، «یه حبه قند» و «ملکه» نوشتن فیلم‌نامه «پدران» را برعهده دارد. گلاره عباسی، علیرضا ثانی‌فر و مهشید ناصری ازجمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

نماینده‌ای برای ژانر وحشت در نگاه نو
در بخش نگاه نو جشنواره امسال، فیلم «پوست» به کارگردانی بهمن ارک و بهرام ارک اکران خواهد شد. برادران ارک که سال۱۳۹۶ با فیلم کوتاه «حیوان» توانستند جوایز متعددی ازجمله جایزه سینه فونداسیون فستیوال کن و سیمرغ بلورین جشنواره فجر را از آن خود کنند، برای ساخت اولین فیلم سینمایی خود به سراغ موضوع عشق، جادو و خرافه‌پرستی رفته‌اند. این فیلم بدون استفاده از اسامی و چهره‌های مطرح در شهر اسکو و به زبان ترکی ساخته شده است. محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده این فیلم، نیز در گفت‌وگوی خود با ایسنا این اثر را این‌گونه معرفی کرده است: «پوست» یک داستان عاشقانه را با الهام از افسانه‌های محلی در فضایی آمیخته با سحر و جادو تعریف می‌کند.

«دشمنان» در فجر
فیلم «دشمنان» اولین ساخته علی درخشنده، به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و نویسندگی بردیا یادگاری یکی از آثار راه‌یافته به بخش نگاه نو سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر است. «دشمنان» فیلمی با موضوع اجتماعی است که به‌تن‌هایی انسان‌ها می‌پردازد. درخشنده که پیش از این به‌عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز در عرصه سینما فعالیت داشته است و ساخت فیلم‌های کوتاهی همچون «آماس»، «محاق»، «به‌همین سادگی» و «صبور باش» را در کارنامه دارد، اولین ساخته سینمایی‌اش را در شهرک اکباتان تهران جلو دوربین برده است. رؤیا افشار، بازیگر سینما و تئاتر، ایفاگر نقش اصلی «دشمنان» است، علاوه‌بر این بازیگر ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه و قربان نجفی ازجمله بازیگران «دشمنان» هستند.

ساعد سهیلی در فجر پس از یک سال وقفه
ساعد سهیلی بازیگر مشهدی و امیر جدیدی که پیش از این در فیلم «رخ‌دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی کنار هم به ایفای نقش پرداخته بودند، این‌بار برای بازی در اثر یک کارگردان فیلم اولی با یکدیگر همراه شده‌اند. این ۲ بعد از وقفه‌ای یک‌ساله به جشنواره فیلم فجر باز می‌گردند و نقش‌های اصلی فیلم «روز صفر» اولین ساخته سعید ملکان، چهره‌پرداز و تهیه‌کننده سینما را برعهده دارند. «روز صفر» به نویسندگی مشترک سعید ملکان و بهرام توکلی روایتی از یک اتفاق ملتهب معاصر است. برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند این فیلم به ماجرای دستگیری عبدالمالک می‌پردازد. خبری که ازسوی عوامل فیلم نه تأیید و نه تکذیب شده است.

نمایش یک تریلر سیاسی
«لباس شخصی» از محصولات مرکز فیلم و سریال سازمان اوج که در لوکیشن‌هایی، چون شهرک سینمایی غزالی و بندرانزلی فیلم‌برداری شده، دیگر فیلمی است که به بخش نگاه نو راه یافته است. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، اثری تاریخی سیاسی است و پیش‌بینی می‌شود یکی از فیلم‌های پرحاشیه جشنواره فجر امسال باشد. «لباس شخصی» با حضور بازیگرانی، چون مهدی نصرتی، توماج دانش‌بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی و مهیار شاپوری به اتفاقات دهه ۶۰ و فعالیت پیچیده حزب توده در ایران‌ می‌پردازد.

حضور کارگردان پیش‌کسوت در نگاه نو
در میان فیلم‌های راه‌یافته به بخش نگاه نو از فیلم «شنای پروانه» می‌توان به‌عنوان پربازیگرترین اثر نام برد. محمد کارت که ساخت چند فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه دارد، کارگردان این فیلم است. کارت در فیلم «شنای پروانه» از حضور رسول صدرعاملی، کارگردان مطرح سینما، به‌عنوان تهیه‌کننده کار بهره گرفته است. او همچنین برای نوشتن فیلم‌نامه اولین اثر سینمایی خود با حسین دوماری و پدرام پورامیری همکاری کرده است. این ۲ سینماگر پارسال با فیلم «جاندار» در بخش نگاه نو جشنواره حضور داشتند. در «شنای پروانه» که گفته می‌شود مضمونی اجتماعی دارد، چهره‌های مطرحی، چون جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان و مه‌لقا باقری به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نمایش «کشتارگاه» در جشنواره
فیلم «کشتارگاه» یکی از ۱۰ فیلمی است که به‌عنوان اولین ساخته سینمایی عباس امینی در بخش نگاه نو سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد. امینی بعد از ساخت فیلم‌های «والدراما»، «هندی و هرمز» و «من اینجا هستم»، فیلم اجتماعی «کشتارگاه» را به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی جلو دوربین برده است. فیلمی که از حضور بازیگران مطرحی، چون مانی حقیقی، امیرحسین فتحی و باران کوثری در نقش‌های اصلی‌اش بهره گرفته است. در خلاصه‌ای که تا این لحظه از داستان فیلم منتشر شده، آمده است: «امیر چند ماهی است که از فرانسه دیپورت شده است، او به خاطر پدرش شریک یک جنایت هولناک می‌شود.»

فیلم‌های دوربین مداربسته در جشنواره
فیلم سینمایی «ریست» به کارگردانی محمدرضا لطفی و تهیه‌کنندگی سیدامیر سیدزاده یکی از ۱۰ فیلم راه‌یافته به بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر است. محمدرضا لطفی در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» در بخش هنر و تجربه حضور داشت، اما از آنجایی که برای این فیلم پروانه ساخت سینمایی صادر نشده است، «ریست» به‌عنوان اولین فیلم سینمایی این کارگردان شناخته می‌شود. لطفی در «ریست» به سراغ ایده‌ای متفاوت رفته است و داستان فیلمش را از زوایه دوربین‌های مداربسته روایت می‌کند. درواقع این اثر با فیلم‌نامه‌ای متفاوت نگاه استعاری به تنهایی انسان و حریم شخصی در جامعه دارد و از حضور بازیگرانی، چون رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی‌مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی‌نصر و رقیه افشین‌پور بهره گرفته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->