باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد
سرخط خبرها

فعالیت ۱۵ دفتر تسهیلگری در ۳۵ محله مشهد

  • کد خبر: ۱۳۶۲۲۳
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
فعالیت ۱۵ دفتر تسهیلگری در ۳۵ محله مشهد
دفاتر تسهیلگری مجموعه‌ای حقوقی متشکل از کارشناسان اجتماعی، شهرسازی، اقتصادی و حقوقی است که وظیفه آن اعتماد سازی، آگاه‌سازی، نهاد‌سازی و پیگیری اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، نوسازی، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی و به عنوان حلقه‌ای میانی باهماهنگی دستگاه‌های متولی در امر بازآفرینی است، علاوه بر این دفاتر تسهیلگری اقدام به تهیه و تدوین سند توسعه محله کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، از جمیعت سه میلیون و پانصد هزار نفری مشهد، حدود یک میلیون جمعیت آن در محدوده‌های ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند که ساکنان آن‌ها با مسائل متعدد شهری نظیر آسیب‌های اجتماعی و فقر شهری، افت منزلت مکانی و بحران هویت، بحران محیطی زیستی، ناکارآمدی نظام جابه‌جایی و بحران ایمنی و تاب آوری پایین در برابر بلایا روبه‌رو هستند؛ در این راستا به منظور اتخاذ رویکرد یکپارچه در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی، شهرداری مشهد با محوریت سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری و با همکاری فرمانداری و شورای اسلامی شهر از سال ۱۳۹۸ در راستای توسعه این محلات که به عنوان محلات هدف بازآفرینی از آن‌ها نامبرده می‌شود، اقدام به راه اندازی دفاتر توسعه محله دفتر (تسهیلگری) کرده است

در این راستا "علی رضازاده همدانی" مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: هم‌اکنون تعداد ۱۵ دفتر در ۳۵ محله فعال است و تا پایان سال ۹ دفتر دیگر در ۲۳ محله هدف کارخود را آغاز خواهند کرد؛ این دفاتر مجموعه‌ای متشکل از کارشناسان اجتماعی، شهرسازی، اقتصادی و حقوقی است که وظیفه آن اعتماد سازی، آگاه‌سازی، نهاد‌سازی وپیگیری اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، نوسازی، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی است، این دفاتر پس از حضور در محلات با رویکرد اجتماع محور و ارتباط با شهروندان، مساجد، نهاد‌ها و فعال سازی کارگروه‌های تخصصی که با حضور کنشگران محلی همراه است ضمن اخذ مشارکت مردم و احصاء نیاز‌های آنان به عنوان حلقه‌ای میانی با هماهنگی دستگاه‌های متولی در امر بازآفرینی، اقدام به تهیه و تدوین سند توسعه محله کرده‌اند.

تصویب ۲۱ سند توسعه محله تا پایان سال

وی افزود: این سند که شامل برنامه‌ای جامع و مشترک به منظور رفع نیاز‌های محلی است، پس از تائید در ستاد بازآفرینی شهرستان و استان به عنوان برنامه‌ای منسجم در راستای توسعه محلات هدف و ارتقاء قابلیت زیست پذیری شهر‌ها خواهند بود؛ در این راستا تاکنون تعداد ۱۰ سند توسعه در ۱۰ محله به اعتبار ۶۷ هزار میلیارد ریال به تصویب ستاد استان رسیده است. پیش‌بینی می‌شود تعداد ۲۱ سند توسعه محله دیگر در ۲۷ محله هدف بازآفرینی تا پایان سال ۱۴۰۱ به تصویب برسد که تحقق این مهم گامی موثر در توسعه محلات هدف بازآفرینی شهر مشهد خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد ادامه داد: علاوه بر تدوین سند توسعه محله، دفاتر تسهیلگری با توجه به شناخت ظرفیت‌ها و چالش‌های محلی و آگاهی از وظایف دستگاه‌ها در حل مسائل محلات کم برخودار در حوزه‌های محتلف اقدام به ارائه خدمات به محله و مدیریت شهری کردند که شامل پیگیری جذب تسهیلات اشتغال به میزان ۱۵ میلیارد به افراد دارای شرایط در محلات هدف، نهاد سازی و ظرفیت سازی در محلات هدف به منظور تشکیل مرکز توسعه محله در ۵ محله، اطلاع‌رسانی و معرفی ظرفیت‌های نوسازی به منظور اخذ مشوق‌های بسته تشویقی و تسهیلات به متقاضیان در محلات هدف، تدقیق طرح‌های تفصیلی و پیگیری اصلاح شبکه معابر ۱۹۵ مورد به منظور تحقق پذیری طرح‌های تفصیلی است.

وی تصریح کرد: تغییر کاربری کمیسیون ماده ۵ به تعداد ۷ مورد در راستای تامین سرانه‌های خدماتی محلات هدف، احصاء معابر خاکی نیازمند آسفالت در محلات هدف و اخذ اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی به میزان ۲۷ تن در راستای ارتقاء کیفیت زیست محلات از دیگر اقدامات دفاتر تسهیلگری است.

رضازاده‌همدانی بیان کرد: بازگشایی و عقب نشینی املاک در مسیر در ۱۱ محله به تعداد ۳۶ مورد در راستای بهبود دسترسی، برگزاری جلسه با معتمدین و شورای اجتماعی محلات و مساجد جهت احصاء پروژه‌های زود بازده به اعتبار ۸۰۰ میلیاردتومان، به‌روزرسانی و برداشت کالبدی پلاک‌ها و معابر سطح شهر در ۴۲ محله هدف و حدود ۱۵۰ هزار پلاک در راستای شناخت وضع موجود، معرفی وام نوسازی بنیاد مسکن و بنیاد علوی در راستای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، برپایی نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و بازارچه‌های شهری و منطقه‌ای به منظور عرضه محصولات و حمایت از کسب و کار‌های خرد و خانگی از دیگر وظایف دفاتر تسهیلگری است.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری با جهاد دانشگاهی؛ مهارت افزایی و ایجاد ۱۵۰۰ شغل در محلات هدف بازآفرینی، انجام‌مشاوره‌های فردی و جمعی در دفاتر توسعه محله، ارتقاء عدالت ترمیمی و تشکیل شورای حل اختلاف و ارجاع بیش از ۵۰۰ پرونده به منظور سازش در دفاتر، برگزاری دوره‌های توانمندسازی جامعه محلی نظیر خبرنگار محله، تربیت مربیان حوزه اعتیاد، دوره‌های تسهیلگری و فنی و حرفه‌ای و پیگیری به منظور تامین سرانه‌های خدماتی در سطح محلات هدف در بخش‌های آموزشی، بهداشتی- درمانی، ورزشی، فضای سبز و. انجام شده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->