سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: نفوذ فرهنگ بیگانه با ارتقای آگاهی‌های عمومی و ترویج اخلاق ایرانی اسلامی تدبیر می‌شود نبرد یک «سیاه‌ماهی» در دل میراثی کهن | درباره فیلم کوتاه مشهدی که به سومین جشنواره میراث فرهنگی شیراز راه یافته است تولد صدسالگی «راج کاپور» در جشنواره هند آغاز بلیت‌فروشی اجرا‌های سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی (رضوان) + جدول زمان‌بندی استقبال منتقدان از «هیأت منصفه شماره ۲» کلینت ایستوود بازیگران به یاد زنده‌یاد پرویز پورحسینی | وقتی رفقا هنوز با شماره استاد فقید تماس می‌گیرند! + ویدئو صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تقویت فرهنگ عمومی راهی برای افزایش هم‌بستگی اجتماعی است فرهنگ عمومی، زیربنای سلامت جامعه است درگذشت «کوئینسی جونز» تهیه‌کننده آثار مایکل جکسون در ۹۱ سالگی تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت فرهنگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ اکران سیار «آسمان غرب» میلیاردی شد «سعیداسلام‌زاده» مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد دلیل تعطیلی برنامه «شیوه» شبکه چهار چه بود؟
سرخط خبرها

مقایسه قاتلان و پلیس های دو سریال «پوست شیر» و «خون‌سرد»

  • کد خبر: ۱۳۶۶۴۱
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
مقایسه قاتلان و پلیس های دو سریال «پوست شیر» و «خون‌سرد»
 یزدان عشقی منتقد سینما دو سریال جنایی شبکه نمایش خانگی را با هم مقایسه کرده و می گوید: برخلاف نظریه آلفرد هیچکاک (کارگردان آمریکایی) قاتل مجهول «پوست شیر» قدرت جذب مخاطب را به خوبی داراست درحالی که قاتل معلوم «خون‌سرد» این توانایی را ندارد و قصه‌اش به تکرار می‌افتد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دو سریال خون سرد و پوست شیر که این روزها درحال پخش از شبکه نمایش خانگی هستند، هردو مضمون پلیسی و جنایی دارند.

خون سرد (خون‌سرد مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی در ژانر جنایی به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیه‌کنندگی بهمن کامیار است) و پوست شیر (پوست شیر مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی در ژانر درام جنایی به کارگردانی جمشید محمودی و نویسندگی محمودی و رضا بهاروند است)

یزدان عشقی در نقد دو سریال خون سرد و پوست شیر که این روزها درحال پخش از شبکه نمایش خانگی هستند، گفت: آثار جنایی معمولا به دو دسته تقسیم می شوند؛ فیلم هایی که در مورد قتلی آغاز می شوند و قاتل در بادی امر مشخص نیست و پلیس و کاراگاه شروع به جست وجو می کنند و سرانجام قاتل مشخص می شود. دسته دوم فیلم هایی است که قاتل از همان ابتدا مشخص می شود و در نتیجه این امر هیجان و تعلیقی ایجاد می شود که مخاطب به پایان فکر می کند: این که عاقبت قصه چه خواهد شد؛ آیا قاتل به دام می افتد یا خیر؛ و این که قاتل تا چه اندازه می تواند شرارت های خودش ادامه دهد.

وی بیان کرد: هیچکاک می گوید طرفدار فیلم های جنایی رده دوم است که قاتل از همان ابتدا مشخص می شود و تعلیق و هیجان ادامه می یابد همچنان که در بسیاری از فیلم های خودش مانند روانی (به انگلیسی: Psycho فیلمی در ژانر وحشت روان‌شناختی و دلهره‌آور به کارگردانی آلفرد هیچکاک محصول سال ۱۹۶۰ کشور آمریکا است) یا جنون (انگلیسی: Frenzy فیلمی دلهره آور به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آلفرد هیچکاک است که در سال ۱۹۷۲ منتشر شد. این فیلم، فیلم ماقبل آخر هیچکاک است و مثل فیلم‌های معروفش، سر و صدا نکرده‌است) از همان ابتدا مخاطب تکلیفش با قاتل مشخص است.

این منتقد سینما توضیح داد: در خون سرد از همان ابتدا قاتل مشخص است در حالی که در پوست شیر نمی دانیم قاتل کیست اما بر خلاف نظر هیچکاک پوست شیر تعلیق و هیجان بیشتری را در خود دارد و این قاتل مجهول جذاب است. در حقیقت در خون سرد قاتل معلوم هیجان خاصی ندارد اما در پوست شیر قاتل مجهول هیجان ایجاد می کند.

وی افزود: در بررسی مضمون سریال خون سرد شاید نگاهی به فیلم هری کثیف ساخته دانیل سیگل بد نباشد که پای قاتلی در میان است که شرارت دارد و هری به عنوان کاراگاه پلیس دنبال گرفتن اوست. (هری کثیف به انگلیسی: Dirty Harry یک فیلم اکشن و نئو نوآر آمریکایی محصول سال ۱۹۷۱ به کارگردانی دان سیگل با بازی کلینت ایستوود در نقش اصلی به عنوان بازرس اداره پلیس سانفرانسیسکو هری کالاهان بازی می‌کند. این فیلم بر اساس پرونده واقعی قاتل زودیاک طراحی شده‌است، زیرا شخصیت کالاهان به دنبال یک روان پریش شریر مشابه است).

عشقی تصریح کرد: در خون سرد پلیسی هست که اشرار و خلافکاران را می شناسد اما برای گرفتن آنان با محدودیت های قانونی مواجه می شود، مثلا آنها وکیل می خواهند و او باید مدارک زیادی ارائه دهد و در نتیجه آنها موفق می شوند که گریزگاه های قانونی پیدا می کنند که به او مصونیت می دهد؛ در کنار اینها دکتر کسری را داریم که در پزشک قانونی کار می کند و قانون را دور می زند یعنی هم مجری و قاضی قانون است و ما هم خلافکارانی که دور می زنند را می بینیم و هم قاتلی که خودش می خواهد مجری قانون شود و از مظلوم حمایت کند اما پس از مدتی سریال جذابیت خودش را از دست می دهد.

وی یادآور شد: چرا که قتل ها همه شبیه به هم هستند و اگرچه فیلمساز تلاش دارد یا روی جزییات تاحدی تفاوت هایی ایجاد کند اما قصه بلافاصله به تکرار می افتد و پلیس فیلم هم به آدمی خنثی بدل می شود که کار اصلی را انجام نمی دهد. پلیس در جاهایی به قاتل مشکوک می شود و او را مورد کنترل قرار می دهد و درست در جایی که قرار است تا حدی هیجان به قصه تزریق شود، می بینیم که قاتل به سبک جاهلان فیلم فارسی های قبل از انقلاب به بیچارگان و بیوه گان و درماندگان سر می زند و پلیس باز جا می ماند به همین دلیل قاتل معلومی که قاعدتا در قصه های استخوان دار هیجان بیشتری ایجاد می کند، در اینجا به تکرار می افتد.

این منتقد تصریح کرد: در پوست شیر قصه برعکس است؛ یعنی قتلی اتفاق می افتد و پلیس به دنبال این قاتل مجهول است؛ با روند به جریان افتادن قصه در جایی احساس می کنیم که پدر قاتل است اما کمی جلوتر مطمئن می شویم که نیست؛ بعد مضمون دیگر مطرح می شود که آن هم پس از مدتی مجرم بودنش برای مخاطب رنگ می بازد و با این که قاتل مشخصی نیست و ما قدم به قدم باپلیس همراه می شویم که قاتل را بشناسیم اما این دنبال کردن هیجان انگیز و جذاب است؛ پوست شیر اثر خوبی است که به درستی ساخته و پرداخته شده است و تماشاگر را به دنبال خودش می کشاند و این تئوری که بعد چه خواهد شد برای پای اثر ماندن مخاطب جواب می دهد.

وی افزود: پوست شیر ساخت و پرداخت خوبی دارد ضمن این که بازیگران و میزانسن ها و روایتش تا به اینجا که پخش شده است خوب پیش می رود و امید داریم که این روند ادامه داشته باشد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->