اولین مهمان جناب‌خان و محسن کیایی در برنامه «۱۰۰۱» مشخص شد + زمان پخش برنامه نمایش فیلم‌های چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد افتتاح چند پروژه فرهنگی در مشهد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (۲۵ دی ۱۴۰۳) آیا لوکیشن فیلم جدید اصغر فرهادی به دلیل آتش‌سوزی‌های لس آنجلس تغییر کرد؟ آتش‌سوزی‌های لس‌آنجلس | اعلام نامزد‌های اسکار ۲۰۲۵ دوباره به تعویق افتاد مراسم افتتاحیه جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد برگزار شد سومین مراسم پیوند آسمانی در مسجد امام هادی(ع) مشهد برگزار شد انتصاب اعضای هیأت علمی جشنواره شعر فجر خراسان رضوی میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود بهرام رادان با سریال کوری در شبکه نمایش خانگی درگذشت نویسنده «نقد تساهل محض» نظر هنرمندان درباره خبر برگزاری افتتاحیه تئاتر فجر در مشهد | هزینه‌ای که می‌تواند صرف مسائل زیرساختی شود امیر آقایی با فیلم شمال از جنوب‌غربی در راه جشنواره فیلم فجر نگاهی به پدرهای ماندگار سینما و تلویزیون ایران ادبیات الکترونیک و مفهوم «رابط کاربری» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ رقابت فیلم فصل آلوچه‌های سبز در جشنواره صوفیه منار بلغارستان سفر جادویی اکبر عبدی در روز پدر + زمان پخش
سرخط خبرها

«سینمای ژاپن؛ از آغاز تا پایان جنگ جهانی دوم» به کتابفروشی‌ها رسید

  • کد خبر: ۱۳۸۴۶۸
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
«سینمای ژاپن؛ از آغاز تا پایان جنگ جهانی دوم» به کتابفروشی‌ها رسید
کتاب «سینمای ژاپن؛ از آغاز تا پایان جنگ جهانی دوم» نوشته مشترک قدرت‌اله ذاکری و محمد نقی‌زاده منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کتاب «سینمای ژاپن؛ از آغاز تا پایان جنگ جهانی دوم» نوشته مشترک قدرت‌اله ذاکری و محمد نقی‌زاده به تازگی در ۳۲۳ صفحه و بهای ۲۰۰ هزار تومان توسط نشر نی منتشر شده است.

در معرفی این کتاب چنین آمده است:

با موفقیتِ معجزه‌وارِ اصلاحاتِ میجی (زنجیره‌ای از رویداد‌ها بود که به دگرگونی‌های عظیمی در ساختار سیاسی و اجتماعی ژاپن منجر شد) در نیمه قرن نوزدهم، در ژاپن، همه توجهات به سمت اصلاحات اقتصادی و سیاسی معطوف شد و کمتر به فرهنگ و نقش آن توجه شد. به همین خاطر سینمای قبل از جنگ هم مغفول واقع شد، سینمایی که می‌توان شکل‌گیری و توسعه آن را در ژاپن قبل از جنگ معجزه‌ای همچون اصلاحات میجی دانست، هرچند نه آن زمان در سطح بین‌المللی شهرت یافت و نه اکنون چنان که شایسته است به آن پرداخته می‌شود.

حتی بعد از بین‌المللی شدن سینمای این کشور در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم، باز هم نگاه‌ها بیشتر معطوف به همان سینماگران مطرح بعد از جنگ باقی ماند و کمتر به پدیده استثنایی رشد و توسعه سینمای ژاپن در سال‌های آغازین سینما پرداخته شد. در واقع می‌توان گفت بعد از اختراع سینما، ژاپن تنها کشور مستقل غیرغربی بود که سینمای ملی و صنعت سینما داشت.

سینمایی که هرچند از غرب می‌آموخت، اما در نهایت همه چیزش ژاپنی می‌شد و منطبق با سلیقه مردمانش. سینمایی که بعد‌ها خودش بر غرب – هم هالیوود و هم سینمای هنری اروپا – تأثیر گذاشت و برا بسیاری از سینماگران غربی دو چهره ماندگار سینمای ژاپن یعنی آکیرا کوروساوا و یاسوجیرو اوزو منبع الهام بود.

همین مسئله باعث شد تا با تکیه بر بازار داخلی و در رقابتی موفق با نمایش فیلم‌های غربی در بازار داخلی روی پای خود بایستد و بدون هیچ‌گونه وابستگی و حمایت دولتی به صنعتی موفق بدل شود. نویسندگان در این کتاب سینمای ژاپن تا پایان جنگ جهانی دوم بویژه بخش مغفول مانده‌ای که در بالا ذکر شد، پرداخته‌اند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->