کارگردان «پیرپسر»: محمدرضا داوودنژاد یک سینه‌سوخته تمام‌عیار است دفاع یک کارگردان از وزیر ارشاد: نمایندگان مجلس کارت زرد را باید به وزیر قبلی می‌دادند مسعود کیمیایی، پیش تولید فیلم جدیدش را آغاز کرد گروه موسیقی‌ای که هوش مصنوعی از آب در آمد! پیدا شدن نقاشی ترسناک در پارکینگ یک خانه + عکس دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی منصوب شد تصاویری از حضور هنرمندان در مراسم بزرگداشت شهدای جنگ ۱۲ روزه | محسن افشانی و المیرا شریفی مقدم در بیت رهبری تأکید معاون رسانه‌ای وزیر فرهنگ بر انجام فعالیت‎‌های قرآنی محمدحسین مهدویان از جنگ ۱۲ روزه فیلم می‌سازد علیرضا قربانی در استانبول کنسرت برگزار می‌کند ویدئو | جدیدترین تریلر انیمیشن «زوتوپیا ۲» + زمان پخش راهکار صدا و سیما برای پخش زنده برنامه‌ها پس از حمله موشکی چه بود؟ برنامه «قرارگاه» با محوریت اربعین روی آنتن می‌رود + زمان پخش خانه پدری جلال‌آل‌احمد میزبان یک رویداد هنری شد + فراخوان مدیر کل دفتر موسیقی: می‌توانیم نام جشنواره موسیقی فجر را تغییر دهیم تجربه‌ای که تماشاگر را جزئی از جهان دراماتیک نمایش می‌کند اعلام زمان تشییع و خاکسپاری، مهران زینت‌بخش، مستندساز و کارگردان سینما جیمز کامرون انیمیشن «آواتار» را می سازد
سرخط خبرها

«سینمای ژاپن؛ از آغاز تا پایان جنگ جهانی دوم» به کتابفروشی‌ها رسید

  • کد خبر: ۱۳۸۴۶۸
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
«سینمای ژاپن؛ از آغاز تا پایان جنگ جهانی دوم» به کتابفروشی‌ها رسید
کتاب «سینمای ژاپن؛ از آغاز تا پایان جنگ جهانی دوم» نوشته مشترک قدرت‌اله ذاکری و محمد نقی‌زاده منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کتاب «سینمای ژاپن؛ از آغاز تا پایان جنگ جهانی دوم» نوشته مشترک قدرت‌اله ذاکری و محمد نقی‌زاده به تازگی در ۳۲۳ صفحه و بهای ۲۰۰ هزار تومان توسط نشر نی منتشر شده است.

در معرفی این کتاب چنین آمده است:

با موفقیتِ معجزه‌وارِ اصلاحاتِ میجی (زنجیره‌ای از رویداد‌ها بود که به دگرگونی‌های عظیمی در ساختار سیاسی و اجتماعی ژاپن منجر شد) در نیمه قرن نوزدهم، در ژاپن، همه توجهات به سمت اصلاحات اقتصادی و سیاسی معطوف شد و کمتر به فرهنگ و نقش آن توجه شد. به همین خاطر سینمای قبل از جنگ هم مغفول واقع شد، سینمایی که می‌توان شکل‌گیری و توسعه آن را در ژاپن قبل از جنگ معجزه‌ای همچون اصلاحات میجی دانست، هرچند نه آن زمان در سطح بین‌المللی شهرت یافت و نه اکنون چنان که شایسته است به آن پرداخته می‌شود.

حتی بعد از بین‌المللی شدن سینمای این کشور در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم، باز هم نگاه‌ها بیشتر معطوف به همان سینماگران مطرح بعد از جنگ باقی ماند و کمتر به پدیده استثنایی رشد و توسعه سینمای ژاپن در سال‌های آغازین سینما پرداخته شد. در واقع می‌توان گفت بعد از اختراع سینما، ژاپن تنها کشور مستقل غیرغربی بود که سینمای ملی و صنعت سینما داشت.

سینمایی که هرچند از غرب می‌آموخت، اما در نهایت همه چیزش ژاپنی می‌شد و منطبق با سلیقه مردمانش. سینمایی که بعد‌ها خودش بر غرب – هم هالیوود و هم سینمای هنری اروپا – تأثیر گذاشت و برا بسیاری از سینماگران غربی دو چهره ماندگار سینمای ژاپن یعنی آکیرا کوروساوا و یاسوجیرو اوزو منبع الهام بود.

همین مسئله باعث شد تا با تکیه بر بازار داخلی و در رقابتی موفق با نمایش فیلم‌های غربی در بازار داخلی روی پای خود بایستد و بدون هیچ‌گونه وابستگی و حمایت دولتی به صنعتی موفق بدل شود. نویسندگان در این کتاب سینمای ژاپن تا پایان جنگ جهانی دوم بویژه بخش مغفول مانده‌ای که در بالا ذکر شد، پرداخته‌اند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->