جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

چگونگی استفاده از بیمه هنرمندان و روزنامه‌نگاران

  • کد خبر: ۱۴۰۲۲
  • ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
چگونگی استفاده از بیمه هنرمندان و روزنامه‌نگاران
نویسندگان و خبرنگاران که از ۲۶ شهریور ماه سال ۶۹ در زمره مشمولان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفتند؛ براساس توافقنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر و سازمان تأمین اجتماعی، نویسندگان و مولفان کتاب از ۱۱ آذر ماه سال ۸۱ در قالب قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد مطابق مفاد موافقت نامه، حسب معرفی مرجع مربوطه نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه شده اند.

به گزارش شهرآرانیوز، بمنظور تعمیم و گسترش پوشش بیمه به آحاد جامعه و همچنین اجرای قانون اصلاح بند ب و تبصره ۳ ماده ۴ قانون تامین اجتماعی که ۳۰ شهریور ماه سال ۶۵ تصویب شد و آئین نامه اجرائی مصوب ۲۹ مهر ماه سال ۶۶ هیات وزیران، تاکنون نویسندگان، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و هنرمندان تحت پوشش مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفته‌اند.

مطابق بند «۱» توافقنامه مذکور، مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امور مربوط به شناسایی، معرفی افراد واجد شرایط را انجام و براین اساس مؤسسـه متعهد شده به میزان ۱۰درصد حداقل دستمـزد مصوب شوراء عالی کار را در هر سال بابت حق بیمه به عنوان کمک وزارتخانه مذکور برای هر یک از بیمه شدگان به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.

بر اساس الحاقیه این توافقنامه در سال ۸۲ علاوه بر نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب، هنرمندان رشته ‏های سینمایی، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی شامل نقاشی، طراحی، گرافیست، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه سازی، تذهیب و نویسندگان مطبوعات و خبرنگاران و عکاسان حرفه ‏ای و نویسندگان کتاب، مؤلف، مترجم و شاعران و مورخین نیز تحت پوشش این بیمه و مشمول استفاده از مزایا در توافقنامه قرار گرفتند.

همچنین از اول شهریور سال ۸۵ مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر کلیه تکالیف، تعهدات و حقوق مربوط به خود را به صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و خبرنگاران واگذار کرد.

در جهت اجرای بند «ب» ماده ۱۱ آئین نامه اجرائی ماده ۷ قانون هدفمند سازی یارانه ها و تعمیم و گسترش صنعت بیمه، نویسندگان، روزنامه نگاران، خبرنگاران و... با بهره مندی از کمک دولت به میزان حق بیمه کامل (با نرخ ۲۷ درصد) بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار بابت بخشی از حق بیمه که از محل منابع هدفمند سازی یارانه ها به همت سازمان هدفمند سازی یارانه ها تأمین می شود تا سقف سهمیه اختصاص یافته تحت پوشش تعهدات قانونی مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفته اند.

حداکثر سن برای پذیرش درخواست و عقد قرارداد بیمه در خصوص هنرمندان برای مردان و زنان ۵۰ سال تمام است که در غیر این صورت متقاضی باید برابر برخوردار از مازاد سنی مقرر سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی باشد.

سه نرخ حق پرداخت بیمه برای بیمه هنرمندان پیش بینی شده است که بر اساس انتخاب هر کدام، از حمایت های سازمان تامین اجتماعی برخوردار می شود. نرخ ۱۴درصد ( ۱۲درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت ) شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی است. نرخ ۱۶ درصد ( ۱۴درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت ) شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و  نرخ ۲۰ درصد ( ۱۸درصد سهم بیمه شده + ۲  درصد سهم دولت ) شامل بازنشستگی ، فوت و ازکارافتادگی است.

اگر سابقه پرداخت حق بیمه قبلی این گروه (نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان) از افراد کمتر از پنج سال تمام است، می توانند درآمد مبناء پرداخت حق بیمه خود را بین ۲.۱ حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مصوب زمان درخواست انتخاب کنند.

همچنین این قشر اگر بیش از پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند؛ می توانند درآمد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین ۲.۱ حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت تقاضا انتخاب کنند.

این گروه از بیمه شدگان و افراد تحت تکفل قانونی آن ها نیز می توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب هیأت محترم وزیران به تعداد افراد تحت تکفل با دریافت دفترچه درمانی از تمامی امکانات مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد این سازمان استفاده کنند. میزان سهم بیمه شده از هزینه درمان (فرانشیز) هم برای خدمات پزشکی سرپایی ۳۰ درصد و برای خدمات درمانی بستری ۱۰ درصد است.

بیمه مشمولین واجد شرایط از تاریخ ثبت تقاضا در هریک از شعب سازمان تامین اجتماعی شروع می شود. اگر پرداخت حق بیمه از طرف بیمه شده متوقف شود و مدت زمان تاریخ قطع پرداخت حق بیمه و پرداخت مجدد بیش از ۳ ماه فاصله ایجاد نشده باشد؛ بیمه شده می تواند حق بیمه معوقه را به این سازمان پرداخت کند؛ در غیر این صورت ارتباط بیمه شده با سازمان تامین اجتماعی قطع و ادامه بیمه وی موکول به تسلیم درخواست مجدد و موافقت سازمان تامین اجتماعی است.

همچنین اگر مشمولین این آئین نامه پس از شروع بیمه به نحوی از شمول مقررات این آئین نامه خارج و یا طبق قانون تامین اجتماعی و دیگر قوانین مربوطه حق بیمه را خود بر اساس مقررات دیگری پرداخت کنند، باید مراتب را به صورت کتبی به سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->